رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان:

خدمات مشاوره در کانون وکلای دادگستری گیلان برای همگان رایگان است

وکیل اسفندیار مرادی با بیان اینکه اداره معاضدت قضایی از ارکان مهم کانون‌های وکلای دادگستری به شمار می‌رود، افزود:کانون‌های وکلای دادگستری از بدو تأسیس این نهاد نگاهی خیرخواهانه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیه شهروندان حق داشتن وکیل در دادگاه‌ها را دارند، علاوه بر این هیچ کس نباید به دلیل‌عدم توانایی مالی از حق داشتن وکیل محروم شود. اما متأسفانه برخی از هم‌میهنان به دلیل‌عدم اطلاع کافی از وجود اداره معاضدت قضایی و تعیین وکلای تسخیری از خدمات کانون‌های وکلای دادگستری استفاده نمی‌کنند.
در راستای احقاق حقوق شهروندی، قانونگذار دو تاسیس حقوقی تحت عناوین وکالت تسخیری و وکالت معاضدتی را پیش بینی کرده است. در این رابطه با وکیل اسفندیار مرادی، رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان به گفت و گو نشستیم.

کانون‌های وکلای دادگستری از بدو تأسیس این نهاد نگاهی خیرخواهانه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشتند

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان گفت: نخستین بار قانون وکالت در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۱۵ تصویب شد که با تغییراتی در طول زمان، هنوز لازم الاجراست. یکی از نکات جالب توجه این قانون مواد ۲۳ و ۲۴ آن است. در ماده ۲۳ قانون وکالت آمده است «وکلای عدلیه مکلف‌اند همه‌ساله ۳ دعوی حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت نمایند.» در ماده ۲۴ آن آمده است «کسانی که قدرت تأدیه حق الوکاله ندارند می‌توانند از کانون تقاضای معاضدت نمایند.»
وی افزود: تصویب مواد مذکور در ۸۵ سال پیش، نشانگر حمایت وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان کهن‌ترین نهاد مدنی کشور از اقشار ضعیف و پایین دست جامعه است. این سرشت پاک و نگاه حمایتی خیرخواهانه، سندی بر نوع دوستی و دیگرخواهی کانون‌های وکلای دادگستری از بدو تأسیس آن بوده است.

اداره معاضدت قضایی و تعیین وکلای تسخیری یکی از ارکان مهم کانون‌های وکلای دادگستری به شمار می‌رود

وکیل اسفندیار مرادی ادامه داد: تشکیل نهادی به عنوان اداره معاضدت قضایی جهت کمک و یاری‌رسانی به انسان‌هایی که توانایی اخذ وکیل ندارند از بدو تأسیس مورد توجه بوده است و همواره یکی از ارکان مهم کانون‌های وکلای دادگستری به شمار می‌رود.

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان اضافه کرد: کلیه امکانات و هزینه‌های مربوط به امور اداره معاضدت قضایی از سوی کانون‌های وکلای دادگستری تأمین می‌شود و این اداره به مانند کانون وکلای دادگستری ریالی از بیت المال و یا خزانه دولتی ارتزاق نمی‌کند و اداره معاضدت از جمله ارکان کانون است که برای خدمت به دیگران تأسیس شده است.

خدمات مشاوره در کانون وکلای دادگستری گیلان برای همگان رایگان است

ایشان خاطرنشان کردند: افرادی که کم بضاعت هستند می‌توانند جهت مشاوره حقوقی و اخذ وکیل به اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری گیلان مراجعه کنند. غالب افرادی که به اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری گیلان مراجعه می‌کنند با کمترین مستندات و گاهی به صرف یک استشهادیه محلی تحت حمایت قرار می‌گیرند و حتی افرادی که توانایی مالی مکفی دارند نیز می‌توانند به صورت رایگان از خدمات مشاوره‌ای اداره معاضدت بهره‌مند شوند. در همین راستا کانون وکلای دادگستری همه‌ساله تفاهم نامه‌هایی با سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد خمینی (ره) منعقد می‌نمایند و افراد تعرفه شده از سوی این سازمان ها، بدون انجام هرگونه تحقیق و سؤال، تحت پوشش و حمایت اداره معاضدت قضایی قرار می‌گیرند.

