جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:

گرفتار قضاوت‌های بد ترامپ درباره خروج از برجام هستیم|توافق بدون تغییر رویکرد ایران ممکن نیست

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، آمادگی ایران برای بازگشت به این مذاکرات پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از ایسنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که اخیرا برای شرکت در نشست G۲۰ به ایتالیا سفر کرده بود و در حاشیه این دیدار با رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار داشته است، در یک کنفرانس خبری گفت: روز گذشته همراه با نخست وزیر جانسون، مرکل و رئیس جمهور ماکرون این باور مشترکمان را تصریح کردیم که دیپلماسی بهترین راه ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی است و درباره بهترین راه ترغیب ایران به از سرگیری مذاکراتی جدی و با حسن نیت صحبت کردیم.

بایدن در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از نظر او ایران چقدر در اظهارات اخیرش درباره آمادگی برای بازگشت به مذاکرات جدی است و در پاسخ به این سوال که آمریکا چه واکنشی به آن‌چه حملات پهپادی اخیر به مواضع آمریکایی خوانده شده است، نشان خواهد داد، بیان کرد: در واقع این دو مسئله باهم فرق دارند. یکی این است که آیا ما به برجام[توافق هسته‌ای] باز می‌گردیم یا نه. بستگی دارد، به همین دلیل اینجا در رم با همکارانم دیدار داشته‌ام که جزوی از آن گروه شش کشور بودند و گرد هم آمده بودند تا بگویند ما باید برای تغییر مذاکره کنیم و من فکر می‌کنم ما هنوز گرفتار قضاوت‌های بد رئیس جمهور ترامپ در زمینه خروج از برجام هستیم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: بنابراین این خودش یک مسئله جداست و چگونگی حل‌وفصل آن و این که آیا اصلا حل خواهد شد یا نه به عملکرد آن‌ها[ایران] و آمادگی دوستان ما، اعضای توافق اصلی، بستگی دارد تا با ما همراهی کنند و اطمینان یابند اگر آن‌ها [به توافق] بازنگردند، باید بهایی اقتصادی را متحمل شوند.

او در ادامه گفت: درباره مسئله این که ما چگونه به اقدامات آن‌ها علیه منافع و مواضع آمرکای پاسخ خواهیم داد، چه حمله‌ای پهپادی باشند و چه از نوعی دیگر، ما پاسخ خواهیم داد.

اظهارات بایدن در این کنفرانس خبری در پی دیدار شنبه‌شب او با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مطرح می‌شود. موضوع توافق هسته‌ای و مذاکرات احیای این توافق در وین از موضوعات رایزنی‌شان در این دیدار بوده است. آن‌ها پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کردند که درآن آمده است: پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در برابر تلاش ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای مانع ایجاد می کند.

این بیانیه بدون اشاره به وعده های عملی نشده رهبران اروپایی درقبال ایران و نیز پابرجا ماندن تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه کشورمان تاکید می‌کند: بازگشت به توافق هسته‌ای بدون تغییر رویکرد ایران امکان پذیر نخواهد بود.

رهبران تروئیکای اروپایی و آمریکا در بیانیه مشترک خود از ایران خواستند تا “از فرصت استفاده کرده و با حسن نیت عمل کند تا از تشدید تنش جلوگیری شود.”

آنها همچنین آنچه را که “اقدامات تحریک آمیز ایران” خوانده‌اند، باعث نگرانی جدی خود دانسته‌اند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر چند روز پیش به بروکسل و رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا در صفحه توییترش اعلام کرد مذاکرات وین از ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد و تاریخ دقیق آن بعدا اعلام می‌شود.

قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته‌ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا در محل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاده بود.

مذاکرات وین در این راستا پیش می‌رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ‌شده، موجب بازگشت آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای شود.

Share