در برنامه تلویزیونی دست خط؛

علیرضا سلیمی: ۲۵ هزار نیروی مازاد با توصیه در خودروسازی‌ها جمع شده‌اند

عضو هیات رئیسه مجلس، به تشریح شرایط اقتصادی کشور در مقطع آغاز بکار دولت سیزدهم پرداخت و گفت: دولت روحانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در چهار ماه اول سال از بانک مرکزی استقراض کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط شبکه پنجم سیما، به سوالات مجری برنامه در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

متن کامل گفت و گوی این برنامه به شرح زیر است:

«مهمان ارجمند این هفته متولد ۱۳۴۳ در محلات استان مرکزی است و یکی از فعالین در عرصه سیاسی کشور، تحصیلکرده دانشگاه و حوزه و درس خارج فقه و اصول چندین نفر از بزرگان حوزه علمیه را طی کرده است، دکتری مبانی حقوق و فقه اسلامی دارد، ایشان الان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، از مجلس هشتم تا الان نماینده مردم محلات بوده است و حرف‌های گفتنی از امروز مجلس حتما برای ما برای ما خواهند داشت، با توجه به اینکه ایشان عضو کمیسیون صنایع و معادن هم هستند که با صنعت و اقتصاد کشور گره خورده و همچنین حرف‌ها و سوالات به روزی که الان برای شما مطرح است را به ما پاسخ خواهند داد.

در خدمت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علیرضا سلیمی هستیم؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیس مجلس، نماینده مردم محلات و دلیجان.

سلام، خیلی خوش آمدید.

بنده هم خدمت جنابعالی عرض سلام و ادب و احترام دارم.

اوضاع و احوال چه طور است؟

در سطح کشور به نظرم روند خوبی شکل گرفته است و امیدی در مردم ایجاد شده است، علتش هم به نظرم تحرک خود دولت است. دولت یک تحرک خوبی را تجربه می‌کند و این به مرور آثار خودش را خواهد گذاشت.

در حوزه واکسن شما دیدید با تحرکی که یک مقدار دولت داشت، فضای جدیدی ایجاد شد. ما تا نزدیک ۷۰۰ نفر در روز تلفات داشتیم، الان رسیده است به زیر ۱۰۰ نفر، نزدیک ۵۰ و خرده ای. در بحث مرغ و تخم مرغ و روغن و … انبار کالای استراتژیک ما واقعا ۲۰ درصدش تامین بود، این‌ها جبران شده است.

یعنی الان به لحاظ انبار مایحتاجمان تامین هستیم؟

در مایحتاج کشور ذخیره استراتژیک دارد، آن ذخیره استراتژیک تامین شده است.

مخاطره‌ای که حس می‌کردیم رد شده است؟

بله، خطر بود! نمی‌دانم چرا این‌ها دستبرد زده بودند یا حالا این‌ها طمع کرده بودند به ذخایر استراتژیک، به این معنا که از سطحی که باید پایین‌تر آمده بود، علتش را من متوجه نمی‌شدم، ولی الان تقریبا این‌ها یک مقدار آرام گرفته است. یا مثلا در بحث بدهی‌ها الان دولت پرداخت بدهی‌ها را شروع کرده و امیدی شکل گرفته البته هنوز دولت نتوانسته است هماهنگ در همه عرصه‌ها ورود پیدا کند، یعنی لایه اول دولت الان تحرکش خوب است، ولی لایه‌های زیرین هنوز به اصطلاح آب به همان آسیاب دارد می‌ریزد و آن‌ها هم باید پویا باشند.

بله، کشور مشکلاتی دارد، این‌ها را ما می‌فهمیم گرانی را می‌فهمیم سوء مدیریت‌ها را می‌بینیم گاف‌هایی که در سطح بین المللی داده شده و این‌ها تبعات دارد و تبعاتش را می‌بینیم، تورم را می‌بینیم، سیل نقدینگی در دوره آقای روحانی حرکت کرده، باید این‌ها آرام آرام مدیریت شود ما فقط همین الان آقای رئیسی به صراحت گفتند ماهی ۱۰ هزار میلیارد تومان دارد بدهی می‌دهد! این ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی چه؟ یعنی تورم! یعنی افزایش رشد پایه پولی. معنایش همین است. حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در چهار ماه اول سال استقراض کرده بودند از بانک مرکزی!

من برای اینکه مسئله روشن شود مثالی بزنم. در قصه رتبه بندی معلمان، بحث ۲۵ هزار میلیارد تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، دعوا سر این بود که ۶ ماهه ۲۵ هزار میلیارد یا ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داده شود. دولت موافقت کرد با ۱۲ هزار و ۵۰۰ آقایان گفتند چه گفتند این ۲۵ هزار میلیارد تورم دارد، حالا شما ببینید سه ماه یا چهار ماه اول سال ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض شده است، ماهی ۱۰ هزار میلیارد هم که بدهی دولت قبل داده می‌شود. نمی‌شود بگویی که با حلوا حلوا دهان شیرین شود، این کسری بودجه و استقراض را باید مدیریت کرد یک شبه این‌ها محال است سامان بگیرد، اینکه بعضی‌ها خیال می‌کنند که با یک قیام و قعود، با یک جلسه، نخیر نیاز به تدبیر دارد.

اقتصاد علم است دستوری نیست؛ همین بحث خودرو واقعا ما هم نمی‌فهمیم برای چه؟ شخص آقای رئیس چند وقت آمدند مجلس رسانه‌ها هم گفتند فرمودند که ما افزایش تولید خواهیم داشت و قیمت هم سعی می‌کنیم ۱۵ درصد کاهش دهیم تا پایان سال. خب آقای وزیر این را گفته، چه کسی اطلاعات غلط به آقای وزیر داده؟ من خودم شخصا به وزیر گفتم آقای وزیر اطلاعات غلطی به شما دادند.

