امام جمعه سنگر هشدار داد؛

مطالبات مردم سراوان را امنیتی نکنید | جلوی انتقال زباله را خواهیم گرفت

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به مشکلات عدیده سایت زباله سراوان از دادستان، استاندار، نمایندگان مجلس خواست هر چه سریعتر به صورت میدانی وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  حجت‌الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه‌های نماز (جمعه، ۳۰ مهر) انتخاب استاندار جدید گیلان را که فردی بومی و آشنا به مشکلات استان و توقعات مردم آن است را تبریک گفت و افزود: رویه جناب رئیس جمهور که با شعار دولت مردمی و ایران قوی به میدان آمدند نیز مردمی بودن و حضور در عرصه و خدمت به مردم است و امیدواریم استاندار جدید گیلان نیز این رویه را در پیش بگیرند.

امام جمعه سنگر بیان کرد: خیلی ها در دولت های گذشته شاید تمایل نداشتند که بعضی جاها  دیده شود، بعضی از کارخانه ها و معضلات و مشکلات جنوبی‌ترین نقاط کشور و بعضی روستای مرزی و… را نیز نمی گذاشتند، رسانه ای شود و یا بزرگان نظام به آنجاها مراجعه کنند و مردم مطالبات خود را بیان کنند ولی خوشبختانه رئیس جمهور مردمی از شروع فعالیت های خود هر کجا که رفتند در برنامه سفری خود حضور میدانی را در اولویت قرار دادند.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم که استاندار دولت هم اینگونه باشد و حضور میدانی داشته باشد و سعیش بر این باشد که به نقاطی برود که کمتر دیده شده و معضلاتی را پیگیری کند که متاسفانه مسئولین قبلی  نسبت به آنها بی مهری کرده اند.

محمدیان تاکید کرد: از استاندار گیلان درخواست می کنیم که در اولویت کاری خود با حضور میدانی، نه یک معضل بسیار بزرگ بلکه یک فاجعه و جنایت عظیم زیست محیطی و انسانی دفع زباله در سراوان را که سال ها در استان وجود دارد را بررسی کرده و آنرا به عنوان دغدغه خود در نظر بگیرند و این فاجعه را به سرعت حل کنند.

وی با بیان اینکه اصطلاح «دفع زباله» در واقع یک شوخی است چرا که دفعی انجام نمی شود بلکه صرفا دپو کردن زباله ها در این منطقه است گفت: از طرفی اسمش را گذاشته اند «سایت زباله سراوان» که این اسم هم بیش از یک شوخی نیست چرا که زباله را در یک سایت دفع و دپو نمی کنند بلکه در وسط جنگل می‌ریزند.

محمدیان حق مسلم هر انسان را حق حیات و تنفس دانست و اذعان کرد: سنگر محروم نیست بلکه منطقه مظلومی است که وقتی از کنار سایت زباله آن عبور می کنیم بوی تعفن آن حتی رهگذران را آزار می دهد چه برسد به کسانی که در آنجا زندگی می کنند.

محمدیان تصریح کرد: در روایات ما بسیار بر دو مقوله «امنیت» و «سلامت» در کنار هم تاکید شده است و تاکیدات مقام معظم رهبری را که می بینیم می فرمایند «گاها سلامت نسبت به امنیت اولویت دارد» بر این مهم صحه میگذارد و گره زدن این دو امر به هم اهمیت آن را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مردم سراوان سال هاست نجیبانه این وضعیت را تحمل می کنند، اظهار کرد: مسئله دیگر این فاجعه، آلودگی آب های زیر زمینی است که شیرابه های این زباله ها به وجود آورده اند و تا جایی جاری شده اند که به سمت لوله های آب شرب بسیاری از این مناطق رفته است.

محمدیان در ادامه با انتقاد از اینکه گویا محیط زیست، منابع طبیعی و بهداشت و درمان در این استان مرده است افزود: چرا وقتی این همه  مردم فریاد می زنند که شیرابه زباله ها به چاه های زیر زمینی و رودخانه ها رسیده و حتی آب شرب مردم را تهدید می کند اما تا کنون آب منطقه ای زحمت نکشیده و این آب را آزمایش نکرده تا میزان آلودگی آنرا بسنجند!

