رییس ستاد مرکزی اربعین خبر داد؛

درخواست افزایش سهمیه ایران به عراق | به دنبال کاهش هزینه های سفر هستیم

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: از دولت عراق درخواست کرده‌ایم که اگر امکان داشته باشد در راستای کنترل هزینه های زائران اربعین حسینی، زائران ایرانی در هنگام برگشت از مراسم راهپیمای اربعین بتوانند از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین ذوالفقاری، در مصاحبه با رادیو «اربعین »» با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد مرکزی اربعین و کمیته های آن از چند ماه قبل جهت بررسی و فراهم کردن زمینه به منظور اعزام زائرین اربعین حسینی به راهپیمایی اربعین تصریح کرد: در تمامی این برنامه ریزی ها و تصمیم ها تاکید بر رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت زائران و مردم بوده است.

وی با بیان این‌که «ما در ابتدا به عراق پیشنهاد دادیم که کسانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند این امکان برای ایشان فراهم شود که در مراسم اربعین شرکت کنند و آنها نیز در بحث‌های مقدماتی این موضوع را پذیرفتند» ، گفت: ولی در نهایت دولت عراق تصمیم گرفت که برای کشور ها سهمیه ای در نظر بگیرد و در همین چارچوب سهمیه ۳۰ هزار نفری نیز به ایران اختصاص داده شد.

وی با اشاره به رایزنی‌های اخیرش با سفیر عراق در تهران اظهار کرد: تا این لحظه دولت عراق اعلام کرده زائران باید از طریق هوایی در این مراسم شرکت کنند ،ما نیز این پیشنهاد را داده‌ایم که اگر امکان داشته باشد زائران ایرانی در هنگام برگشت بتوانند از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شوند تا مقداری هزینه های آن کمتر شود ،این درخواست به آنها داده شده و باید ببینیم که در نهایت چه تصمیمی گرفته می شود، همچنین این درخواست صورت گرفته است که انجام تست پی سی آر در داخل ایران صورت بگیرد چرا که هزینه انجام این تست در عراق حدود ۴۰ دلار است .

این مقام مسئول در ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد : در ستاد اربعین و همچنین وزارت خارجه در تلاش هستیم که با اتخاذ راهکارها و ارائه پیشنهادهایی، هزینه ها را برای سفر زائرین اربعین حسینی کاهش دهیم.

وی همچنین با بیان این‌که «در حال حاضر یکی از مشکلات انتقال تجهیزات و امکانات موکب داران از طریق مرزهای زمینی به عراق است و در حال پیگیری این موضوع هستیم، گفت : در جریان رایزنی با مقامات عراق درخواست کرده ایم که سهمیه جدیدی برای زائران ایرانی در نظر گرفته شود ودر این ارتباط باید منتظر تصمیم آنها بود.

وی با تاکید بر این‌که «کسانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و بیماری زمینه ای ندارند برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند»، در مورد بحث ویزا زائران نیز تصریح کرد: تلاش ما در این چارچوب است که اگر امکان داشته باشد این سفر بدون ویزا انجام شود ،البته سفارت عراق به ما اعلام کرده که مشکلی برای صدور ویزا ندارد و در عرض دو الی سه روز می تواند برای این میزان از زائران ویزا صادر کند.

ذوالفقاری همچنین با بیان این که »به کمیته‌ها تاکید کردم که حتما بدنه مردمی که در حوزه اربعین فعالیت می‌کنند به این مراسم اعزام شوند» ،افزود : برخی از موکب داران هستند که در عراق جا و مکان دارند و ما تاکید داریم که آنها امسال با حضور خود بسترها و امکاناتی را که دارند را احیا کنند تا ان شاالله بتوانیم از این بسترها و امکانات در سال های بعد استفاده کنیم‌.

Share