دولت شروع کرده باید کمکش کرد که بتواند تورم را کنترل و مدیریت کند و سرعتش را کم کند اگر همان موقع آن سبک مدیریت تغییر کرده بود، امروز این رنج را نداشتیم، فعلا دولت در حال احیای این اقتصاد است به نظرم در این گام اول پرقدرت وارد شده، یعنی به اصطلاح پر تحرک وارد شده، برنامه هایش را به مردم باید دولت بگوید. این را ما اعتقاد داریم باید لحظه به لحظه… ما هم رصد می‌کنیم هر کجا خطا کند، شما دیدید مثل قصه افزایش قیمت خودرو…

الان تکلیف این افزایش قیمت خودرو چی شد؟

آقای وزیر در آخرین جلسه که به کمیسیون آمد همین یکشنبه که ما جلسه داشتیم ما شدید معترض بودیم. ما به ایشان گفتیم دو حالت دارد شما یا باید اجازه دهید خودرو وارداتش آزاد شود، بعد هم بگویید قیمت خودرو داخلی آزاد. هر دو آزاد آنجا را آزاد کنید این هم آزاد. نمی‌شود که انحصار تولید دست چند شرکت خاص باشد بعد قیمت هم این‌ها هرطور می‌خواهند با مردم… انحصار باعث شده که یک مدیریت بازار دست اینهاست، بازار را هر طور بخواهند مدیریت می‌کنند و دوم اینکه باعث شده که به کیفیت نپردازند. چرا در تلقی مردم این است خودروی مثلا پراید سال اولی که تولید شد کیفیتش بالاتر از سال پایانی بود که تولید شد، بله حالا این‌ها آیینه و چراغ و این‌ها را تغییر دادند این افزایش کیفیت نیست. این انحصار باعث این مشکل و معضل و چالش است. ما می‌گوییم حالا که انحصار است و شما از آن طرف اجازه واردات هم نمی‌دهید اینجا باید، به دلیل اینکه خودروسازان دارند یارانه ویژه می‌گیرند… من مثال بزنم ارزان‌ترین انرژی را در بحث برق و این‌ها خودروسازان استفاده می‌کنند یا خیر؟ همین الان استفاده می‌کنند، یارانه است، ما داریم به خودروساز یارانه می‌دهیم این‌ها رفتند تسهیلاتی از بانک‌ها گرفتند، تسهیلات ارزان قیمت هم گرفتند مشکل عمده این است چرا باید حدود ۲۵ هزار نفر در خودروسازان کارگر مازاد باشند؟ این نماینده چند نفر را توصیه کرده، آن وزیر چند نفر را توصیه کرده، این مدیر عامل چند نفر را به خط کرده، آن امام جمعه همین طور، آن صاحب منصب هم همین طور؛ فرقی نمی‌کند چرا این آقا زیر بار رفته است؟

۲۵ هزار نفر؟!

بله. این از جیب چه کسی برداشته می‌شود؟ از جیب مردم، آقایان اموال غیر مولد دارند، من اخیرا گفتم گاوداری دارد یکی از خودروسازان.

برای خود خودروساز است؟

بله، از سال ۹۰ هم ۱۰ سال گاوداری تا چه زمانی می‌خواستند تجدید ارزیابی کنند این را بفروشند ۱۰ سال زمان کمی است الان وقتی انحصار داخل کشور است خودروساز هر چه را تولید کند بازار کشش دارد می‌خرد.

این درست است، ولی شما در آن قضیه لوازم خانگی ما زمانی بیشترین تولیدکننده‌های داخلی رشد کردند که کره ای‌ها که اصل ماجرا بودند…

قصه کُره را بنده داخل مجلس پیش کشیدم. ما اگر هفت سال این کار را کرده بودیم… شما می‌دانید الان ما تلویزیون نزدیک یک میلیون در انبارهایمان است می‌دانستید؟ انبار‌ها پُر است، یخچال نزدیک به ۶۰۰، ۷۰۰ هزار دستگاه در انبار‌های ماست ما زمانی که خودمان را ارتقا دادیم بعد هم آن‌ها از پشت خنجر زدند، حالا با قدرت وارد شدیم، کشور دچار بحران نشد، یک زمانی اگر ما وارد این مسئله می‌شدیم کشور دچار بحران می‌شد، ما دقیقا زمان شناسی کردیم با دقت و این تصمیم دقیقی بود، زمانش خیلی دقیق بود، آن‌ها خنجر زدند از پشت گفتیم بله، حالا که شما خنجر می‌زنید این هم نتیجه اش! زمان مهم بود ما در خودرو اعتقادمان این است که فعلا باید ما این خودروسازان را وادار به تکاپو کنیم.

الان آقای وزیر این دلایل را قبول کرد؟

بنا شد آقای وزیر گفتند که شما چند نفر را بگذارید که بیایند بررسی کنند که مبنای افزایش قیمت چیست؟ بنا شد یک گروهی به عنوان نماینده بروند. ما در مجلس ناظریم دخالت کننده در تصمیمات اجرایی نیستیم. مجلس بنا شد یک گروهی را به صورت چند نفر از نمایندگان را بگذارد بروند بررسی کنند. به آقای وزیر هم گفتیم اگر این‌ها به نتیجه رسیدند شما تجدیدنظر کنید، قول دادند که این هر چه سریع‌تر بررسی شود و اگر به نتیجه رسیدند، تجدیدنظر کنند.

کدام وزارتخانه‌ها را شما تلاش هایشان را بهتر می‌بینید؟ کدام وزارتخانه‌ها نیاز دارند بیشتر تحرک کنند؟

برخی وزارتخانه‌ها پرتحرک هستند واقعیت این است که به نظرم وزارت خارجه دقیق عمل کرده است تا الان، درست است که داخل کشور مردم ممکن است از اقدامات آن‌ها اطلاع نداشته باشند، باز اعتقادم این است که وزارت ارتباطات خوب کار می‌کند آقای زارع پور بدون سر و صدا جلو می‌رود. چون میدانید در بخش ارتباطات ما خیلی مشکل داریم سرمایه گذاری نشده، ترافیک به شدت در حال افزایش است، منحنی ترافیک به شدت در حال افزایش است، از آن طرف سرمایه گذاری دربخش ارتباطات کم است ما، می‌دانیم با مشکل مواجه می‌شویم سال آینده علتش هم این است ترافیک بالا می‌رود و سرمایه گذاری نشده آقای زارع پور دنبال این است که این را هم‌تراز کند و اقدامات خوبی را من دیدم انجام داده است، البته اگر شرکت‌ها هم با او همراهی کنند. شرکت‌های مخابراتی همراهی کنند زارع پور را من پرتلاش دیدم.

