از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی صورت گرفت؛

حضور عروسک‌های غول پیکر نمایش‌های آئینی گیلان زمین در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰

همزمان با شروع به کار نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ در امارات متحده عربی، سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بنیاد سینمایی فارابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به حضور عروسک‌های غول پیکر نمایش‌های آئینی باستانی گیلان زمین در پاویون جمهوری اسلامی نموده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همزمان با شروع به کار نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ در امارات متحده عربی، سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بنیاد سینمایی فارابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به حضور عروسک‌های غول پیکر نمایش‌های آئینی باستانی گیلان زمین در پاویون جمهوری اسلامی نموده است.

سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به اهمیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ که به مدت شش ماه تا دهه اول فرودین ۱۴۰۱ به میزبانی دبی برگزار می‌شود و نقشی که نمادهای فرهنگی اصیل در تقویت علقه‌های فرهنگی مشترک میان بشریت فراتر از تفاوت‌های سیاسی و منافع اقتصادی ایفا می‌کنند، در نخستین مرحله از حضور خود در نمایشگاه مزبور با بهره گیری از غنای فرهنگی و توانمندی فعالین حوزه فرهنگ استان، اقدام به بهره گیری از این ظرفیت بی‌نظیر کرده است.

بنابراین گزارش سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف سالهای گذشته با سرمایه‌گذاری و حمایت از فعالین این حوزه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ساخت عروسک‌های غول پیکر تحت لیسانس کمپانی گراندپرسونز فرانسه نموده و با استفاده از دانش فنی و تکنیکی طراحان و سازندگان برجسته کشور موفق به ساخت سه عروسک بزرگ به نام‌های عروس گلی، پیربابا و غول که شخصیت‌های داستان اساطیری عروس گولی گردید و در برنامه‌های مختلف فرهنگی-گردشگری و جشنواره‌های مختلف داخلی و بین المللی به نمایش گذاشته شده است.

نمایش آئینی عروس گولی از مجموعه داستان‌های کهن گیلان زمین در گرامیداشت جشن نوروز است، نمایشی که در آن غول، پیربابا و نازخانم نقش‌های اصلی را برعهده دارند. غول نماد زمستان، نازخانم نماد بهار و زایش طبیعت و پیربابا نماد تلاش و امید آدمی در مسیر نو و روشنایی است.

گفتنی است نمایشگاه اکسپو دبی با حضور بیش از ۲۰۰ کشور جهان در شهر دبی امارات متحده عربی به مدت ۱۸۲ روز برگزار می‌شود؛ باعنایت به اینکه نمایشگاه مزبور هر پنج سال یک بار به میزبانی یک کشور و در این مدت طولانی برپا می‌گردد، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های جهانی که در آن بهترین‌های جهان برای ساخت آینده‌ای بهتر در یک مکان جمع می‌شوند دولت جمهوری اسلامی ایران در قالب یک پاویون افزون بر ۲ هزار متر مربع در حوزه‌های مختلف اقدام به معرفی فرصت ها، مزیت‌ها و ظرفیت‌های ایران می‌کند.

Share