با ۷۸ رای موافق؛

تصویب قطعنامه «حقوق بشری» علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۷۸ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۶۹ رأی ممتنع قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد بامداد جمعه (به وقت تهران) با تصویب قطعنامه‌ای درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده به تکرار اتهامات ضد ایرانی پرداخت.

این قطعنامه که توسط کانادا به سازمان ملل ارائه شده بود، با ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه با اشاره به آمار “نگران کننده” بالای اعدام در ایران ادعا شده که این احکام از جمله “براساس اعترافات اجباری یا برای جرایمی که واجد شرایط جدی‌ترین جرایم نیستند، از جمله جرایمی با تعاریف خیلی کلی یا مبهم” صادر شده است!

قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران می خواهد “افرادی که برای استفاده از حقوق انسانی و آزادی های بنیادی از جمله شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز بازداشت شده اند” را آزاد کند.

همچنین از ایران خواسته شده حقوق انسانی معترضان را رعایت کند، لغو مجازات های نامتناسب و شدید از جمله کسانی که به اعدام محکوم شده اند را در نظر بگیرد و به تلافی جویی علیه مدافعان حقوق بشر، معترضان صلح آمیز و خانواده های آنها، روزنامه نگاران و کارمندان رسانه ها برای پوشش اعتراضات پایان دهد.

گفتنی است، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، انضباطی یا الزام‌آور نیستند و از آنها با عنوان تدابیر توصیه‌ای یاد می‌شود.

Share