رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد:

در استان‌های شمالی هزینه‌ها ملی اما اعتبارات محلی است | پول تزریق می‌شود اما کار انجام نمی‌شود

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به این مطلب که موضوع اصلی شهرهای شمالی پسماند است گفت: در استان‌های شمالی هزینه‌ها ملی اما اعتبارات محلی است و باید ویژه‌تر به آن‌ها رسیدگی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نشست مشترک اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با مدیران دستگاه های اجرایی در شرق گیلان با اشاره به این مطلب که موضوع اصلی شهرهای شمالی پسماند است، گفت: در استان‌های شمالی هزینه‌ها ملی اما اعتبارات محلی است و باید ویژه‌تر به آن‌ها رسیدگی کرد. از مشکلات اساسی شهرهای شمالی پسماند است که متاسفانه علی رغم زحمات که مدیران در ادوار مختلف کشیدند اما مشکل حل نشد.

مهدی جمالی نژاد با اشاره به این مطلب که خوشبختانه امسال فضای خوبی در دولت باز شده است گفت: برای اواین بار یک قرارگاهی در وزرات کشور باز شد ه که این قرارگاه برای سه موضوع لجستیک، پسماند و تجهیزات است که به صورت ویژه به این سه موضوع پرداخته شود.

جمالی نژاد با اشاره به این که تصمیم داریم در این قرارگاه به سمت و سوی تامین مالی جدید برویم گفت: تکیه به منابع دولتی مشکلات را حل نمیکند و نباید فقط به منابع دولتی بسنده کنیم، در پیش‌نویس اولیه بودجه تمامی ردیف‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حذف شده بود که با جلسات متعدد توانستیم بخشی از حذفیات برگردد.

جمالی نژاد در مورد ارزش افزوده گفت: میزان ارزش افزوده از ۳ درصد ارزش ۴ درصد افزایش یافته است و این ارزش افزوده‌ها مستقیم به حساب شهرداری‌ها می‌رفت اما برای تعادل بخشی، توزیع متوازن و توزیع عادلانه که معمولا در بخشی از استان‌ها بسیار زیاد و در برخی از استان‌ها کم بود، پیشنهاد شد برای اینکه مستقیم به حساب شهرداری برود یک درصد متمرکز به وزرات کشور و یک درصد دیگر هم برای موارد لجستیک و پسماند و تجهیزات هزینه گردد به این ترتیب پول خوبی در بودجه دیده خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که برای پول و اعتباراتی که به شهرداران و دهیاری‌ها برای رفع مشکلات موجود در شهر و روستاهای خود داده می‌شود گفت: شهرداران و دهیاران به گونه‌ای باید برنامه ریزی کنند که با پول‌های دریافتی در مورد مشکلات عنوان شده شهری و روستایی خود یک بار برای همیشه آن موضوع را حل کنند.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در بحث پسماند در چند سال اخیر اعتبارات خوبی داشتیم، تصریح کرد: مثلا برای شهر رشت که الان زباله سوز آن فقط ۱۰ درصد پیشرفت دارد چه کار باید بکنیم که مثل نوشهر راه اندازی شود و یا چه اقداماتی صورت گیرد که مشکلات سراوان برطرف شود. از همه می‌خواهیم دوستان و همکاران زمان‌بندی مناسبی به ما در اجرای برنامه‌های شهری خود بدهند زیرا در برخی مواقع پول تزریق می‌شود اما کار انجام نمی‌شود در بحث زباله سوز سالهاست مدام پول تزریق می‌شود اما مشکلات برطرف نمیشود.

وی گفت: خداروشکر با تشکیل کمیسیون شوراها بسیاری از دغدغه‌های شهر‌ها و روستاها مورد پیگیری قرار میگیرد.

Share