آقای ساداتی‌نژاد هم حرکت خوبی را شروع کرده جست و خیزش خوب است در جهاد کشاورزی، ۷۰۰۰ میلیاردی که بودجه آورد این نشان داد که در دولت هم پر تحرک بوده است.

بعضی از وزارتخانه‌ها هم هستند که باید بیشتر بدوند؛ مثلا وزارت اقتصاد باید بدود، آقای خاندوزی به مردم قول داده ساماندهی بخش بورس را، باید بدود. اگر حرکت نکند …

این انذار حاج آقای محسنی اژه‌ای برای بورس انذار درستی است؛ شما پیگیری کرده‌اید؟

بالاخره ببینید ما باید حرفمان نباید تغییر کند. ترک فعل، ترک فعل است فرق نمی‌کند زمان آقای روحانی باشد یا زمان کس دیگری باشد اگر در بورس ترک فعلی دارد صورت می‌گیرد قوه قضائیه باید ورود پیدا کند.

به غیر از وزارت اقتصاد دیگر کدام وزارتخانه‌ها باید بیشتر بدوند؟

وزارت آموزش و پرورش؛ درست است سرپرست نداشت بدون سرپرست اداره می‌شد تازه آمده است، ولی به هر حال وزارتخانه آسیب دید. وزارت علوم متوسط است.

این قصه پزشکی و این‌ها چیست که من هم نفهمیدم من هم آدمی هستم که ۲۰ سال رسانه‌ای هستم نفهمیدم که آیا کم است آیا زیاد است آیا توزیعش مشکل دارد؟ گیر کار کجاست؟

ببینید دو نظریه است اینجا، یک نظریه داریم پزشک در کشور کم است چرا، چون سیستان و بلوچستان که می‌روی پزشک متخصص نیست. شهر ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفر یک پزشک متخصص نیست یک جراح نیست، یک نظریه دیگر می‌گوید ظرفیت پزشکی را افزایش دهیم اشکال ندارد، ولی زیرساخت‌های ما در حدی نیست که اگر ظرفیت را افزایش دادیم، این پزشک از نظر معلومات و دانش هم ارتقا پیدا کند. بعضی از کشور‌ها پزشک دارند، ولی پزشکان هایشان حاذق نیستند ما در ایران در بحث آموزش پزشکی فوق العاده ایم.

شما ببیند وقتی سقف دریافت پزشکی که هیئت علمی و متخصص است، هیئت علمی پزشک عمومی نیست وقتی سقف دریافتش می‌شود ۳۳ میلیون، خب آن طرف پیشنهادات وسوسه انگیزی به این‌ها می‌دهند واقعا وسوسه انگیز است. ۱۰ برابر شاید هم بیشتر بعد هم می‌گویند هفته‌ای دو روز بیا اینجا رفت و آمد هم راحت بالاخره وسوسه می‌شوند، باید برای این‌ها اندیشه و فکر کرد.

مثلا این ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعا تصمیم ما چیست حذف بشود یا حذف نشود.

در صحبت‌های شما می‌خواندم که گفته بودید که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختیارش برای ۸۰ میلیون است، ولی دست ۱۰۰ نفر است.

یعنی منفعتش را ۱۰۰ نفر می‌برند و واقعا همین طور است، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های خاص هستند، نه اینکه همه کشور این ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشند و فاسد باشند، ولی واقعیت این است ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده خوراک سگ وارد شده! ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده عصا وارد شده! من عددهایش را گفته بودم در مجلس.

عصا، هویج خاص! برای چه؟! هویج خاص این طوری یادم می‌آید که در آمار‌ها بود هویج خاص یا شامپوی حیوانات، مسواک برای بخشی از حیوانات. من نمی‌گویم وارد بکنند یا وارد نکنند، آزاد برود بگیرد بیاورد دست خودش است، با ارز ۴۲۰۰ تومانی چرا مگر مصوبه‌ای در این رابطه داشتیم؟ مصوبه که نداشتیم، نه دولت مصوبه داشته نه مجلس مصوبه داشته از کجا این‌ها منحرف شده است؟ ما الان به سر زنجیره داریم یارانه می‌دهیم، این یارانه باید به خود مردم داده شود.

من روشن‌تر عرض کنم وقتی شما افراد خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهی، یعنی داری به همه مردم توهین می‌کنی! چه طور؟ می‌گویی شما عقل معاش نداری من باید برایت تصمیم بگیرم. این را این طوری وارد کنم ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدهیم به ته زنجیره به خود مردم بگوییم اختیارش دست شما نه پول بدهیم به مردم که باز تورم زا باشد نه شما کارت خرید مردم را شارژ کنید ماه به ماه، فقط هم خرید کند و کالای خاص خرید کند. من این نکته را اینجا اشاره کنم چه مقدار روغنی که ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه‌ای است… ما به روغن وابسته ایم ۸۰ درصد، در ایران چه مقدار از این روغن به خارج از کشور می‌رود؟ کشور افغانستان و … ارزان است. چه مقدار دارو صادر می‌شود؟ دارو را از این طرف وارد می‌کنند از این طرف صادر می‌شود.

اینکه شما می‌گویید حذف ۴۲۰۰ نگرانی دارد، ولی اجتناب ناپذیر است.

بله، نگرانی دارد، ولی اجتناب‌ناپذیر است چرا؟ چون ما تا کجا می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ آقای جهانگیری یک سنگی را انداختند در چاه، حالا معروف است به ارز جهانگیری، بعد هم گفتند آقای روحانی، بالاخره یکی از این دوتا بودند دیگر، یک سنگی را انداختند در چاه که در آوردنش سخت است، ولی باید درآورد این سنگ را. یعنی کشور روی ریلی افتاده که می‌رود ته دره اگر این مدیریت نشود این، ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مدیریت شود مثل خود هدفمند کردن یارانه ها.

