ولی جهانی اعلام کرد:

راه‌اندازی موزه فرهنگ و صنایع‌دستی در مجتمع‌های گردشگری گیلان

ولی جهانی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی موزه فرهنگ و صنایع‌دستی در مجتمع‌های گردشگری گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی موزه فرهنگ و صنایع‌دستی در مجتمع‌های گردشگری گیلان خبر داد.

ولی جهانی با بیان این موضوع تصریح کرد: در راستای برنامه‌ریزی به منظور معرفی پتانسیل و توانمندی‌های هر منطقه در حوزه‌های مختلف اعم از میراث‌فرهنگی، آداب و رسوم، مردم‌شناسی و صنایع‌دستی، با پیشنهاد به جامعه گردشگری در تمام مجتمع‌های گردشگری گیلان که از امکانات و بستر لازم برخوردار باشند، راه‌اندازی موزه فرهنگ و صنایع دستی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هدف از ایجاد طرح مذکور را آشنایی گردشگران و مردم به آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه دانست که علاوه بر آن توسعه، ترویج و فروش صنایع‌دستی نیز رونق می‌گیرد.

جهانی با تاکید بر اهمیت حفظ و صیانت از میراث مادی و معنوی گذشتگان در مناطق مختلف استان، معرفی آداب و رسوم، جمع‌آوری و به نمایش گذاشتن آثار فاخر را از اولویت‌های اداره‌کل دانست که با تحقق آن همه قابلیت‌های استان نیز در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: امروزه موزه‌ها تنها کالبدی بی‌روح از اشیاء و ابزارهای قدیمی نبوده بلکه با کاربردهای منحصر به فرد و تخصصی می‌توانند حس پویایی و سرزندگی را به انسان منتقل کند.

وی علاقه وافر مردم و استقبال روزافزون گردشگران به میراث بجای مانده از گذشتگان را از عوامل ضرورت ایجاد و گسترش موزه‌های کوچک در مکان‌های گردشگری از جمله هتل و مجتمع‌های گردشگری برشمرد و اضافه کرد: پیرو بازدید از دو مجتمع گردشگری در لاهیجان و استقبال مالکین از فرهنگ موزه و موزه‌داری، زیرساخت مناسب برای توسعه و رونق موزه‌های کوچک با کیفیت محلی را فراهم کرده بگونه‌ای که تنها استعدادهای مختص به هر منطقه را در بر داشته باشد.

جهانی در پایان با بیان لزوم توسعه و گسترش طرح در شهرها و مناطق مختلف استان، ابراز امیدواری کرد که با استقبال صاحبان مجتمع‌های گردشگری، هنرمندان صنایع‌دستی و همه دست‌اندرکاران فرهنگی، نسبت به شناساندن فرهنگ بومی محلی به گردشگران و رونق صنایع‌دستی و تولیدات سنتی استان گام‌های موثری برداشته شود.

Share