تماس دبیرخانه سازمان ملل با نمایندگی های آمریکا و ایران؛

نگرانی سازمان ملل از محدودیت تردد ظریف|پمپئو: مگر دیپلمات‌های آمریکایی در تهران می‌گردند؟

حق گفت: دبیرخانه سازمان ملل از محدودیت تردد اعمال شده به وسیله کشور میزبان بر اعضای هیات نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل مطلع است. دبیرخانه در تماس نزدیک با نمایندگی های آمریکا و ایران است و نگرانی خود را به اطلاع کشور میزبان رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سازمان ملل متحد از محدودیت تردد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در شهر نیویورک ابراز نگرانی کرده است.

به گفته فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، دبیرخانه این سازمان برای بررسی این موضوع با دیپلمات های آمریکایی و ایرانی در تماس است.

محمدجواد ظریف از یکشنبه برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد.

حق گفت: دبیرخانه سازمان ملل از محدودیت تردد اعمال شده به وسیله کشور میزبان بر اعضای هیات نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل مطلع است. دبیرخانه در تماس نزدیک با نمایندگی های آمریکا و ایران است و نگرانی خود را به اطلاع کشور میزبان رسانده است.

روادید سفر ظریف پس از موافقت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صادر شد ولی دولت آمریکا او را به تردد میان مقر سازمان ملل متحد، دفتر نمایندگی ایران در این سازمان، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی نیویورک محدود کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفته است که محدودیت اعمال شده بر آقای ظریف کاملا مطابق با تعهدات آمریکا به سازمان ملل متحد است.

مایک پمپئو در مصاحبه با واشنگتن پست درباره علت اعمال محدودیت های جدید برای آقای ظریف گفت: دیپلمات های آمریکایی در تهران نمی گردند، بنابراین دلیلی نمی بینیم که دیپلمات های ایرانی هم آزادانه در نیویورک تردد کنند.

پمپئو همچنین گفت: آقای ظریف از آزادی های ایالات متحده استفاده می کند تا به اینجا بیاید و به تبلیغات مخرب بپردازد.

پیشتر وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که، همانطور که وزیر خارجه ایران آزادانه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مصاحبه می‌کند، اگر تلویزیون جمهوری اسلامی به او پیشنهاد مصاحبه دهد، او خواهد پذیرفت. وی گفت “در چنین مصاحبه‌ای خواهم گفت ما به مردم ایران اهمیت می‌دهیم و حامی آن‌ها هستیم و متوجه‌ایم که تئوکراسی انقلابی حاکم بر ایران براساس منافع مردم این کشور عمل نمی‌کند.”

ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند ولی طبق منشور سازمان ملل متحد، آمریکا به عنوان میزبان این سازمان برای حضور دیپلمات های خارجی در این سازمان روادید صادر می کند.

با این حال، روادید صادر شده برای دیپلمات های ایرانی تنها برای حضور در شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل متحد است.

هیات های نمایندگی کوبا، کره شمالی و سوریه هم شامل این محدودیت هستند.

سفر ظریف به نیویورک در حالی انجام شد که ماه گذشته مقام های آمریکایی از احتمال تحریم او خبر داده بودند.

با این حال، خبرگزاری رویترز هفته پیش به نقل از مقام های مطلع در دولت آمریکا از انصراف واشنگتن از این کار خبر داده بود.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است دیدارها و مصاحبه های آقای ظریف در مقر سازمان ملل، نمایندگی ایران یا اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل انجام خواهد شد.

موسوی به خبرگزاری ایرنا گفت محدودیت حضور در بعضی از خیابان های نیویورک بر کار آقای ظریف تاثیری نخواهد داشت.

ظریف دوشنبه با خبرنگاران بی بی سی و شبکه آمریکایی ان بی سی در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل مصاحبه کرد.

جواد ظریف در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت دونالد ترامپ برای هموار کردن مسیر گفت و گو میان ایران و آمریکا باید تحریم های کشورش را لغو کند.

ظریف گفت: به محض لغو تحریم ها مسیر مذاکرات باز خواهد شد.

او ادامه داد: این ایالات متحده بود که میز مذاکره را ترک کرد و آنها همیشه می توانند به این میز برگردد.

ظریف همچنین گفت فکر نمی کند ایران و آمریکا در آستانه جنگ باشند چرا که دولت او و دونالد ترامپ در پی مناقشه مسلحانه نیستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در مصاحبه با برنامه هاردتاک تلویزیون بی بی سی، هشدار داد “در صورت بروز جنگ هیچ کشوری در منطقه ما در امان نخواهد بود ولی بیاید دنبال راهی برای جلوگیری از جنگ باشیم.”

Share