آن هم همین طور قانون این نیست، ما در مجلس گفتیم کجای مجلس گفته یارانه به همه بدهند؟ کدام قانون گفته است؟ از ابتدایی که به دنیا آمد این هدفمندی با مشکل به دنیا آمده است از اول مریض به دنیا آمد از ابتدا آمدند به همه دادند چرا؟ این همه سال است سال ۸۸ تا به حال ۱۰، ۱۲ سال است هنوز بانک اطلاعات نداریم، کشور‌های خارجی نیست، این‌ها می‌گویند اروپا، خب چیز خوب آن‌ها را هم یاد بگیرید مثلا در اروپا اگر شما حقوق هزار تومان است این ماه بشود هزار و یک تومان شما سین جین می‌شوید که این را از کجا آوردید؟ ارث به تو رسیده؟ رشوه گرفتی؟ اینجا طرف میلیارد میلیارد به حسابش ریخته می‌شود کسی نمی‌فهمد چرا باید این طوری باشد. اگر اروپا خوب است این طوری هم باید خوب باشد.

بعد می‌گویند سرکشی به حساب‌های مردم درست نیست.

این حرف چیست که می‌زنند بحث این است که حساب مردم است، بحث اطلاعات شخصی مردم که نیست.

مردم بخواهند نظر بدهند می‌گویند انجام بدهید برای همه انجام بدهید.

ماده ۲۹ برنامه چیست؟ می‌گوید هر کس حقوق می‌گیرد باید در ماه اولش بود که ثبت شد در سامانه که سر و صدا ایجاد کرد حواشی هم داشت این یعنی چه همه جای دنیا این است هر کس حقوق می‌گیرد معلوم باشد چه قدر می‌گیرد شفافیت همین است اینکه می‌گویند شفافیت مجلس هم می‌گوید شفافیت برای همه جا، اگر شفاف است برای همه جا.

تا قبل از مجلس هفتم که وسط مجلس هفتم رفتید ساختمان جدید و الکترونیکی شد، ولی تا قبلش قیام و قعود بود و همه متوجه می‌شدند چه کسی رای داده چه کسی رای نداده، الان این دکمه‌ای شد و دکمه را هم که دوربین نمی‌گیرد و معلوم نمی‌کند.

بالاخره فناوری خوب است یا بد؟

نه، نمی‌گوییم بد است، من می‌گویم که مجلس الان یک نکته اش این است که هر نماینده مشخص بشود به چه کسی رای داده است.

یعنی فناوری باعث عدم شفافیت شده است. (می‌خندد)

دوبار است این شفافیت رای نیاورده است.

کلیات رای آورد.

جزئیات چه طور؟

جزئیات را هم می‌آوریم ان شاالله. ما در کمیسیون آئین نامه تصویب کردیم با دوسوم هم تصویب کردیم ما مدت هاست، کارمان را انجام دادیم و منتظریم.

البته یکسری مواردی را هم می‌گویند که مثلا اگر شفاف شود آن وقت یک مقدار فشار‌های مختلفی از جا‌های مختلف به نماینده‌ها می‌آید.

آن بحث رای به افراد است اینکه می‌گویید رای به افراد است. در بحث رای به افراد ما ملاحظه داریم مثلا به وزیر می‌خواهد رای بدهد آیا شفاف باشد یا خیر، نماینده‌های شهرستان اگر مخالف این آقای وزیر باشند فردا وزیر به هر کیفیت…

در مورد مصوبات هم همین طور است در مورد مصوبات هم مثلا یک مصوبه‌ای که مثلا منافع یک وزارتخانه منافع فلان کس را…

در مورد مسائلی که مصلحت ملی است …

قبول کنیم پیچیده است.

قصه شفافیت برخلاف اسم شفافیت خیلی پیچیده است، من همین نکته‌ای که شما گفتید را بگویم مثلا رتبه بندی موافق باشید یا مخالف اگر آقایان که موافق هستند موافق هستند مخالف است مخالف است، اگر شفاف شود چه می‌شود؟ آن کسی که مخالف است خب معلم‌ها بیچاره اش می‌کنند چرا مخالف هستی؟ آن کسی که موافق هست چه خب شما مصالح ملی متوجه نیستی چه نماینده هستی که نمی‌فهمی مصالح ملی چیست؟ می‌دانید در هر دو بُعدش مجلس را…

خیلی پیچیده است من از آن طرف می‌گویم از این طرف هم بگویم.

درست است که پیچیده است، ولی در هر حال مجلس یازدهم قول به مردم داده است یعنی اکثر نمایندگان یکی از شعارهایشان شفافیت بود.

این ماجرای طرح صیانت از کجا درآمد که مجلس رای ندهد، بعد رای بدهد، بعد دوباره اصل هشتاد و پنجی شود و معلوم نشد آخر سر چه شد!

بالاخره در قصه صیانت، ما در حوزه فعالیت دو نوع رسانه داریم، رسانه رسمی و رسانه غیررسمی. رسانه رسمی چارچوب دارند بحث ما رسانه‌های غیررسمی بود الان رسانه‌های غیررسمی زمام افکار عمومی دست آنهاست و هیچ چارچوبی هم برای فعالیت ندارند.

این را با قطعیت نگویید، اینکه زمام امور با رسانه‌های غیررسمی است با قطعیت نمی‌شود گفت.

بالاخره تاثیرگذار است، من به شما به صراحت عرض کنم، من مواردی را دیدم که رسانه‌های رسمی ما متاثر از رسانه‌های غیررسمی اخباری را منتشر کردند.

رد نمی‌کنم، بله.

موارد زیاد است یکی دو مورد و ده‌ها مورد. رسانه‌های رسمی که چارچوب دارد رسانه‌های غیررسمی چه؟ بحث این بود که ما برای فعالیت رسانه‌های غیررسمی یک چارچوب درست کنیم، همین! قانون داریم الان؟ نداریم.

