استاد دانشگاه تهران؛

میرزا کوچک جنگلی هویت مردم گیلان و ایران است | باید هویت خودمان را بازشناسی کنیم

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران با بیان اینکه میرزا جزو هویت مردم ایران است، گفت: بدون شناختن هویت نمی‌توانیم به توانایی‌های خود در حل مشکلات پی ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمدصادق کوشکی صبح امروز در نشست علمی روایت جنگل در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگی در پژوهشگاه گیلانشناسی رشت با موضوع «از ایده پردازی تا فعالیت فرهنگی مؤثر در معرفی نهضت جنگل» با اشاره به پیشینه تاریخی سد کریت در شهرستان طبس اظهار کرد: ۶۰۰ سال پیش اهالی روستای کریت طبس دچار مشکل کمبود آب شدند و به فکر افتادند برای تأمین آب در فصل‌های بهار و تابستان، آب را در فصل پاییز و زمستان ذخیره کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای این کار سدی را با استفاده از مصالح بومی این منطقه ساختند ساختند که تا ۴۰۰ سال رکورددار بلندترین سد در جهان بود و بعد از ۷۰۰ سال با و وقوع زلزله‌های مختلف شد در این منطقه همچنان سالم است، افزود: اکنون برای ساخت یک سد باید آزمایش‌های مختلف خاک و کانی شناسی بستر انجام شود و مقاومت بدنه برای حفظ آب هم باید سنجیده شود و این کارهای مطالعاتی چندین سال زمان می‌برد و با وجود همه این آزمایشات گاهی می‌بینیم برخی از سدها دچار مشکلاتی می‌شود و سایر سدها هم عمر بسیار کوتاه‌تری از سد کریت خواهند داشت.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون در طبس برای ساخت سد جدید مطالعات مختلف خاک‌شناسی و کانی شناسی انجام شده است و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بهترین مکان برای ساخت سد همان جایی است که ۷۰۰ سال قبل دهاتی‌ها ساخته‌اند، گفت: اهالی روستای کریت علاوه بر اینکه یک سد محکم ساخته‌اند دریچه‌ای هم برای آن تعبیه کرده‌اند که این دریچه در طول این هفتصد سال نیاز به تعمیر نداشته است.

کوشکی با بیان اینکه وقتی یک عده روستایی ۷۰۰ سال قبل یک سد دقیق، محکم و با دوام حداقل ۷۰۰ ساله می‌سازند حکایت از یک نوع توانایی خاص در این اهالی دارد، تصریح کرد: تفاوت توانایی ساکنان فعلی ایران با اهالی روستای کریت در ۷۰۰ سال قبل در چیست که ما با این همه امکانات آزمایشگاهی و پیشرفته و رشد علم نمی‌توانیم در مسائل مختلف تصمیم درست بگیریم؟ علت این است که مردم روستای کریت خواستند خودشان مشکلشان را حل کنند. آن‌ها هویت داشتند و با اتکا به این هویت گفتند می‌توانند مشکلشان را حل کنند و ما آن هویت را گم کرده‌ایم.

با شناخت هویت خود می‌توانیم کارهای مهمی را رقم بزنیم

وی با تأکید بر اینکه هویت همان چیزی است که اگر داشته باشید می‌توانید هر کاری را انجام دهید و اگر نداشته باشید قدرت انجام کاری را نخواهید داشت، افزود: مردم روستای کریت هویت را در خودشان دیدند و فهمیدند که می‌توانند و قدرِ اندازه واقعی خودشان را شناختند و توانستند با خاک رس و شاخ و برگ درخت چنین سد محکم با دوامی را بسازند، هویت ساختنی نیست بلکه شناختنی است و به ما این جرئت را می‌دهد که بفهمم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید باور کنیم که مشکلات را باید خودمان حل کنیم، گفت: غیر از ما هیچ‌کس دیگری مشکلات ما را حل نخواهد کرد، اینکه تصور کنیم مشکلات ما با آمدن احمدی نژاد، روحانی یا رئیسی حل می‌شود اشتباه کرده‌ایم بلکه آقا و خانم گیلان هستند که می‌توانند مشکلاتشان را خودشان را حل کنند، اگر قرار باشد منتظر یک معجزه‌گر برای حل مشکلمان نباشیم باید هویت خودمان را بازشناسی کنیم، برخی می گویند «هویت چیست؛ دنبال آب و نان بروید». اما باید بدانیم اصل نان و آب از هویت ایجاد می‌شود و شناختن هویت غیر از زندگی اخروی، زندگی دنیایی را هم می‌سازد و اگر این مهم را ندانیم به سمت هویت شناسی نخواهیم رفت.

کوشکی تأکید کرد که اگر امروز از کیفیت دولت و ملت و شهر و روستاییان راضی نیستیم باید به این سؤال پاسخ دهیم آیا به مردم کمک کردیم که هویت خودشان را بشناسند و به کمک آن مشکلاتشان را خودشان حل کنند؟ عناصری در گذشته ما بوده‌اند که برای ما هویت ساخته‌اند و شناختن آن‌ها نیاز به کار و تلاش دارد.

