فرمانده سپاه ناحیه آستارا خبر داد؛

نصب کتیبه و تمثال شهدای آستارا بر سر در منازل | رشادت ایثارگران فراموش شدنی نیست

همزمان با یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی و سالروز شهادت تنها روحانی شهید آستارا، طرح نصب کتیبه و تمثال شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بر سر در منازل شهدای این شهرستان مرزی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرمانده سپاه آستارا در دیدار با خانواده شهید محمدزاده تنها روحانی شهید آستارا گفت: همزمان با یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، طرح نصب کتیبه و تمثال شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بر سر در منازل شهدای این شهرستان مرزی و بندری آغاز شد.

سرهنگ بهزاد قنبری افزود: رشادت ها و از جان گذشتگی های ایثارگران، رزمندگان و شهدای آن دوران به هیچ عنوان فراموش شدنی نیست.

وی گفت: نصب کتیبه و تمثال مبارک شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب بر سر در منازل آنها، با هدف معرفی این بزرگواران به نسل جدید و پاسداشت رشادت های بی مثال آنها است.

قنبری ادامه داد: در نخستین اقدام، کتیبه و تمثال شهدای گرانقدر محمدزاده، نجف یار، فیض اللهیان و نیروفر در شهرهای آستارا و لوندویل و روستاهای باغچه سرا و ویرمونی نصب شد.

طلبه علیرضا محمدزاده تنها روحانی شهید بندر آستارا متولد اول فروردین سال ۱۳۴۱ بود که در ۱۵ آذر سال ۱۳۶۲ هنگام بازگشت از عملیات خیبر، در شهرستان سنندج استان کردستان بدست منافقان کوردل ترور به شهادت رسید که در گلزار شهدای آستارا خاکسپاری شد.

وی شاعر اهل بیت بود و در سال ۱۳۶۱ در ماه مبارک رمضان از طریق بسیج راهی جبهه جنوب گردیده و در عملیات رمضان به همراه دو برادر دیگر خود شرکت و از ناحیه دست راست مجروح گردید.

سپس در سال ۱۳۶۲ بار دیگر با دستی مجروح از سوی سازمان تبلیغات اسلامی قم عازم کربلای غرب کشور گردید و در عملیات خیبر حاضر و در حین بازگشت در سنندج به دست وابستگان داخلی به همراه هم‌رزم دیگر شهید حسن عسگر سهراب نژاد ترور و عارفانه به لقاء الله پیوست.

شهید در وصیت‌نامه‌اش توصیه به اطاعت از امام می‌نماید که قدر این نعمت را بدانیم که اگر قدرنشناسیم و کفر آن نعمت کنیم خداوند عذابش را بر ما نازل خواهد کرد در سروده آخرینش می‌گوید:

به پیل تن چو کرمی بودم و پروانه گردیدم
شکستم محبس تن را زخود بیگانه گردیدم

به دریای جهالت غوطه می خوردم بسی اما
به آب عشق جان شستم فدا جانانه گردیدم

شهرستان آستارا ۱۶۷ شهید را به نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

این شهرستان همچنین دارای ۷۸۸ جانباز و آزاده است و پنج شهید گمنام در مزار شهدای گمنام این شهرستان و یک شهید گمنام نیز در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان آرمیده اند.

Share