معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد:

جمهوری اسلامی ایران در تولید صنایع هوایی به خوداتکایی رسیده است

امیر سرتیپ دوم خواجه‌فرد از اورهال کردن انواع هواپیماها و سامانه‌های هوایی در داخل کشور خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کشش تولید محصولات صنایع هوایی را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، امیر سرتیپ دوم «افشین خواجه‌فرد» شامگاه چهارشنبه (۲۴ آذر) در گفت‌وگوی خبری ضمن اشاره به گشایش نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید در رشت اظهار داشت: غرفه تجهیزات صنایع هوایی کشور در این نمایشگاه برپا شده و تلاشمان این است که در حوزه تجاری و کاربری‌های غیرنظامی حضور پیدا کنیم.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که خودکفایی صنایع هوایی امروز به چه حد از خودکفایی رسیده است عنوان کرد: صنایع هوایی دقیقا از ۲۳ بهمن ۵۷ تحریم شده است بنابراین امروز می‌توانیم به مردم این نوید را بدهیم که خوداتکا هستیم و در بخش‌های مختلف محصولاتمان را توانستیم به پرواز درآوریم.

امیر خواجه‌فرد به مرحله تولید انبوه رساندن محصولات تولیدی را هدف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد و افزود: دشمنان امید بسیاری داشتند که جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع هوایی متوقف بشود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه کشورمان در این بخش صادرات هم داشته که نشان می‌دهد ما حتی قادر به رفع نیاز خیلی از کشورهای دیگر هستیم.

وی اینکه تجهیزات ساخته شده داخلی چقدر با محصولات خارجی قابل رقابت است را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ما در بخش خدمات مثل اورهال کردن انواع هواپیماها و سامانه‌ها و متعلقات مشتریان خوبی به ویژه در کشورهای منطقه و دور دست داریم، بنابراین این اورهال کردن هواپیماها کاملا در رقابت هم سنگ با محصولات کشورهای دیگر است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی طراحی و ساخت صنایع هوایی را دومین اولویتی که دنبال می‌شود ذکر کرد و بیان داشت: امروزه کشورهایی که محصولات ما را انتخاب می‌کنند قطعا در یک فضای رقابتی این کار را کردند و این امر نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران کشش تولید محصولات صنایع هوایی را داشته است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توفیقاتی که در حوزه ارتقاء ناوگان هوایی ارتش به دست آمده را هم برشمرد و اذعان کرد: خوشبختانه توانستیم نیروی هوایی ارتش را در رده‌های مختلف سر پا نگهداریم از طرفی حضور پهپادها در کنار هواپیمای سرنشین‌دار به نوعی تنوع خوبی را به ناوگان هوایی داده و مکمل آن بوده است.

امیر خواجه‌فرد توانمندی‌های سازمان صنایع هوایی در بخش تجهیزات دورایستا، جنگ الکترونیک و تولید پهپادهای پیشرفته را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: توفیقات سازمان در حوزه‌های اشاره شده قابل قبول بوده و توانستیم تجهیزات الکترونیک را روی هواپیماها نصب کنیم که این امر در جنگ‌های ترکیبی بسیار حائز اهمیت است.

وی استفاده و بکارگیری از پهپادها در صنایع کشاورزی و زمین‌شناسی را هدفی که توسط سازمان صنایع هوایی دنبال می‌شود خواند و ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین عواملی که به ما در خودکفایی تولید محصولات صنایع هوایی کمک کرد این است که از روز اول تنها به توانمندی‌های داخل تکیه کردیم و زیرساخت‌ها را در طول چهل سال اخیر فراهم آوردیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی همکاری‌های علمی و فناورانه این سازمان با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را تنگاتنگ و پیشتازانه دانست و عنوان کرد: نوع ارتباط و تحقیقات مشترک و عملیاتی سازمان صنایع هوایی با شرکت‌های فناور و دانش بنیان به حدی رسیده که حتی در بین سایر سازمان‌ها به الگو تبدیل شده است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه صادرات صنایع هوایی پیجیدگی‌های خاص خود را دارد تصریح کرد: ما در حوزه صادرات در بسیاری از کارهایمان جوان هستیم و تجربه صادراتی‌مان خیلی کم است اما به مرحله خوبی رسیدیم و آن تعداد تقاضاهایی که دریافت می‌کنیم برایمان خوشحال کننده و امیدآور است.

امیر خواجه‌فرد ارزیابی خود از جوانان نخبه گیلانی در تولید صنایع هوایی را برشمرد و خاطرنشان کرد: خطه نخبه‌پرور گیلان در این حوزه استعدادهای بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و باید فضای لازم جهت رشد آنان را فراهم نماییم.

Share