وکلایی که در انجام پرونده‌های معاضدتی سهل انگاری کنند به مراجع انتظامی کانون وکلا معرفی خواهند شد

وکیل مرادی با اشاره به سهل انگاری عده انگشت شماری از وکلا در انجام پرونده‌های معاضدتی تأکید کرد: وکلایی که در انجام پرونده‌های معاضدتی سستی و سهل انگاری کنند از سوی مسئولان کانون به مراجع انتظامی (دادسرای کانون وکلا) معرفی خواهند شد.
این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر عملکرد اداره معاضدت قضایی بیان کرد: در اوج پاندمی کرونا نیز خدمات اداره معاضدت قضایی ادامه داشت و همکاران وکیل به صورت تلفنی نیز مشاوره می‌دادند.
اسفندیار مرادی با تبیین تفاوت‌های بین پرونده‌های معاضدتی و پرونده‌های تسخیری اذعان داشت: در پرونده‌های معاضدتی که غالباً حقوقی هستند، با مراجعه متقاضی و احراز شرایط، وکیل جهت دفاع یا پیگیری پرونده تعرفه می‌گردد؛ لکن در پرونده‌های تسخیری که ناظر بر پرونده‌های کیفری است، با اعلام مراجع قضایی، کانون وکلای دادگستری بدون انجام هیچ تحقیقی اقدام به معرفی وکیل می‌نماید.

تاکنون بابت پرونده‌های تسخیری ریالی به وکلا پرداخت نشده است

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان با اشاره به ازدیاد هرساله پرونده‌های تسخیری اظهار کرد: در خصوص پرونده‌های تسخیری علی‌رغم وجود مستندات قانونی مبنی بر پرداخت حق الوکاله از محل منابع قوه قضائیه، تاکنون ریالی به وکلا پرداخت نشده است و همکاران محترم در سراسر کشور در طول این سال‌ها بدون اینکه کوچکترین اعتراضی داشته باشند همواره خدمت‌رسانی کرده‌اند و به بهانه‌عدم پرداخت حق الوکاله، لحظه‌ای از انجام وظیفه عقب نشینی نکرده‌اند اما با این وجود و علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که ذکر شد، متأسفانه بعضاً از سوی مقامات در تریبون‌های رسمی، وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری با حق الوکاله‌های نجومی و انحصار در پذیرش وکیل، معرفی می‌شوند و به ندرت پیش می‌آید از خدمات کانون‌های وکلا به شرح سخنی به میان بیاید.

۶۳۷ پرونده تسخیری، ۹۴ پرونده معاضدتی و ۳۰۶ فقره مشاوره حقوقی در سال گذشته

وی با تأکید بر اعطای رایگان وکیل به افراد کم بضاعت و دعوت افراد واجد شرایط به کانون وکلای دادگستری جهت اخذ رایگان وکیل تصریح کرد: آمار مراجعان به اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری گیلان در سال ۹۹ به تعداد ۶۳۷ پرونده تسخیری، ۹۴ پرونده معاضدتی و ۳۰۶ فقره مشاوره حقوقی رایگان بوده است که این آمار قابل تأمل و سبب سربلندی کانون‌های وکلای دادگستری است.

با وجود اداره معاضدت کسی نمی‌تواند ادعا کند که توانایی گرفتن وکیل و پرداخت حق الوکاله را ندارد

وکیل اسفندیار مرادی یادآور شد: با توجه به تشکیل اداره معاضدت و همکاری بدون چشم‌داشت وکلای محترم دادگستری، کسی نمی‌تواند ادعا کند که توانایی گرفتن وکیل و پرداخت حق الوکاله را ندارد.
رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری گیلان در پایان گفت: لازم است مسئولان محترم کانون‌های وکلای دادگستری و همچنین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری، اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص این امکان همگانی و نیز خدمات انجام شده را در دستور کار قرار دهند.
مراجعان به اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری گیلان در سال ۹۹ به تعداد ۶۳۷ پرونده تسخیری، ۹۴ پرونده معاضدتی و ۳۰۶ فقره مشاوره حقوقی رایگان بوده است که این آمار قابل تأمل و سبب سربلندی کانون‌های وکلای دادگستری است.

Share