معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

اثربخشی سیر، عناب و زعفران در بیماران سرپایی کرونا | خوددرمانی در بیماران بستری ممنوع

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه طب ایرانی در درمان کرونا و با تاکید بر اینکه در موارد بستری توصیه می‌کنیم به هیچ وجه خوددرمانی اتفاق نیفتد، گفت: تنها در بیماران سرپایی کرونا مکمل‌های طب ایرانی که اساتید دانشگاه روی آن کار کردند، قابل استفاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، قاسم جان‌بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا، درباره جلسه امروز کمیته، گفت: امروز چند موضوع مورد بحث قرار گرفت که یکی از آن‌ها جایگاه طب ایرانی در درمان کرونا بود. ما طبی غنی و چندهزارساله داریم که تجربه خوبی دارد. همانطور که می‌دانید در کرونای سرپایی درمان خاص دارویی نداریم و درمان ما درمان علامتی است و فقط در حد برطرف شدن علائم درد، تب یا مشکلات گوارشی می‌توانیم از مکمل‌های طب ایرانی که اساتید دانشگاه روی آن کار کردند، استفاده کنیم. استفاده از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان و… در بیماران سرپایی موثر خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: البته حتما باید بعد از اینکه بیمار توسط پزشک ویزیت شد و مشخص شد کرونای ضعیف گرفته است از این مکمل‌ها استفاده کرد زیرا اثربخشی قابل توجه دارند.

افزود: در موارد بستری توصیه می‌کنیم به هیچ وجه خوددرمانی اتفاق نیفتد. اساتید طب ایرانی در بیمارستان‌ها جهت ارائه مشاوره حضور دارند و حتما باید برای موارد بستری صرفا درمان با طب مکمل بر اساس نظر پزشک معالج درصورت نیاز انجام شود.

جان‌بابایی ادامه داد: موضوع دوم مورد بحث مسئله واکسیناسیون بود. آنچه که مطالعات کشوری نشان داده است، واکسیناسیون با این حجم وسیعی که انجام شده است سبب شده تا مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال به طور قابل ملاحظه‌ای در پیک پنجم نسبت به پیک چهارم کاهش یابد. در شروع پیک پنجم جمعیت بالای ۶۵ سال و کادر درمان واکسینه شده بودند که این گروه مبتلایان جدی و مرگ و میر زیادی نداشت. با واکسیناسیون وسیع قسمت اعظم گروه هدف واکسینه شدند و با گذشت زمان آثار واکسیناسیون عیان‌تر می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: روند بیماری و بیماران بدحال روبه کاهش است البته سرعت کاهش میزان فوتی‌ها اندکی کمتر است و بیمارانی که به درمان پاسخ نمی‌دهند فوت می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه ما وارد پیک ششم نشده‌ایم، اظهار کرد: درحال حاضر در روند نزولی پیک پنجم هستیم. برخی استان‌ها یک مقدار افزایش بیماران سرپایی داشتند که اگر مدیریت شود آن‌ها هم میزان مراجعاتشان کمتر خواهد شد.

جان‌بابایی ادامه داد: بیشترین تاثیر واکسن در کاهش مرگ و میر و کاهش بیماران شدید است. اصل این است که با واکسیناسیون مرگ و میر کاهش یابد. مطالعات بیانگر اثربخشی واکسن‌های تولید داخل است و عوارض آن‌ها قابل چشم پوشی است و کمترین عارضه را دارند. اثربخشی آن‌ها در بالین و در آزمایشگاه ثابت شده است.

او درباره تفاوت دز بوستر و اضافه واکسنهای کرونا نیز گفت: دز بوستر برای کسانی است که بیش از ۶ ماه است که از تزریق دز دومشان گذشته است و افراد پرخطر مثل کادر پزشکی هستند که باید دز یادآور تزریق کنند. الان بیش از ۱۰۰ هزارنفر از کادر پزشکی دز بوستر دریافت کردند در عین حال این بحث نیز مطرح شد تا برای افراد پرخطر دز سوم مصرف شود تا زودتر از دز یادآور باشد که این موضوع درصورتی که در ستاد ملی مصوب شود، قابل اجرا است؛ زیرا سبد واکسیناسیون خوبی در کشور شکل گرفته است. تاکید کمیته علمی استفاده از واکسن‌های داخلی کشور برای دز بوستر و دز اضافه است.

