در ادامه سیاست سرکوب مردم افغانستان

طالبان تجمع زنان در کابل را سرکوب کرد | برخورد خشنونت آمیز و حمله مسلحانه

گروه طالبان با تجمع چند زن افغان مقابل دبیرستانی در شرق کابل که خواستار احقاق حقوق دختران و بازگشت آنها به مدرسه بودند، خشونت‌آمیز برخورد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محصلان مذکر در افغانستان اجازه بازگشت به مدارس و دانشگاه‌ها را یافتند اما به دختران افغان تاکید شد تا زمان ایجاد “فضای اسلامی” در منازلشان بمانند.

زنان معترض امروز (پنجشنبه) بنرهای اعتراضی از جمله “قلم‌هایمان را نشکنید، کتاب‌هایمان را نسوزانید، مدارسمان را نبندید” در دست گرفته بودند که با یورش نیروهای طالبان مواجه شدند.

نیروهای طالبان با متفرق کردن خشونت‌آمیز معترضان، آنها را از ادامه کار بازداشتند و یک روزنامه‌نگار خارجی را با سلاح هدف حمله قرار دادند و نگذاشتند که او تصویربرداری کند. همچنین نیروهای طالبان اقدام به شلیک هوایی کردند تا معترضان را متفرق کنند.

این معترضان از گروهی تحت عنوان “جنبش خودجوش فعالان زن افغان” به داخل مدرسه پناه بردند.

یکی از نیروهای طالبان تاکید داشت که این تجمع با مقامات امنیتی هماهنگ نشده بود. او که نیروهای طالبان را کنترل می‌کرد و خود را رئیس نیروهای ویژه در کابل معرفی کرد، گفت: آنها حق دارند در کشورمان مثل هر کشور دیگری اعتراض کنند اما اول باید به نهادهای امنیتی اطلاع دهند.

به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان در اواسط اوت، اعتراضات زنان بالا گرفت اما دولت طالبان هرگونه تجمع را ممنوع دانست و نسبت به برخورد قاطع و اقدام حقوقی به ناقضان هشدار داد.

Share