وی خاطر نشان کرد: در واقع خود محیط زیست، منابع طبیعی و بهداشت و درمانی که می گوید دغدغه سلامت مردم را داریم باید مدعی باشند ولی نیستند.

محمدیان دلیل بی تفاوتی بعضی از مسئولین را برای این دانست که خودشان در جاهای خوش آب و هوا زندگی می کنند و جلساتشان در مرکز استان برگزار می شود و ادامه داد: اگر مسئولین بیایند در وسط این زباله ها جلسه برپا کنند بدون شک جلساتشان به نیم ساعت هم نخواهد رسید چون نمی توانند این بوی تعفن و این حد از آلودگی را تحمل کنند.

امام جمعه سنگر خاطر نشان کرد: کسانی می گویند این معضل و مشکل ملی است ولی ما برای چیزی که عزم و اراده ملی برای آن نیاز است حتی عزم و اراده استانی هم برای آن نمی بینیم.

محمدیان با انتقاد بر اینکه مجمع نمایندگان استان چرا در مجلس این درد را فریاد نمی زنند و اگر زده اند بیایند و برای مردم توضیح دهند، گفت: عده ای فقط در موقع انتخابات و گرفتن رای و دادن شعار دم از کمک به مردم و رفع مشکلات آنان دارند ولی وقتی رای خود را از همین مردم کسب کردند قدمی برای آنان بر نمی دارند.

وی با اشاره به اینکه از روز اولی که به این بخش آمدم قصدم صحبت در این زمینه بود اما نهادهای امنیتی گفتند نگاه امنیتی بر روی این قضیه است، افزود: باید بگویم نگاه امنیتی شما خلاف دستورات حضرت آقا است چرا که نگاه امنیتی باید به سمت مسئولان باشد نه به سمت مردم.

محمدیان اضافه کرد: متاسفانه اگر بخواهید انتقاد کنید عده ای دم از«بصیرت» می زنند اما مگر «بصیرت» جز این است که به مردم خدمت کنیم!؟

وی با اشاره به مشاهدات خود از زباله های بیمارستانی که شامل آلودگی های کرونایی، عفونی، خونی و… که در سراون ریخته می شود و خطرات فراوانی به همراه دارد و به صورت دپو جمع می شوند و هیچ گونه دفعی انجام نمی شود خطاب به دادستان گفت: دادستان محترم کجایید !! اینها اخبار مردم نیست، با چشم خودم دیده ام.

محمدیان با تاکید بر اینکه پشت سایت تصفیه شیرابه، کود عالی، زباله سوز و… چه کسانی هستند و چه نسبتی با بعضی از نمایندگان دارند، اظهار کرد: متاسفانه از آنجایی که باند قدرت هستند، مطالبه مردم را با معامله ساکت می کنند.

وی اذعان کرد:  کسانی که قدرت دارند مردم را با وعده های خود ساکت می کنند، مثلا وعده دادند که آب آن منطقه را برای مردم آنجا رایگان کنند، خاک روی زباله ها بریزند، سم پاشی کنند و … ، اما تاکنون مانند برجام فقط قول و وعده بوده و هیچ قدمی برنداشته اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۷ شهرداری از استان زباله های خود را در این منطقه خالی می کنند گفت: هنوز مجتمع زباله سوز آن ۵۰ درصد هم پیشرفت نداشته است، پس اعتباراتی که برای آن دریافت شده در کجا هزینه شده است.

امام جمعه سنگر با تاکید بر اینکه مطالبات مردم نجیب سراوان به حق است و همیشه همسو با نظام بوده اند، افزود: کسی که ترک فعل کرده و ترک وظیفه می کند و کسی که به آرمان های شهدا خیانت کرده ضد انقلاب است، مردمی که مطالبه حقوق خودشان را دارند را در زمره ضد انقلاب نگذارید.

محمدیان خاطر نشان کرد: این تریبون باید بیان کننده فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم باشد، و از این تریبون اعلام می کنیم اگر مسئولین سریعتر به این معضل و فاجعه زیستی رسیدگی نکنند ما ضرب الاجل می گذاریم و جلوی انتقال زباله را خواهیم گرفت و من امام جمعه جلو دار این مردم خواهم بود.

Share