جان‌بابایی درخصوص صدور مجوز واکسن‌های فخرا و کووپارس، تاکید کرد: در کشور آزمایشگاه و سازمان غذا و دارو داریم و حتی داروها قبل از عرضه ارزیابی و بررسی می‌شوند. در مورد واکسن هم چنین است و هیچگونه اغماضی صورت نمی‌گیرد و امروز آثار خوب واکسن‌های پاستور و برکت را می‌بینیم و چیزی که مشخص است این است که روند صدور مجوز به درستی در حال انجام است.

وی درباره روند آنفلوآنزا در کشور نیز بیان کرد: مواردی از بیماری آنفلوآنزا شناسایی شد و افتراق آن در موارد سرپایی با کووید۱۹ سخت است؛ چون علائم تقریبا مشابه است. از آنجایی که مقرون به صرفه نیست و امکان تست گرفتن از همه را نداریم تا هرکس بیمار شد تست آنفلوآنزا بدهد، مراقبت‌های کووید برای آنفلوآنزا هم مهم است و مهم تشخیص بیماری است. اکنون واکسن در داروخانه‌ها در اختیار است. در مجموع ویروس آنفلوآنزا در کشور شناسایی شده است و اینکه بخواهیم افتراق دهیم چقدر موارد آنفلوآنزا در کشور است، مقرون به صرفه نیست.

او درباره واکسیناسیون کرونا نیز گفت: متاسفانه در برخی استان‌ها مشارکت برای واکسیناسیون کمتر است که در این استان‌ها مقداری روند سرپایی افزایش داشته است. قطعا اگر مشارکت استان‌ها افزایش نیابد باید نگران پیک بعدی در آن استان‌ها باشیم. واکسیناسیون مهم‌ترین اقدام پیشگیری و درمانی است. درصد بیماران بدحال بستری که واکسن زده بودند و مبتلا شدند کمتر از ۴ یا ۵ درصد بوده است، بیش از ۹۵ درصد بیماران شدید بستری کسانی بودند که واکسن نزده بودند.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه فعلا سویه جدیدی از بیماری در ایران و دنیا شناسایی نشده است، گفت: حتی سویه مو و لامبدا هم که مطرح شد، الان جای نگرانی ندارد. الان سوش دنیا و ایران دلتا است؛ البته دلتا پلاس هم در برخی کشورها شناسایی شده ولی خوشبختانه واکسن‌های جدیدی که طراحی شدند حتی بر سوش دلتا هم اثرگذار هستند.

وی افزود: قسمتی از نظام ارجاع درحال اجرا است؛ ولی اینکه کامل اجرا نمی‌شود، درست است. بیش از ۱۰ برابر مراجعین بیمارستانی، مراجعه به مراکز بهداشتی داریم و حتی در کرونا چنین است و این نشان دهنده وجود نظام ارجاع است.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره ادعای مطرح شده پیرامون مفقود شدن بخشی از پانسمان بیماران EB، گفت: الان درمورد پانسمان این بیماران مشکلی نداریم و تا ۶ ماه آینده پانسمان داریم و برای ۶ ماه بعد از آن هم تقریبا ۵۰ درصد اقلام تامین است و تمام پیگیری‌ها از طریق سازمان غذا و دارو و وزارت خارجه درحال انجام است. درمورد ادعای مطرح شده حوزه بازرسی و غذا و دارو باید ورود کنند. برای من به عنوان معاون درمان دپوی کافی موجود است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واکسن داخلی قابل توجهی داریم، تاکید کرد: زیرساخت‌ها تهیه شده است تا از یک روزی در واکسیناسیون کرونا خودکفا شویم و قرار نیست تا همیشه واکسن وارد کنیم؛ زیرا از هر نوعی در کشور واکسن تولید می‌کنیم.

وی با تاکید بر کاهشی بودن روند بستری کرونایی‌ها در بیمارستانها، گفت: بیش از سه چهارم بستری‌ها از دوران پیک کاهش یافته است.

او تاکید کرد: از مصرف داروی کورتون در موارد سرپایی به شدت باید پرهیز شود؛ چون دلیل اصلی عفونت قارچی بعد از کرونا بویژه در افراد دیابتی مصرف کورتون است؛ مصرف محدود آن در بستری برای بیماران در آغاز بیماری به تشخیص پزشک ممکن است.

Share