با سفر به عراق؛

مکرون به حرمین عسکریین رفت

رئیس جمهوری فرانسه که برای حضور در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق به بغداد رفته، با «نادیه مراد»، بانوی فعال ایزدی برنده جایزه صلح نوبل در بغداد دیدار کرد و به همراه نخست وزیر عراق به شهر کاظمین و حرمین عسکریین رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تصویری از خود به همراه نادیه مراد منتشر کرد و گفت: حمایت و حفاظت از زنان، مبارزه‌ای است که با یکدیگر انجام می‌دهیم. همانطور که در نشست گروه هفت در بیاریتز یا در همایش «نسل برابر» در پاریس با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، ما بار دیگر اینجا در عراق با یکدیگر دیدار کردیم. ما در کنار شما هستیم و مجدداً تاکید می‌کنیم که ما هرگز زنان را رها نخواهیم کرد.نادیه مراد، که یک فعال حقوق بشر ایزدی و خود بازمانده برده‌های جنسی داعش است به خاطر تلاش‌هایش برای توقف خشونت جنسی به عنوان سلاح در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه بطور مشترک در اسلو جایزه صلح ۲۰۱۸ نوبل که ارزش آن به یک میلیون دلار می‌رسد، را طی مراسمی دریافت کرد.

مراد به همراه ۷ هزار زن و دختر جوان دیگر در اوت ۲۰۱۴ میلادی در منطقه سنجار در شمال غرب عراق توسط داعش ربوده شد که بعدها به عنوان برده جنسی داعش بارها خرید و فروش شدند.وی سه ماه پس از ربوده شدن به اقلیم کردستان فرار کرد و از آنجا به آلمان رفت. او برای چند سال در نقاط مختلف جهان از جمله در شورای امنیت به بازگویی بلاهایی که بر سر زنان ایزدی آمده، پرداخت و در کمپین‌های متعددی برای مقابله با آزار جنسی زنان در جنگ مشارکت کرد.

از سوی دیگر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و ماکرون حرم امام موسی کاظم (ع) و امام محمد جواد (ع) در شهر بغداد را زیارت کردند.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری فرانسه ضمن دیدار با مسئولان آستان مقدس کاظمین (ع)، از کتابخانه آستان نیز بازدید کردند.

Share