مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات گیلان؛

تحقق ۳۰ درصدی برون‌سپاری خدمات دستگاه‌ها در گیلان | چهار خدمت به جامعه روستایی

توکلی با تاکید بر اینکه برون‌سپاری خدمات دستگاه‌ها در گیلان تنها ۳۰ درصد محقق شده است گفت: میزان تحقق ارائه خدمات مختلف از روی یک میز خدمت در دستگاه‌های اجرایی استان گیلان نیز طبق آمارها تاکنون به عدد ۶۳ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابه نقل از شبستان، «فرزاد توکلی» با اشاره به اهداف سه‌گانه و محوری دولت الکترونیک امروز (۱۷ مهر) در جمع خبرنگاران گفت: امنیت، عدالت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط‌زیست از مهم‌ترین اهدافی هستند که دولت الکترونیک به دنبال تحقق آن است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات گیلان اینکه کشور از حیث دارا بودن شاخصه‌های اصلی دولت الکترونیک هم‌اینک در چه جایگاهی قرار دارد را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به اسناد بالادستی یک نگاه ویژه داشته باشیم تا متوجه شویم که واقعا تکالیف دستگاه‌های اجرایی در این حوزه چگونه است.

توکلی مشخص بودن توسعه برنامه ICT در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و توسعه زیرساخت‌های اطلاعات و فناوری اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تاکید بر حفظ داده‌ها و آینده‌نگری در حوزه تحولات بین‌المللی در بخش ICT و همچنین تربیت نیروی متخصص از جمله بخش‌هایی است که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه ذیل این سند چشم‌انداز، در مواد ۶۷ تا ۶۹ برنامه ششم توسعه هم برای توسعه ICT اهدافی پیش‌بینی شده است یادآور شد: تکلیف دستگاه‌ها در این موارد کاملا مشخص شده و دستگاه‌ها موظفند در پایان سال سوم برنامه ششم توسعه کلیه خدمات قابل واگذاری خود را به دفاتر پیشخوان و دفاتر ICT روستایی برون‌سپاری کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات گیلان، کوچک‌تر شدن دولت و افزایش بهره‌وری را از جمله اهدافی که به واسطه برون‌سپاری و اجرای دولت الکترونیک حاصل می‌شود خواند و افزود: متاسفانه ما در تحقق این امر به دلایل مختلف عقب مانده و به اهداف نرسیدیم و مثلا در بخش برون‌سپاری خدمات دستگاه‌ها در گیلان به شاخص ۳۰ درصد رسیده‌ایم که شاخص خوبی نیست.

توکلی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه دستگاه‌های ادارای مکلف شدند در روستاها چهار خدمت را به جامعه روستایی بالای ۲۰ خانوار ارائه کنند گفت: طبق تکالیف برنامه ششم، آموزش، سلامت، کشاورزی و بانکداری از جمله خدماتی است که دستگاه‌ها مکلف شدند زیرساخت‌های ارائه آن را در روستاها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه پس از اجرای مرحله به مرحله برنامه دولت الکترونیک و برنامه ششم توسعه هرساله باید ۱۲ و نیم درصد از مراجعات مردم به دستگاه‌های اجرایی کاسته شود اضافه کرد: متاسفانه این هدف هم تاکنون محقق نشده است حتی برنامه الکترونیکی کردن داده‌ها بین دستگاه‌ها هم روند خوبی نداشته و موانع زیادی وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات گیلان بسته بودن و متمرکز عمل کردن را در دستگاه‌های اجرایی یکی از این موانع دانست و عنوان کرد: شاخصه‌هایی که در دولت الکترونیک هست پنج مورد است که اولین آن استانداردسازی فضای وب است که در این شاخص دستگاه‌های اجرایی گیلان به عدد ۶۵ درصد تحقق رسیده‌اند.

توکلی میزان تحقق ارائه خدمات مختلف از روی یک میز خدمت در دستگاه‌های اجرایی استان گیلان را هم ۶۳ درصد اعلام کرد و افزود: واگذاری دفاتر پیشخوان در گیلان حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد محقق شده اما در شاخص چهارم مشارکت الکترونیکی مردم در تصمیم‌گیری فرآیندهای سازمانی هم استان حدودا به ۳۲ درصد تحقق رسیده که عدد مطلوبی نیست.

وی آخرین شاخص دولت الکترونیک را احراز هویت الکترونیکی شامل احراز هویت شناسنامه‌ای، املاک، بخش حقوقی و سایر اسناد دیگر که جزو اسناد بالادستی محسوب می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: در این بخش هم در حوزه حذف کپی کارت ملی و شناسنامه یک حرکت‌هایی اتفاق افتاده و حدود ۶۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

Share