واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل

ایران حق رای خود در سازمان ملل را از دست داد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که هشت کشور از جمله ایران، ونزوئلا و سودان به دلیل بدهی‌های پرداخت نکرده‌شان حق رای خود در سازمان ملل را از دست دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فرانس ۲۴، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه روز سه‌شنبه به مجمع عمومی که به دست ای اف پی رسیده است عنوان کرده که تا این لحظه ۱۱ کشور بدهی‌های عقب‌افتاده دارند.

طبق منشور سازمان ملل درصورتی که بدهی معوقه یک کشور در دو سال قبل برابر یا بیشتر از میزان حق بیمه آن باشد، حق رای خود را از دست می‌دهد.

اگر عدم پرداخت این بدهی چشم‌گیر به دلیل وقوع شرایطی که از کنترل کشور عضو خارج است، تشخیص داده شود، مجمع می‌تواند به این کشور اجازه دهد که حق رای خود را نگه دارد.

به گفته گوترش، هشت کشوری که حق رای خود را از دست داده‌اند ایران، سودان، ونزوئلا، آنتیگوآ و باربودا، کنگو، گینه و پاپوآ گینه نو هستند.

حداقل میزانی که ایران باید برای بازپس گرفتن حق رای خود پرداخت کند چیزی در حدود ۱۸ میلیون دلار است. ایران سال گذشته نیز حق رای خود در سازمان ملل را از دست داده بود.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پایه گذار و فعال سازمان ملل، خود را متعهد به پرداخت کامل و به موقع حق عضویت در سازمان ملل متحد و دیگر سازمانها و آژانسهای بین المللی می داندو متاسفانه برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت های کشورمان با مشکل مواجه شده است.

 به گزارش ایسنا ، سعید خطیب زاده تاکید کرد: به رغم مضایق متعدد ایجادشده، دولت جمهوری اسلامی ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده و در حال انجام رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع می باشد. در عین حال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌تر حق عضویت مدنظر است.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان اشاره کرد: شایسته است دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه نیز شرایط ویژه کشورهای مواجه با تحریم های غیرقانونی را به طور خاص مدنظر قرار دهند و از مساعدت به این کشورها برای پرداخت سهمیه خود مضایقه نکند.

Share