اصل اینکه نیت مجلس نیت درستی است شکی نیست، ولی باز هم پیوست رسانه‌ای و نوع عملکرد سیاسی مجلس…

اتفاقا بحثی ما داشتیم که من به آقای آقاتهرانی عرض کردم‌ای کاش چند جلسه شما کمیسیون فرهنگی عملدار بود، چند جلسه در تلویزیون به مردم توضیح می‌دادید که نمی‌خواهیم جایی را ببندیم. یادتان است قصه پالرمو را؟ در مجلس تصویب می‌شود دولت آقای روحانی ترجمه را غلط به مجلس می‌دهد. بنده مقایسه کردم دیدم ترجمه غلط است، این یک نوع فریب مجلس است، گندم‌نمایی جو فروشی، من دادم درآمد اخطارم هم دادم آقای پزشکیان مجلس را اداره می‌کرد، داد و بیداد کردیم گوش نکرد آقای پزشکیان من تا رفتم بالا به ایشان بگویم ایشان اعلام رای کرد و رای گرفت، من هم ناراحت شدم گفتم این اشتباه بود، این تدلیس است آقای پزشکیان گفت تدلیس یعنی چه؟ خب ایشان که فقه و حقوق نخوانده، پزشک ماهری است، ولی این را نخوانده است، ایشان فرمود تدلیس یعنی چه؟ تدلیس این است که شما گندم نشان بدهید جو بفروشید در فقه این را مثال می‌زنند می‌گویند کسی دو تا دختر داشت یکی زیبا یکی زشت دختر خوشگل را نشان بدهد و زشت را به عقد دربیاورد! حالا من عصبانی بودم یک قسمت از این صحبت من را که در بلندگو پخش شد، گرفتند که “دختر خوشگله را نشان بده” آقا چه بساطی به پا کردند.

گفتند وسط نطق آقای محبی نیا این را شما گفتید.

نه بابا این نبود اصلا، کشتند ما را که بله آقایان در مجلس چه کار می‌کنند! این برای چه بود؟ چون قصه پالرمو مهم بود برای اینها، رادیو‌ها و شبکه‌های خارجی افتادند روی این قصه، حاشیه‌ها را می‌خواهم بگویم حالا این اتفاق که در ایران افتاد که دولت ترجمه به مجلس بدهد و مجلس را فریب بدهد هر کجای دنیا بود، دولت بیچاره می‌شد و دولت را استیضاح می‌کردند، ولی افتادند روی این قصه و برجسته اش کردند برای اینکه آن گاف عظیم و بزرگی که دولت داده بپوشانند.

اعتراض شما هم به جایی نرسید؟

نه دیگه، رای گرفته بودند.

(بخش دوم برنامه)

متولد ۱۳۴۳ محلات.

بله.

پدر چه کاره بودند؟

شغل آزاد داشتند.

روحانی نبودند؟

نخیر.

مادر چه طور؟

خانه دار.

چند خواهر برادر؟

۳ برادر یک خواهر.

فقط شما روحانی هستید؟

نخیر خودم که طلبه هستم دایی ام هم طلبه بودند.

مرور می‌کردم درس خارج اساتید برجسته‌ای را شما طی کردید؛ آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله شبیری، آیت الله وحید، آیت الله جوادی آملی، آقای تبریزی، خاطره‌ای نکته‌ای دارید.

خاطره که زیاد است، من آیت الله فاضل لنکرانی را درسشان را می‌پسندیدم، چون عمیق بود و علتش این بود که ایشان، چون شاگرد امام بود و مبنای درسش هم تحریر بود، البته بعدا دیگران هم همین کار را کردند، به خاطر عشقی که ما به امام داشتیم و آقای فاضل را نظراتش را به امام نزدیک می‌دیدیم درس آقای فاضل را من انتخاب کردم؛ هم اصول هم فقه، البته هم زمان درس دیگر هم می‌رفتم جالب این است که در مورد حضرت آقا هم ایشان تعصب داشتند با اینکه می‌دانیم حضرت آقا از آقای فاضل کوچکتر بودند، ولی از زمانی که آقا رهبر شدند آقای فاضل جانانه از آقا هم حمایت می‌کردند.

چه سالی ازدواج کردید؟

من سال ۶۶ یا ۶۷ بود اواخر جنگ بود البته.

۲۴ سالگی تقریبا؛ چه طور آشنا شدید؟

می‌دانید آن موقع مثل حالا که نبود والدین به ما معرفی کردند گفتند خانم خوبی است و ما هم راضی بودیم.

مهریه چه قدر؟

۱۴ سکه.

خطبه عقد را چه کسی خواند؟

آقای مقدسی.

رفیق هستید با حاج خانم؟

فوق تصور.

این موفقیت‌هایی که بالاخره در این چهار دوره نمایندگی مجلس به دست آوردید.

نه فقط آن حتی در طلبگی، دانشگاه و بعد کار تقریبا اگر ایشان نبود من فکر می‌کنم نمی‌توانستیم به این‌ها برسم.

چند تا فرزند دارید.

سه تا فرزند دارم دو تا پسر یک دختر.

چه می‌کنند.

پسر بزرگم که الان دکتری حقوق دارند ازدواج هم کرده و قوه قضائیه شاغل هستند. پسر دومم که آخرین فرزند است الان دانشگاه شهید مطهری است که امسال لیسانسش را می‌گیرد. دخترمان هم فوق لیسانس صنایع دارند و ازدواج کردند و فعلا خانه هستند.

پسر اولی فرمودید طلبه هستند.

نه، پسر دومی طلبه هستند.

چند تا نوه دارید.

چهار تا نوه دارم.

از پسر اولی و دختر خانم.

یکی از پسر اولی و سه تا از دختر.

دامادتان هم طلبه هستند.

بله الحمدالله.

با بچه‌ها گعده دارید هفتگی گپ بزنید.

کم! می‌دانید که شب و روز و جمعه و شنبه نداریم تا چهارشنبه غروب که اینجا هستیم فوری پنجشنبه جمعه و شنبه شهرستان هستیم.

کمتر می‌بینیدشان آن‌ها تهران هستند؟

نه یکی شان که تهران است پسر بزرگم دخترم شهرستان هستند، چون داماد ما استاد دانشگاه و حوزه هستند آنجا در محلات.

تفریح آقای سلیمی چیست؟

تفریح که نرفتیم سال هاست، واقعا ما گاهی از اوقات مشهد اگر دو روز سه روز برویم سفر زیارتی و کربلا هم که دو سه بار رفتیم بعضی وقت‌ها هم که عید می‌شود دو روز یا سه روز کربلا می‌رویم.

فعالیت انقلابی قبل از انقلاب که نداشتید آنچنان؟ ۱۳ سالتان بود.

سنم کم بود، اما دایی ما که طلبه بود انقلابی بود فوق العاده هم انقلابی بود، همین باعث شده بود که ما آن موقع آشنا بشویم، همان قبل از انقلاب با اینکه من تقریبا دوازده سیزده سالم بود یکبار ساواک ما را سر قصه‌ای احضار کرد، اسنادش را هم دارم.

