عضو هیئت مدیره بانک مسکن تشریح کرد؛

روش های پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن اعلام شد+ جزئیات

عضو هیئت مدیره بانک مسکن، بازپرداخت اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به صورت دو روش ساده و پلکانی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

متقاضیان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

پیش از این، محمدحسن علمداری – عضو هیئت‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن – درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن اختصاص بدهند، گفت: به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود.

طبق گفته وی، تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی نیز با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

علمداری در خصوص بازپرداخت تسهیلات مسکن روستایی که ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان چهار میلیون تومان است.

چنانچه سازندگانی طی دو سال واحدها را به اتمام برسانند، بازپرداخت تسهیلات نیز ۱۸ ساله خواهد شد که میزان اقساط نیز نسبت به آن کاهش دارد.

پس از واکنش‌ها به ارقام بازپرداخت این تسهیلات، این مقام مسئول در بانک مسکن توضیح داد که میزان اقساط اعلام شده از سمت وی براساس مصوب شورای پول و اعتبار بوده است اما طبق قانون جهش تولید، تقریبا می‌توان با ۵۰ درصد از محل منابع صندوق ملی مسکن نسبت به کاهش نرخ تسهیلات مسکن اقدام کرد که این امر موجب کاهش اقساط پرداختی از سوی مشتریان شود.

وی ضمن بیان اینکه روش اعلام شده به صورت ساده بود و روش پلکانی نیز وجود دارد، گفت: افراد می‌توانند به صورت پلکانی نیز اقساط این وام را پراخت کنند که سال اول مبلغ قسط کاهش می‌یابد و در سال‌های بعد افزایش پیدا کند.

البته اقساط این وام به روش پلکانی به این بستگی دارد که وزارت راه چند درصد از نرخ ۱۸ درصدی این تسهیلات را از محل منابع صندق ملی مسکن یارانه بدهد که این امر، اقساط وام نهضت ملی را کاهش می‌دهد. اقساط ماهانه به روش پلکانی با نرخ ۱۸ درصد، تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

Share