با اعتبار حدود ۲/۵ میلیارد تومانی صورت گرفت؛

افتتاح ابر رایانه مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان

مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان (Parallel and High Performance Computing) با اعتبار حدود ۲۵ میلیارد ریال در قالب طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان (Parallel and High Performance Computing) با اعتبار حدود ۲۵ میلیارد ریال در قالب طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

این ابر رایانه یک خوشه محاسباتی است که از ۱۴۴ هسته پردازنده ۲٫۴ گیگاهرتزی به همراه ۳۵۰گیگاهرتزCPU و ۷۶۸ گیگابایت حافظه اصلی و حدود ۱۰ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. توان اسمی پردازشی این خوشه حدود ۱۶۵۰۰گیگافلاپس یا ۱۶٫۵ ترافلاپس است. این مرکز با هدف پاسخگویی به نیازهای اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی دانشگاه گیلان جهت انجام ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های حجیم، مدلسازی و شبیه‌سازی پدیده‌های فیزیکی، هوش مصنوعی، شبیه‌سازی آب و هوا، فیزیک هسته‌ای اتمی و ذرات بنیادی، شیمی و محاسبات مولکولی، صنایع خودروسازی و هوا فضا، زمین‌شناسی و پیش بینی زلزله، پلیمر و پتروشیمی، ریاضیات کاربردی، هوش مصنوعی و رباتیک، دینامیک سیالات و مکانیک محاسباتی، بیوانفورماتیک، ژنتیک و بیوتکنولوژی، شبیه‌سازی کوانتومی و دینامیک مولکولی، پزشکی و داروسازی راه‌اندازی شده است که به دلیل حجم پردازش بالا رایانه‌های معمولی قادر به انجام آن نیستند. خدمات محاسباتی این مرکز هوشمند بوده و امکان دسترسی از راه دور به این مرکز حتی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه گیلان نیز فراهم شده است.

همکاران و نیز محققین دانشگاه که مایل به استفاده از خدمات مرکز فوق می‌باشند می‌توانند با مراجعه به سایت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان (labsnet.guilan.ac.ir)، ضمن ارسال درخواست نسبت به تکمیل فرم اقدام نمایند تا پس از برآورد هزینه نسبت به تهیه نام کاربری و کلمه عبور اقدام شود.

Share