برای چه احضارتان کرد؟

صلوات فرستادیم در دبیرستان سر صف صلوات ممنوع بود.

این صدای شهید محلاتی عزیز ماندگار شد.

بله، “این صدای انقلاب اسلامی ایران است” شهید محلاتی شما می‌دانید شهید واقعا به معنی واقعی مجاهد بود بیشترین زندان را در بین مبارزین تعداد زندان‌ها را شهید محلاتی داشتند از جوانی با آیت الله کاشانی گره خورد در قصه ملی شدن صنعت نفت هم ایشان نقش داشتند، بعد با نواب و بعد هم به تعبیر خودشان می‌گفت مکررا من گم شده خود را در امام یافتم.

سابقه جبهه هم شما دارید؟

بله، مکرر جبهه رفتم. تابستان‌ها که درس تعطیل می‌شد جبهه می‌رفتیم زمان عملیات هماهنگ می‌کردیم جبهه می‌رفتیم.

تبلیغی می‌رفتید.

نه رزمی می‌رفتم. دوبار هم مجروح شدم.

کجا مجروح شدید؟

یک بار پدافند عملیات محرم عین خوش بار اول که ترکش خورد پشت کمرم، یک بار دیگر هم شیمیایی شدم من، به اصطلاح خرمان تپه ریشن والفجر ۱۰.

شما تا قبل از نمایندگی مجلس چه می‌کردید؟

من هیئت علمی بودم دانشگاه و استاد حوزه بودم البته از زمانی که آمدم محلات حوزه تدریس می‌کردم مدتی مدیر حوزه بودم مدت اندکی و عمدتا تدریس می‌کردم.

چه طور شد که به فکر مجلس افتادید.

مجلس ششم که دیدید چه اتفاقاتی افتاد، ما هم غصه می‌خوردیم نشسته بودیم و غصه می‌خوردیم غم دل ما را گرفته بود که چرا باید این اتفاقات بیفتد؟ این باعث شد که ما یک رفیقی داریم که هم امام جمعه است، آقای ربانی، آن موقع ایشان هم استاد بود از اول هم بحث بودیم، با ایشان گفتیم بنشینیم یک فکری کنیم این چه وضعیتی است، مخصوصا آن قصه لوایح دوقلو که پیش آمده بود و گفتیم چرا باید این طوری باشد کشور و به ایشان گفتیم فکری کنیم.

من به ایشان گفتم شما بیا کاندیدا شو، رفتیم پیش آقای مقدسی برای مشورت شب آخر ثبت نام و ایشان هم می‌خواستیم کاندیدا کنیم، آقای مقدسی گفت مصلحت نیست فعلا، ما از فداکاری هم نمی‌ترسیم، مجلس بعدی به نظرم آمدیم سه نفر گفتیم کاندید می‌شویم، بعد نظرسنجی کنیم سه تا از بچه‌های انقلابی؛ من و ایشان و یک عزیز دیگر هر کس جلوتر بود در نظرسنجی‌ها این بماند، آن‌ها قطعا بهتر بودند، اگر نماینده می‌شدند از من بهتر بودند. خب این طوری شد که نظرسنجی‌ها گفتند که فضای آن روز آنجا این شد که ما آمدیم، با اینکه اصلا فکر مجلس آمدن را … من حتی قم هم که بودم من هنوز هم قم نمازم را تمام می‌خوانم تصور اینکه آخر عمر قم هستیم و طلبگی می‌کنیم و درسی می‌دهیم و درسی می‌خوانیم و یک سال رفتیم محلات بمانیم و برگردیم، یک سال خورد به این قضایایی که تا الان چند سال ماندیم محلات برای تدریس و خورد به اینجا که آمدیم از این جا سردرآوردیم.

مجلس هشتم آمدید؟

بله، مجلس هشتم.

مجلس هشتم من خاطرم هست که اولش در واقع سر ریاست آقای لاریجانی و آقای حداد خیلی فضای خاصی بود.

بله، رقابت سنگینی بود.

شما کدام سمت بودید؟

من مجلس هشتم به آقای حداد رای دادم اول! آن ۴۰ نفر و خرده‌ای بودند که به آقای حداد رای دادند، خیلی هم سنگین سبک کردند، البته آقای لاریجانی هم مدیریتش خوب بود بعدش، من ابتدا را عرض می‌کنم که رقابت بین دو بزرگوار بود من به آقای حداد رای دادم.

مدیریت آقای لاریجانی و آقای حداد را آقای حداد را که شما نبودید.

آقای حداد من نبودم، ولی آقای حداد کمیسیون ما بود. کمسیون آموزش یک دوره آقای حداد کمیسیون فرهنگی بود زمانی که من مجلس بودم چهار سال هم کمیسیون آموزش بود، خب هر دو عزیز هستند هر دو فلسفه خواندند، من مدیریت مجلس آقای حداد را ندیدم، ولی آقای لاریجانی مدیریتش بد نبود.

۸۸ هم که فتنه ۸۸ بود شما در مجلس بودید. فتنه بزرگی که خیلی لطمه زد.

فتنه ۸۸ من مواضعم روشن بود آن موقع، اگر شما مرور کنید می‌بینید از همان اول این را فتنه می‌دیدم من آقایان باید بیایند وقتی که نشستند در جلسه خصوصی گفتند بازشماری آراء بشود چرا زیر بار نرفتند؟ چون می‌گوید تقلب شده است دیگر، حرف شان این بود. اولا دروغ گفتند شما می‌دانید در جلسات خصوصی شان آقای خاتمی گفته بود تقلب امکان پذیر نیست، حرفی که در جلسه خصوصی می‌زنند چرا نمی‌روند به مردم بگویند؟ اصلا یکی از ایراد‌های ما… همین الان هم آقای خاتمی حاضر نیست بیاید این را بگوید، عامل این تحریم‌ها کیست؟ قضایای سال ۸۸ بود که باعث شد دشمن تحریک شود، چه کسانی پالس فرستادند آن طرف که تحریم‌ها را بیشتر کنید نظام زانو می‌زند؟! این‌ها که روشن است.

شما از جمله کسانی بودید که در بحث مرحوم کردان در واقع استیضاحش کردید.

بله.

