توسط گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشورهای مختلف

«اسناد پاندورا»؛ ثروت مخفی رهبران جهان با ۱۲ میلیون سند افشا شد

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشورهای مختلف پس از ماه‌ها بررسی نتیجه تحقیقات خود از انبوهی سند لو رفته درباره ثروت‌اندوزی و فرار مالیاتی بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از ۹۱ کشور جهان را منتشر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز، ثروت مخفی و معاملات رهبران، سیاستمداران و میلیاردرهای جهان در یکی از بزرگترین افشاگری اسناد مالی منتشر شده است.

نام حدود ۳۵ رهبر فعلی و سابق و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی در پرونده‌های شرکت‌های فراسرزمینی با عنوان «اسناد پاندورا» ثبت شده است.

این اسناد از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی منتشر شد و شامل پژوهش‌های جدید درباره گریزگاه‌های مالیاتی (بهشت‌های مالیاتی) است. پیش از این افشاگری‌های اسناد پاناما سر و صدای زیادی کرده بود. طبق گفته کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی «اسناد پاندورا» حاصل کار بیش از ۶۰۰ روزنامه‌نگار در ۱۱۷ کشور است و ۱۱.۹ میلیون سند را شامل می‌شود.

طبق این اسناد چندین رهبر جهان از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، خانواده نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند. در این تحقیق ۲۹ هزار شرکت فراسرزمینی بررسی شده‌اند.

طبق این اسناد عبدالله دوم پادشاه اردن دست کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است. او از طریق این نهادها ۱۴ ملک لوکس در ایالات متحده و بریتانیا به قیمت بیش از ۱۰۶ میلیون دلار خریداری کرده است.

آندری بابیش، نخست وزیر چک ۲۲ میلیون دلار در شرکت‌های پوششی قرار داد تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی امروز افشا شد که نخست وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد. بابیش با دارایی خالص ۳.۶۶ میلیارد دلاری دومین ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است.

این اسناد افشاگری‌هایی را درباره الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش نیز منتشر کرده است. تحقیقات نشان داد که علی‌اف و همکاران نزدیکش مخفیانه در معاملات املاک در بریتانیا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته‌اند.

طبق این اسناد تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷، در سال ۲۰۱۷ با خرید شرکت «بریتیش ویرجین آیلندز»، صاحب یک عمارت ۸.۸ میلیون دلاری ویکتوریا شدند که اکنون این ساختمان دفتر حقوقی چری بلر همسر نخست وزیر اسبق بریتانیا است. تحقیقات نشان می‌دهد که بلرها با خرید خرید سهام شرکت به جای ساختمان لندن، بیش از ۴۰۰ هزار دلار در مالیات بر داریی صرفه‌جویی کردند.

اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه دارای شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی بودند. آن‌ها با ۱۱ بنگاه اقتصادی مرتبط بوده‌اند که دارایی یکی از آن‌ها ۳۰ میلیون دلار بوده است.

اعضای نزدیک خانواده عمران خان، نخست وزیر پاکستان از جمله وزرای کابینه و خانواده‌های آن‌ها به‌طور مخفیانه صاحب شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار پول دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین سهام خود را به یک شرکت مخفی فراسرزمینی دست پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ منتقل کرد.

افشاگری «اسناد پاندورا» درباره فرار مالیاتی حاکم دبی

اسناد و مدارک موجود در تحقیقات موسوم به «پرونده پاندورا» نشان می‌دهد که «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات از پرداخت مالیات در جزایر ویرجین انگلیس و باهاما فرار کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اسناد پاندورا، «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی سهامدار سه شرکت ثبت شده در مراجع قضایی مخفی و سری از طریق شرکت امارات «آکسیوم» (Axiom) بود.

به گزارش ریانووستی، طبق مدارک موجود در «اسناد پاندورا»، هر سه شرکت Tandem Investco Limited و Tandem DirectorCo Limited در جزایر ویرجین بریتانیا و Allied International Investments Limited در باهاما، در سال ۲۰۰۸ تأسیس شدند.

تحقیقات مربوط به اسناد پاندورا نشان می‌دهد که از این سه شرکت برای توسعه فعالیت‌های اساسی بین‌المللی شرکت مادر آکسیوم (Axiom) که در تولید و فروش تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند ، استفاده شده است.

در ادامه تحقیقات مربوطه آمده که کار شرکت ثبت شده در باهاما در حال حاضر معلق است، اما متوقف نشده است ، در حالی که فعالیت دو شرکت به حالت تعلیق درآمده است.

آغاز واکنش‌ها به اسناد پاندورا؛ اردن: تحریف‌ شده؛ روسیه: بی‌اساس است

اردن روز دوشنبه اطلاعات مربوط به داریی‌های ملک‌عبدالله پادشاه این کشور را که در مجموعه اسناد مالیاتی «پاندورا» انتشار یافته «تحریف‌شده، اغراق‌شده و نادقیق» خواند و اعلام کرد این اطلاعات «تهدیدی علیه پادشاه اردن و خانوادهٔ وی به‌شمار می‌رود».

اسناد پاندورا که حاصل بررسی‌های دقیق بیش از ۶۰۰ روزنامه‌نگار است نشان می‌دهد ملک‌عبدالله دوم پادشاه اردن بیش از ۳۰ شرکت را در گریزگاه‌های مالیاتی ثبت کرده و از عواید این کار ۱۴ ملک عظیم با ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا و بریتانیا خریداری کرده است.

واکنش بریتانیا

از سوی دیگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد سوابق مالیاتی تمامی حامیان مالی حزب محافظه‌کار این کشور بررسی خواهد شد.

اسناد پاندورا نشان می‌دهند که محمد آمرسی، حامی مالی برجستهٔ کارزار انتخاباتی بوریس جانسون، در یکی از بزرگترین رشوه‌گیری‌های اخیر دست داشته است.

واکنش روسیه

همزمان دولت روسیه نیز آنچه در اسناد پاندورا منتشر شده را اتهاماتی «بی‌اساس» خواند. سخنگوی دفتر ولادیمیر پوتین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه هیچ گونه ثروت پنهانی ندارد.

در اسناد پاندورا نامی از خود پوتین به میان نیامده اما از یکی دو تن از نزدیکان وی از جمله پتر کولبین، دوست دوران کودکی‌اش که لقب «کیف پول پوتین» را به او داده‌اند مطرح شده است.

اسناد پاندورا که روز یکشنبه از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی منتشر شد حاوی اطلاعاتی تازه درباره گریزگاه‌های مالیاتی جهان است و دارایی‌های پنهانی سیاستمداران و میلیاردرها را معرفی می‌کند.

نام حدود ۳۵ رهبر پیشین و کنونی و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، خانواده نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور در ارتباط با شرکت‌های فراسرزمینی آمده است.

Share