در سفر لاپید به بحرین چه گذشت؟

فرش قرمز بحرین برای وزیر خارجه اسرائیل | به دنبال تقویت همکاری در تمام زمینه‌ها هستیم

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات بحرینی در منامه تأکید کرد که اجرای راهکار تشکیل دو کشور برای حل بحران میان فلسطین و این رژیم در حال حاضر محال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر به بحرین پنجشنبه کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را با عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه این کشور برگزار کرد.

لاپید در این دیدار گفت که وی حامی مخلص راهکار تشکیل دو کشور است و آن را راهکار درستی برای مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی می‌داند.

وی گفت: تحقق این هدف در زمان کنونی محال است برای همین بهتر است روی بهبود شرایط معیشتی فلسطینی‌ها متمرکز شویم.

لاپید گفت که او به عنوان رئیس حزب “آینده‌ای هست” این اظهارات را ایراد می‌کند نه به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: فرصت‌های ما مشترک است و تهدیداتمان هم مشترک است و منبع آن دور نیست. جنگ جهانی میان فرهنگ زندگی و فرهنگ مرگ و ویرانی وجود دارد. با دوستانمان در شورای همکاری خلیج (فارس) رهبری ائتلافی جسورانه میانه روها را برعهده داریم و به دنبال ایجاد آینده شکوفایی برای ثبات هستیم.

الزیانی نیز گفت: ما به دنبال تقویت همکاری با اسرائیل در تمام زمینه‌ها هستیم. ما صلح و مذاکره را به عنوان گزینه استراتژیک قبول داریم. سفر “تاریخی” لاپید به منامه به خاطر پیشرفت چشمگیر روابط دو طرف طی یک سال اخیر و نشان دهنده تمایل مشترک ما برای تحقق “صلح و ثبات” در سرتاسر خاورمیانه و “پایبندی صریح بحرین به صلح و همکاری است.”

وی به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: اجرای راهکار تشکیل دو “کشور” نشان می‌دهد که حقوق و منافع تمام طرف‌ها اهمیت زیادی دارد. بحرین به درخواست از تمام طرف‌ها و جامعه بین المللی برای تحقق این هدف ادامه می‌دهد.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز در دیدار با لاپید گفت:” امضای توافق‌های آبراهام دستاورد تاریخی مهمی در مسیر تحقق صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه و برآورده کردن آرمان‌های مردم درباره امنیت و ثبات است. صلح یک گزینه استراتژیک برای بحرین است و دیدگاه بحرین برپایه تقویت ارزش‌های تفاهم و مذاکره و همزیستی مسالمت آمیز است.”

وی از نقش آمریکا در امضای توافق‌های آبراهام و پیشبرد تلاش‌ها برای صلح در منطقه قدردانی کرد.

لاپید چهارشنبه نیز با سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین دیدار و درباره روابط میان دو طرف بحث و گفتگو کرد.

واکنش ایران به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین

سعید خطیب زاده، طی اظهاراتی در خصوص سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین، با یادآوری اقدام خفت بار حاکمان بحرین در علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، استقبال حقیرانه حاکمان این کشور از مقام رژیم اشغالگر قدس را خلاف خواست و رای مردم شریف و آزاده بحرین خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه زمینه سازی برای تثبیت حضور مخرب اسراییل در منطقه را در راستای تنش زایی و ناامنی بیشتر دانست و آن را محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اظهار تاسف از نادیده گرفتن جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه مردم ستمدیده و مظلوم اما مقاوم فلسطین از سوی حاکمان بحرین، اظهار کرد: این گونه اقدامات موجب مشروعیت افزایی رژیم صهیونیستی نخواهد شد و تاثیری نیز بر آرمان آزادی قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمین جهان، ندارد.

خطیب زاده با تاکید بر این نکته که این لکه ننگ از دامان حکام بحرین پاک نخواهد شد، اظهارکرد :مردم منطقه همچنان مخالف روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باقی خواهند ماند.

Share