اگر دوباره برگردید این کار را می‌کنید؟

بله بحث شخص آقای کردان نبود ببینید من در قصه پالرمو هم گفتم به شما؛ فریب دادن مجلس در دنیا و خلاف گفتن به مردم در دنیا هزینه سنگین دارد قصه آقای کردان وزیر کشور آقای احمدی نژاد این بود که ایشان مدرکش مشکل داشت ما در مورد بعضی از افراد دیگر هم من ورود پیدا کردم. شما می‌دانید بحث بررسی مدرک خیلی از آقایان دیگر که اسم نمی‌خواهم ببرم. ما در مجلس جانانه ورود پیدا کردیم و علامت سوال جدی برای ما در مورد مدرک آنهاست، زیاد هستند اتفاقا وزیر و بالاتر از وزیر بوده در بین آنها.

یکشنبه سیاه مجلس چه بود؟ خیلی هم تلاش کردید که نشود.

بله، ماجرای استیضاح شیخ‌الاسلامی. خیلی آن هم قابل دفاع نبود اینکه رئیس دو قوه در انظار عمومی.

قبلش هم خیلی تلاش کردید شما و دوستانتان که نشود.

ما توصیه هایمان را به آقای احمدی نژاد گفته بودیم که اینجا بالاخره مجلس است و مردم می‌بینند، این اختلافات دشمن را تحریک می‌کند، از این طرف هم بنده گفتم به آقای لاریجانی به هر دو گفته بودیم، ولی چه کار کنیم این‌ها بزرگان هستند و بزرگان ما… گاهی نمی‌گذارد شیطان، یک پرده‌ای می‌اندازد جلوی چشم انسان واقعیات را می‌بیند نمی‌داند که چه اتفاقی می‌افتد و شد آنچه که شد و به نظرم اشتباه بارز و آشکار بود. آقا هم تذکر دادند، تذکر جدی دادند.

رئیس جمهور اسبق را چه طور دیدید عملکردش را.

آقای احمدی نژاد پر کار بود شک نکنید من یادم هست وقت می‌خواستم ساعت یک شب به من وقت می‌داد هر موقع از آقای احمدی نژاد وقت می‌خواستید یک هفته ده روزه وقت می‌داد و به عنوان نماینده می‌رفتیم جالب هم اینکه دستوراتش هم از ۱۰ تا ۵ تایش اجرایی می‌شد، احمدی نژاد به نظرم مشورت پذیر نبود این مهم است. مثلا مگر آقا نفرمودند که این معاون اول را بردار؟ ایشان آورد گذاشت رئیس دفتر! وقتی نظر آقا را به عنوان نظر مشورتی ایشان نپذیرفت نظر دیگران را چه طور می‌خواست بپذیرد؟ ولی در پرکاری، در وقت گذاشتن، در تواضعش، در این‌ها به نظرم نسبت به رئیس جمهور بعدی احمدی نژاد خیلی جلوتر بود.

سر قضیه این دکتری برادر رئیس جمهور سابق هم شما یکی از علمداران بودید.

بله، آقای فریدون.

کار به کجا رسید؟ من شنیدم دکترایشان را گرفتند.

ایشان گرفت، به نظر من تا الان هم اعتقاد دارم روند غیرقانونی بوده است و در مجلس هم بررسی کردیم.

جلویش گرفته نشد؟

فشار آوردند دیگر! اینکه چرا باید وزارتخانه فشار بیاورد… گرفت دیگر متاسفانه و رفت دفاع کرد. به نظرم من یک حرفی زدم و الان می‌گویم همین پایان نامه دکتری آقای فریدون و خود آقای روحانی رئیس جمهور قبلی، آقای روحانی انگلیس رفت گرفت انگلیسی نوشته است بیاید مجلس ۵ صفحه از پایان نامه خودش را انگلیسی از رو بخواند فارسی نه، این اشکال دارد؟ ما این را گفته بودیم دیگر اینکه چیز خاصی نیست ما یک بحث دیگر داشتیم اصلا.

این اسناد مجلس چاپ شده دور اول آقای روحانی نوشتیم دکتر، دور دوم نوشته دکتر، دور سوم نوشته فوق لیسانس، دور بعد دکتر! چه طوری شد؟ دکتر چهار و پنجم دکتری گرفته آن موقع اظهار می‌کردند. من اول آمده بودم مجلس یک فرمی بود دادند به ما که مدرکت چیست؟ هیچ چیز نمی‌گفتند، به ما یعنی اعتماد می‌کردند چه طور شده ایشان نوشته دکتر؟ دکتر یک دفعه شده فوق لیسانس دوباره شده دکتر. در مورد حسین آقا هم همین طور حسین فریدون هم من حرفم این بود که برای چه ایشان مگر این امکان برای همه مردم فراهم است؟ اگر این امکان برای همه مردم فراهم است، ما بحثی نداریم! چه طور آن وقت ما می‌خواهیم یک دانشجو را از یک گوشه‌ای که پدرش فوت کرده، مادرش فوت شده سرپرست است این بوده است هر کاری کردیم گفتند قانون است نمی‌شود! باید همان جا تحصیل بکند چرا برای همه مردم نباشد این ویژه خواری اتفاقا در بحث مدرک ویژه خواری بیشتر است.

من یک پیشنهادی داده بودم امسال برای شورا‌ها و انتخابات ریاست جمهوری و این‌ها بود و رای نیاورد، گفتم کلیه مدارکی که افراد در دوره مسئولیت می‌گیرند این را اگر خواست رئیس جمهور شود یا نماینده شود یا مسئولیتی بگیرد، اعتبار نداشته باشد. استانداران شما بررسی کنید چند نفر از استانداران در دوره استانداری مدرک می‌گیرند؟ در گذشته را می‌گویم.

گذشته منظورتان چه زمانی است؟

گذشته یعنی از اول انقلاب فرقی نمی‌کند، چه طوری می‌شود بعضی از آقایان فوق دیپلم بودند الان دکتری هستند؟

از اول انقلاب تا همین دوره اخیر منظورتان است.

بله

آمار دارید؟

آمار ندارم، اما خیلی هستند.

یک چیزی شما گفته بودید که پرونده رئیس جمهور سابق از کجا به کجا منتقل شده که حقوق بیشتری بگیرد.

