در راستای توسعه ارتباطات علمی، آموزشی و پژوهشی با روسیه صورت گرفت؛

اتاق «روسکی‌میر» در دانشگاه گیلان افتتاح شد | رونمایی از بالغ بر ۳۰۰ جلد کتاب اهدائی

مراسم افتتاح اتاق روسکی‌میر دانشگاه گیلان و رونمایی از بیش از ۳۰۰ جلد کتاب اهدائی به دانشگاه گیلان با حضور سر کنسول روسیه در رشت و مسئولین استانی و دانشگاهی به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در راستای توسعه ارتباطات علمی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و نهادهای علمی روسیه، مراسم افتتاح اتاق روسکی‌میر دانشگاه گیلان و رونمایی از بیش از ۳۰۰ جلد کتاب اهدائی به دانشگاه گیلان با حضور سر کنسول روسیه در رشت و مسئولین استانی و دانشگاهی به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر در مراسم، افتتاح اتاق بنیاد روسکی‌میر را برای دانشگاه گیلان مایه افتخار دانست و گفت: این دفتر از طریق گسترش زبان روسی می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی بیشتر مردم دو کشور ایران و روسیه شود و روابط بین دو ملت را توسعه دهد.

وی در ادامه شناخت زبان و ادبیات یک کشور را مهمترین راه شناخت ملت آن کشور دانست و گفت: دانشگاه گیلان ۱۵ سال پیش با ایجاد رشته آموزش زبان روسی تلاش کرد تا در راستای آشنایی بیشتر دو ملت ایران و روسیه گام بردارد و برای توسعه ارتباطات بین دو کشور نقش آفرینی کند. تبادل دانشجوی زبان آموز نیز در ۲۵ سال گذشته به صورت مستمر بین دانشگاه گیلان و دانشگاه دولتی آستراخان روسیه در جریان بوده است.

رضی در ادامه ابراز امیدواری کرد فعالیت‌های اتاق روسکی‌میر در کنار فعالیت‌های گروه زبان روسی دانشگاه بتواند هم مطالعات تطبیقی بین دو زبان مهم فارسی و روسی را گسترش دهد و هم در آشنا کردن ایرانیان با فرهنگ و ادبیات روسیه موفق عمل کند و هم روابط دانشگاهی بین دو کشور را توسعه دهد و واسطه ارتباط استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف علمی در دانشگاه گیلان و دانشگاه‌های روسیه شود.

رییس دانشگاه گیلان در پایان از همه‌ی کسانی که در راه اندازی این اتاق در دانشگاه گیلان نقش داشته‌اند به‌ویژه از مدیران بنیاد روسکی میر که منابع و کتاب‌ها را به این دانشگاه هدیه کردند، همچنین از آندری وادوف سرکنسول روسیه در رشت و مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در گیلان تشکر کرد و گفت: دانشگاه گیلان آمادگی دارد در اقدامی متقابل از آموزش زبان فارسی و همچنین رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌های روسیه حمایت کند.

سرگی شوریگین معاون مدیر اجرایی بنیاد روسکی میر در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح اتاق بنیاد روسکی میر در دانشگاه از دانشگاه گیلان به خاطر تلاش در زمینه راه اندازی اتاق مذکور تشکر کرد و گفت: راه اندازی اتاق بنیاد روسکی میر در دانشگاه گیلان می‌تواند زمینه آشنایی با فرهنگ و زبان روسی را فراهم کند و منجر به توسعه ارتباطات بین مردم روسیه و ایران و تحکیم روابط دوجانبه شود.

آندری وادوف سرکنسول روسیه در رشت هم در این مراسم، این رویداد را نقطه‌ی عطفی در گسترش روابط بین دانشگاه‌های ایران و روسیه برشمرد و گفت: استان‌های حاشیه دریای خزر همواره در طول تاریخ روابط تنگانگی با هم داشته‌اند و دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در ایران همواره روابط بسیار فعالی با دانشگاه‌ها روسیه داشته و از تبادل دانشجو حمایت کرده است.

وی در ادامه گفت: بنیاد روسکی میر سابقه درخشانی در حمایت از گسترش زبان روسی در کشورهای جهان داشته و تلاش این بنیاد مساعدت همه جانبه در گسترش همکاری‌های علمی، روابط اقتصادی و تجاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تعمیق روابط دو کشور است.

شایان ذکر است بنیاد روسکی میر طبق مصوبه رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۰۷ ایجاد شده است. از اهداف این بنیاد می‌توان به حمایت از سازمان‌های اجتماعی و غیر تجاری، انجمن‌های تخصصی و حرفه ای، موسسات علمی و آموزشی که فعالیت‌های آن‌ها در زمینه‌ی تحقیق و توسعه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی زبان و ادبیات روسی، مطالعه تاریخ و روسیه معاصر است، حمایت از سازمان‌ها و انجمن‌های ملی و بین المللی اساتید زبان و ادبیات روسی و همکاری برای تبادل تخصصی، علمی و آموزشی، اشاره کرد.

Share