بر اساس گزارش هواشناسی گیلان؛

آسمان گیلان ۲۴ درصد کمتر بارید

بر اساس گزارش هواشناسی گیلان طی ۹ ماهه سال جاری میزان بارندگی در این خطه سرسبز کشور و باران خیزترین ناحیه کاهش ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، گیلان به طور متوسط با بیش از یکهزار میلیمتر بارش سالانه پرباران‌ترین استان کشور محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی بر این سرزمین نیز تاثیر گذاشته و بارش‌های آرام و تدریجی را به بارش‌های شدید در مدت زمانی کوتاه بدل کرده است.

ضمن اینکه طی سالهای اخیر بیشترین میزان کاهش بارندگی در فصولی است که به طور سنتی همواره پربارش بوده است.

سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان در همین ارتباط روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی ۹ ماه گذشته بطور متوسط حدود ۶۶۰ میلیمتر بارش در ایستگاه‌های هواشناسی استان ثبت شده است که حدود ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

شبنم هادی‌نژاد این میزان بارندگی را نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش ۱۸ درصدی عنوان کرد و افزود: طی این مدت جلگه مرکزی و مناطق کوهستانی استان کاهش بیشتری را نسبت به دیگر مناطق داشته اند.

وی اظهار داشت: همچنین میزان بارش در سه ماهه نخست سال زراعی جاری (از ابتدای مهر تا پایان آذرماه امسال) حدود ۳۹۳ میلیمتر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بوده است که نسبت به سال زراعی گذشته تغییر زیادی نداشت اما نسبت به میانگین بلندمدتِ سال‌های زراعی گذشته حدود ۹ درصد کاهش داشت.

معاون اداره کل هواشناسی گیلان ادامه داد: طی سه ماه گذشته، میزان بارش در مناطق جلگه‌ای غرب و شرق استان بیشتر از سال زراعی گذشته و میانگین بلندمدت و در جلگه مرکزی و مناطق کوهستانی استان کمتر از میانگین سال زراعی گذشته و میانگین بلندمدت بوده است.

وی یاداور شد: همچنین طی ماه‌های مهر و آبان سال جاری، میزان بارش هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به میانگین بلندمدت بیشتر بود اما در آذر ماه متوسط بارش در ایستگاه‌های هواشناسی استان نسبت به سال زراعی گذشته و میانگین بلندمدت بسیار کمتر بوده است.

Share