بله، خودشان هم اعتراف کردند دیگر. ببینید ایشان تامین اجتماعی بود بازنشستگی اش، پرونده را آوردند سازمان بازنشستگی کشوری، چون در تامین اجتماعی سقف دارد حقوق سقف دارد امسال به نظرم ۱۷ میلیون تومان بود فکر می‌کنم، آن وقت میانگین این دو سال آخر می‌شد تامین اجتماعی دو سال آخر هم ۱۲ و خرده‌ای بوده، میانگینش می‌شود چه قدر ۱۵ میلیون تومان. این سقفی بود که می‌توانست بگیرد از آنجا. امسال ایشان پارسال بود کمتر می‌شود تقریبا ۹ تومان، چون امسال سه ماهش بوده، یعنی حداکثری حقوقی که آقای روحانی می‌توانست بگیرد طبق قانون آنچه که من حساب کرده بودم، محاسبه خودم تقریبا ۱۰ تومان بود.

در سازمان بازنشستگی کشوری دو تا استثنا دارد سقفش؛ یکی قضات یکی اعضای هیئت علمی هستند که این‌ها سقف ندارد و بالاترین را می‌گیرند ایشان را گفتند عضو هیئت علمی نمی‌دانم مرکز تحقیقات است، بعد آمدند گفتند ما به التفاوت است، یعنی از صندوق کسی بخواهد منتقل کند سوابقش را به صندوق دیگر باید مابه التفاوت بدهد آمدند مبلغ گزافی را ۳۰۰ و خرده میلیون بود، دولت و صندوق نمی‌توانست بدهد، باید از جیب خودش بدهد این ما به التفاوت را از اینجا دادند به آنجا و پرونده را انتقال دادند و چه زمانی؟ لحظات آخر! برای چه؟ برای اینکه حقوقش از سقف بزند بالا و بالاترین حقوق را که می‌دانید آن‌ها ۲۰، ۳۰ میلیون تومان هم دارند صندوق بازنشستگی کشوری الان نمی‌دانم چه قدر می‌گیرند ایشان ما گفتیم توضیح بدهند این را بالاخره شفاف کنند تاریخ بزنند آقای رئیس جمهور از این کار‌ها می‌کنند.

آن سیصد میلیون را از جیب خودشان دادند.

بعدا گفتند این مزایای آقای رئیس جمهور بوده که نگرفته بود! مزایا یعنی چه؟ یعنی رئیس جمهور مگر مزایا دارد؟ یعنی رئیس جمهور اضافه کار باید بگیرد؟ سوال ما این بود اصلا. رئیس جمهور هر کجای کشور برود اینجا حوزه ماموریتش است حق ماموریت و اضافه کار برای رئیس جمهور معنا ندارد.

یک چیز در مورد حقوق مجلسی‌ها مطرح شد الان شما خودتان چه قدر حقوق می‌گیرید؟ اگر صلاح می‌دانید بگویید.

الان حقوق ما حدود ۱۴ میلیون تومان است.

پس این ۸۰ میلیون تومانی که می‌گفتند چیست؟

این یک جانبازی بوده کارمند مجلس است شما می‌دانید که یک نفر است دیگر، مجلس همه جا را آورده یک کارمند مجلس است که جانباز هم بوده معوقات طلب داشته به او دادند و معوقاتش هم بخشی مربوط به درمان بوده، چون می‌دانید که این‌ها هر ماه هر چیزی که به حساب بریزند… این ۱۴ میلیون تومان است البته ما یک چیزی هم گاهی از اوقات آقای رئیس به حساب نمایندگان ۳ تا ۴ میلیون تومان می‌ریزند مثلا ۲۰ میلیونی که آقای نیکزاد گفت این است و همیشه نیست گاهی مسجد می‌رود گاهی هیئت می‌رود چیزی قابلی نیست، شما می‌دانید نماینده هزینه‌های سنگینی دارد هر کجا برود.

هزینه دفتر و این‌ها چه.

آن‌ها جداست بعضی‌ها می‌گیرند بعضی‌ها نمی‌گیرند.

یک جا گفته بودید که کاری کردند که هیچ کس راغب نیست برود کمیسیون اصل ۹۰؛ چه کسانی این کار را کردند.

بله. ببینید کمیسیون اصل ۹۰ کمیسیون خیلی موثری است کار کمیسیون وقتی کسی می‌رود باید جاذبه‌ای برایش داشته باشد. در کمیسیون اصل ۹۰ جاذبه نیست چرا، چون با دستگاه خاصی ارتباط ندارد، مثلا شما در کمیسیون اقتصاد با بانک و وزیر و این‌ها سروکار دارید یک وزیر خاص دارید در حوزه انتخابیه ات بخواهی مشکل بگویند شورای بانک بزن وزیر می‌گوید ایشان کمیسیون ماست و کمک می‌کنند در ارتباط با کمیسیون آموزش وزیر می‌آید مدرسه را می‌سازد کمیسیون اصل ۹۰ چی؟

جایی گفته بودید که نماینده‌ای داشتیم دوره اش را نگفتید که معتاد بوده و معتاد تزریقی هم بوده است و آخر دوره اش هم می‌آمده است.

بله، دوره اولی که ما آمده بودیم، بعدش هم خودش به من زنگ زد و مجلس هم آمد و گفت آمدم ببینمت گفتم برو گذشته است و من اسم شما را نبردم و اسم شما را هم نمی‌برم، ولی داشتیم. قانون انتخابات مجلس ایراد دارد، شما دربان یک اداره بخواهی بشوی از شما تست اعتیاد می‌گیرند، اما مجلس هیچ!

خیلی سپاسگزارم؛ برنامه با دستخط جناب آقای سلیمی به پایان می‌رسد.

«بسم الله الرحمن الرحیم

توفیق حضور در برنامه دست خط نصیب شد امیدوارم آنچه گفته شد مورد رضایت خدای متعال قرار گیرد این برنامه می‌تواند روایت درست از حوادث و وقایع دوران اخیر را رهبری کند.

آنچه می‌تواند ما را در مسیر درست قرار دهد توکل به خدا، جهاد، رعایت اخلاص و کمک به محرومان و مستضعفان است.

از جناب آقای رنجبر و مردم عزیز حوزه انتخابیه ام محلات و دلیجان نیز کمال تشکر را دارم».

Share