به میزبانی دانشگاه گیلان صورت گرفت؛

آغاز به کار همایش بین المللی بازتاب داخلی و بین المللی نهضت جنگل

همایش بین المللی بازتاب‌های داخلی و بین المللی نهضت جنگل با هدف بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان و خاموشی جنبش جنگل با سخنرانی سرپرست دانشگاه گیلان به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همایش بین المللی بازتاب‌های داخلی و بین المللی نهضت جنگل با هدف بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان و خاموشی جنبش جنگل با سخنرانی سرپرست دانشگاه گیلان به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این همایش دکتر فرید نجفی سرپرست دانشگاه گیلان ضمن گرامیداشت یاد شهدای اسلام به ویژه میرزا کوچک خان جنگلی و خوشامدگویی به شرکت کنندگان در همایش، میرزا کوچک را در رأس جنبشی دانست که توانست قدرت‌های بزرگ جهانی آن روزگار را به چالش بکشاند. دکتر نجفی در ادامه گفت: میرزا از جمله رهبرانی بود که با قیام خود آرزوی بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور را داشت و رد پای این دغدغه را می‌توان در مبارزات او در جریان مشروطه مشاهده کرد.

وی در ادامه هدف میرزا را خدمت به ایران و اسلام دانست و دفاع از اسلام به عنوان بخش بزرگی از فرهنگ ایران را همواره مورد تأکید میرزا دانست.

دکتر نجفی در پایان، مشارکت اساتید و پژوهشگران خارجی را نشان دهنده تأثیر برون مرزی جنبش جنگل و تأثیر آن بر تحولات فرامنطقه‌ای دانست و ابراز امیدواری کرد بازخوانی افکار، ایده‌ها و اهداف جنبش جنگل موجب تجربه ارزشمند عزت و اتحاد برای ایران عزیز و مردم منطقه باشد.

دکتر عباس پناهی دبیر علمی همایش نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی پیرامون چگونگی برگزاری مراسم پرداخت. وی گفت: ۹۷ مقاله توسط دبیرخانه دایمی مرکز اسناد جنبش جنگل در پژوهشکده گیلان‌شناسی دریافت شد که از این تعداد ۷۴ مقاله مورد پذیرش داوران قرار گرفت و ۲۷ مقاله جهت سخنرانی در سه پنل تخصصی انتخاب و سخنرانان به ایراد دیدگاه‌های خود می‌پردازند. پژوهشگرانی از کشورهای روسیه، گرجستان، ارمنستان و آلمان در این همایش شرکت کرده‌اند و پس از اتمام همایش نیز مجموعه مقالات پذیرش شده در مجموعه‌ای به چاپ خواهد رسید.

Share