ما از یک نقطه تاریخ هویت خودمان را گم کرده‌ایم

وی با اشاره به خاطرات یوشیدا ماساهارو، اولین سفیر ژاپن در ایران بیان کرد: اولین سفیر ژاپن در ایران کتاب خاطراتی دارد که در بخشی از این خاطرات درباره تحویل استوارنامه به ناصرالدین شاه می‌نویسد، ماساهارو می‌گوید در ایران من را تحویل نگرفتند و گفتند به ژاپن چه نیازی داریم، به این ترتیب اولین سفیر ژاپن در ایران از طریق رشت به سن پترزبورگ می‌رود و برای امپراطور ژاپن می‌نویسد در سن پترزبورگ بیشتر مفید خواهم بود؛ در رشت، آقای سفیر یک شب میهمان یکی از مسؤولان بود که این مسؤول برای این ژاپنی درباره مشکلات شهر و کشور درد دل‌هایی می‌کند که اگر امروز آن را بخوانیم فکر می‌کنیم حرف‌های امروز است و غُر زدن‌های الآن با غُر زدن‌های زمان ناصرالدین شاه تفاوت نمی‌کند و این نشان می‌دهد ما از یک نقطه تاریخ هویت خودمان را گم کرده‌ایم.

این استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران میرزا کوچک جنگلی را بخشی از هویت ما و جهان دانست و گفت: مشکلاتی که برای میرزا پیش می‌آید با مشکلات حاکمیت امروز مشابه است، «یک صاحب منصبی به میرزا کوچک می‌نویسد که تو نه با انگلیس کنار می‌آیی و نه با روس‌ها، برای اینکه بتوانی ادامه دهی باید با یکی کنار بیایی و واقع بینانه فکر کن». به او گفته بود دنیا را نمی‌توانید عوض کنید. پاسخ میرزا که در آخرین نامه‌های او شنیدنی است، او می‌گوید همه فعالیت‌هایش را برای استقلال ایران انجام می‌دهد.

امام خمینی (ره) و میرزا کوچک کلید موفقیت ایران را استقلال می‌دانستند

کوشکی با اشاره به مفاهیم مطرح شده در وصیت نامه امام خمینی (ره) تصریح کرد: در وصیت نامه امام (ره) یک مفهوم بیشتر از بقیه وجود دارد و آن مفهوم استقلال است و این مفهوم حتی بیشتر از مفهوم اسلام در وصیت نامه امام (ره) آمده است، از این نظر، امام (ره) و میرزا کوچک مشترک هستند و هر دو می‌گفتند کلید موفقیت ایران استقلال است این که چرا مفهوم استقلال، کلید حل همه مشکلات از نظر امام و میرزا است جای بحث و تحلیل دارد، به همین دلیل، این دو مرد بزرگ تاریخ کشور از دو طرف بلشویک‌ها و لیبرال‌ها ضربه خوردند.

وی با تأکید بر اینکه راه حل مشکلات شناخت هویت است، افزود: اگر هویت شناسی به خوبی انجام شود دستمان را به سمت کسی دراز نمی‌کنیم، امروز ما هفمین وارد کننده مواد آرایشی هستیم چون هویت نداریم فقط بدن برای ما مهم است و به همین دلیل به دنبال ماشین شاسی بلند و آرایش سر و صورت و ظواهر خود می‌رویم، می گوییم فقیر هستیم اما سومین مصرف کننده طلای ساخته شده دنیا هستیم، آلمان ثروتمندترین کشور دنیاست اما حتی از آلمان مصرف طلا و لوازم آرایشی بیشتری داریم.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران با بیان اینکه رفتن سراغ گذشته نبش قبر نیست شناخت هویت ملی و پیدا کردن کارت ملی و شناسنامه است.، گفت: رفتن به سراغ میرزا و یاران میرزا رفتن سراغ کارت ملی و هویت ماست، پیش پای میرزا کوچک جنگلی دو راهی تسلیم ‌‌و استقلال بود و میرزا راه استقلال و مقاومت را انتخاب کرد و در این راه شهید هم شد.

کوشکی با اشاره به شباهت‌های افکاری امام خمینی (ره) و میرزا کوچک تصریح کرد: میرزا بعد از اولین فتح خود یک سخنرانی ایستاده دارد و اگر این سخنرانی مکتوب خوانده شود فکر می‌کنید سخنرانی امام خمینی (ره) است‌، او در سخنرانی بعد از پیروزی در جمع نیروهای داوطلب خود از اهداف بشری و از آورده‌های بشریت حرف می زند؛ می‌گوید فکر نکنید هدف ما گرفتن دارالحکومه رشت و نخست وزیری در تهران باشد بلکه ما می‌خواهیم جهان را بسازیم.

Share