تندگویان خبر داد؛

سمنان، البرز و تهران رکورددار طلاق | ۲۷ درصد طلاق‌ها مربوط به زندگی‌های زیر دو سال است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ۲۷ درصد از طلاق‌ها مربوط به زندگی‌های مشترک زیر دو سال است یعنی زوجین همان ابتدای زندگی به مشکل برخورد کردند و جدا شدند که به نظر ما این مسئله حاصل‌ عدم شناخت افراد نسبت به یکدیگر و زندگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،” محمدمهدی تندگویان” معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آمار اعلامی از سوی سازمان ثبت احوال مبنی بر اینکه در استان تهران از هر دو ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود، بیان کرد: ممکن است در تهران به این شکل باشد که میزان طلاق به ازای ثبت ازدواج در سال باشد، اما جامعه آماری طلاق و ازدواج تناسبی با هم ندارند یعنی کسی که امسال ازدواج کرده شاید همین امسال هم طلاق نگیرد.بحث اصلی این است که متاسفانه علی‌رغم همه مشاوره‌ها و پیشگیری‌هایی که انجام می‌شود، هنوز نتوانستیم آمار طلاق را به سمت کاهشی ببریم.

تندگویان افزود: در سال گذشته سقف ازدواج کشور حدود ۴.۲ افزایش پیدا کرد و این نشان می‌دهد ما در بحث ازدواج با مجموعه اقدامات و همچنین حذف تشریفات و مراسمات اضافی ازدواج در دوران کرونا توانستیم بعد از سال‌ها که همیشه آمار ازدواج نسبت به سال قبل کاهشی بوده، روند افزایشی داشته باشیم.

شیب خوبی به سمت ازدواج داریم

معاون ساماندهی امور جوانان درباره افزایش آمار ازدواج بیان کرد: آن چیزی که من از پیشانی امسال و حتی متقاضیان وام می‌بینم به نظر می‌آید که شیب خوبی به سمت ازدواج داریم. به هر حال ما در مقوله ازدواج دستاورد داریم و رو به افزایش آمار رفتیم، اما در خصوص طلاق هنوز نتوانستیم توفیقی کسب کنیم و به سمت کاهش آمار برویم.

وی اظهار داشت: فعالیت ما اکنون آموزش‌های قبل از ازدواج و حین ازدواج است. یعنی دستگاه ما یا نهادهای دیگر هنوز به موضوع طلاق آنقدر جدی نپرداختند. همچنین اهمیت مشاوره در امر طلاق هنوز آن رونقی که انتظار می‌رفت را ندارد.

استفاده ۳ میلیون و ۸۰۰ جوان از مشاوره‌های ازدواج

تندگویان گفت: در این چند سال حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ جوان در آموزش‌های قبل از ازدواج شرکت و از آن استفاده کردند که سه تا شش جلسه آن رایگان بوده و شاید همین موضوع یک مشوق برای ازدواج بوده است.

وی با اشاره به آموزش مهارت زندگی به سربازان گفت: ما حتی برای سربازان دوره‌های مهارت زندگی را در نظر گرفتیم تا نگاه سربازان به بحث شکل گیری خانواده تغییر پیدا کند. شاید این موارد و تسهیلاتی که ارائه می‌شود کمک کرده امر ازدواج رونق پیدا کند. در عین حال امیدوارم در بحث طلاق توسط اقدامات مشاوره‌ای که صورت گرفته، موفق به کاهش آمار طلاق شویم.

۲۷ درصد طلاق‌ها مربوط به زندگی‌های زیر دو سال است

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: البته اگر به ما کمک شود تا بتوانیم آموزش‌های قبل از ازدواج را فراگیر کنیم مطمئنم که تاثیر خوبی خواهد گذاشت، زیرا ۲۷ درصد از طلاق‌ها مربوط به زندگی‌های زیر دو سال است یعنی همان ابتدای زندگی به مشکلاتی برخورد کردند که به نظر ما حاصل‌ عدم شناخت افراد نسبت به یکدیگر و زندگی است. بنابراین اگر مشاوره‌ها درست انجام شود تاثیر بهتری خواهد داشت.

سمنان، البرز و تهران رکورددار طلاق

تندگویان با اشاره به اینکه برخی استان‌ها از تهران آمار بیشتری در زمینه طلاق دارند، گفت: استان تهران موضوع حاد ما نیست، استان‌هایی داریم که در سال گذشته افزایش طلاق در آن‌ها تاثیر قابل توجهی روی آمار طلاق در کل کشور گذاشته است. استان‌های اول در موضوع طلاق سمنان، البرز و تهران هستند. از طرفی تهران جمیعت گسترده‌ای دارد و این جمعیت روی آمار تاثیر گذار خواهد بود.

وی درباره آمار خودکشی بین جوانان خاطرنشان کرد: کل جمعیت جوان کشور ۲۸ میلیون است که اقدام به خودکشی در بین این جمعیت دیده می‌شود، البته همه این اقدامات منجر به مرگ نمی‌شود و البته آمار اقدام به خودکشی جوانان افزایش معناداری نسبت به سال گذشته نداشته است. البته به نظرم ما باید پاسخگوی یک مورد از خودکشی هم باشیم.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین علت اقدام به خودکشی در جوانان مربوط به چه موضوعی است؟ گفت: در این چند سال اخیر با پیش آمدن مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا به همه جامعه فشار وارد شده است. وقتی پدر یک خانواده زیر فشار است، تاثیر این فشارها به همه اعضای خانواده منتقل می‌شود که جوانان هم می‌توانند شامل آن باشند

Share