عملیات ویژه کارآگاهان پلیس پایتخت بعد از 15 روز نتیجه داد

رهایی پسر ۹ ساله از چنگ گروگانگیران ۴۰۰ هزار دلاری

سه مرد افغانستانی که پسری ۹ ساله را ربوده و برای آزادی اش ۴۰۰ هزار دلار خواسته بودند پس از ۱۵ روز در عملیات ویژه پلیس آگاهی تهران به دام افتادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سه مرد افغانستانی که پسری ۹ ساله را ربوده و برای آزادی اش ۴۰۰ هزار دلار خواسته بودند پس از ۱۵ روز در عملیات ویژه پلیس آگاهی تهران به دام افتادند.
به‌گزارش «ایران»، ظهر ۲۷ مهر مرد جوانی هراسان به اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت رفت و از ربوده شدن پسر ۹ ساله‌اش خبر داد. او در تحقیقات گفت: ساعت حدود یک بعد از ظهر پسرم الیاس برای شرکت در یک کلاس آموزشی به همراه دوستش راهی مدرسه شد. دقایقی بعد دوست الیاس تنها به خانه برگشت و گفت دو مرد جوان در حالی که صورت هایشان را پوشانده بودند سوار بر موتورسیکلت به الیاس نزدیک شدند. آنها به پسرم گفته‌اند از دوستان پدرت هستیم و باید تو را پیش پدرت ببریم. پسرم هم سوار موتور آنها می‌شود، وقتی دوست الیاس به مدرسه می‌رود متوجه می‌شود که مردان موتورسوار او را به مدرسه نرسانده‌اند و نگران می‌شود و ماجرا را به من خبر می‌دهد.
با شکایت این مرد بنکدار در رابطه با ربوده شدن پسر ۹ ساله اش، تحقیقات به دستور بازپرس عظیم سهرابی آغاز شد. در نخستین گام، کارآگاهان به سراغ دوربین‌های مداربسته اطراف محل ربودن الیاس رفتند، اما شماره پلاک موتورسیکلت پوشانده شده بود و هیچ رد و سرنخی از کودک ربایان به‌دست نیامد.
در گام بعدی تحقیقات از پدر الیاس صورت گرفت، با این احتمال که کودک ربایان به خاطر اختلاف قدیمی دست به این کار زده‌اند. اما پدر الیاس مدعی بود که هیچ اختلافی با کسی ندارد.
تحقیقات برای یافتن کودک افغان ادامه داشت تا اینکه چند ساعت بعد تماس‌های کودک ربایان آغاز شد. ۴۰۰ هزار دلار برای آزادی کودک، شرط آنها برای رها کردن کودک بود. آنها خانواده الیاس را تهدید کردند که چنانچه این پول را نپردازند یا موضوع را به پلیس خبر دهند کودک را می‌کشند. در ادامه کودک ربایان ۴ فیلم از پسربچه برای والدینش ارسال کردند. فیلم‌هایی که در آنها کودک ۹ ساله گریه می‌کرد و از خانواده‌اش می‌خواست تا او را هر چه زودتر آزاد کنند.
از آنجا که گروگانگیران هربار با یک خط تلفن تماس می‌گرفتند و این خط‌ها هیچ اعتباری نداشت کارآگاهان در بررسی این شاخه از تحقیقات با شکست مواجه شدند.
در حالی که خانواده پسربچه هرلحظه در تب و تاب شنیدن خبر ناگواری از پسرشان بودند این بار کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت سرنخ‌هایی از متهمان به‌دست آوردند. طبق تحقیقات صورت گرفته کودک ربوده شده در خانه‌ای ویلایی در خاورشهر نگهداری می‌شد. با مشخص شدن محل گروگانگیری و شناسایی هویت سه متهم این پرونده و پس از هماهنگی‌های قضایی با بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت، مأموران وارد عمل شده و صبح ۱۲ آبان یکی از متهمان را در تهران بازداشت کردند.
در ادامه تحقیقات کارآگاهان اداره یازدهم راهی خانه ویلایی در خاورشهر شده و پس از دستگیری دو عضو دیگر این باند کودک ربایی، الیاس را که داخل اتاقی در خانه قدیمی حبس شده بود در عملیاتی ویژه نجات دادند و به اداره آگاهی منتقل کردند.
وقتی خبر آزادی پسربچه به پدر و مادرش اعلام شد آنها ساعت ۱۱ صبح ۱۲ آبان سراسیمه خود را به اداره آگاهی رسانده و پسرشان را پس‌ از ۱۵ روز در آغوش کشیدند.
الیاس که از نظر روحی آسیب دیده، گفت: وقتی مرا ربودند در اتاقی که در خانه قدیمی بود حبس کرده و کتکم زدند. وقتی گریه کردم از من فیلم گرفتند و برای پدر و مادرم فرستادند. در این مدت فقط کیک و آبمیوه به من می‌دادند، اما دست و پایم را نبستند.
یک هفته در کمین
سه متهم دستگیر شده در تحقیقات اولیه به کودک ربایی با انگیزه اخاذی اعتراف کردند و گفتند: از طریق یکی از دوستانمان با خبر شدیم که وضع مالی پدر الیاس خوب است. به‌همین دلیل تصمیم به ربودن او گرفتیم. یک هفته او را زیر نظر گرفتیم و روز حادثه به سراغ الیاس رفته و او را ربودیم. ما هیچ اختلافی با پدر الیاس نداشتیم تنها به‌خاطر اینکه می‌دانستیم وضع مالی خوبی دارد این نقشه را طراحی کردیم.

Share