وزیر کشور تاکید کرد؛

حکمرانی باید به مردم برگردانده شود|مدیر پروازی توهین به استان و شهرستان است

وزیر کشور با بیان اینکه حکمرانی باید به مردم برگردانده شود، گفت: الان ما وزارتخانه‌محور کشور را اداره می کنیم اما یک نظر دیگر هم استان‌محوری است که من هم قائل به روش دوم هستم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به سفر اخیر خود همراه رییس جمهور به خوزستان، اظهار کرد: خوزستان اهمیت فراوانی برای کشور دارد. ما مدیون مردم خوزستان هستیم. با وجود سرمایه گذاری در این استان، مشکلات باقی مانده است. انتخاب برای این سفر هدفمند بود تنش آبی در خوزستان ایجاد شده بود و لازم بود رییس جمهور از نزدیک در جریان شرایط خوزستان قرار بگیرند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: این سفر سرزده و خیلی خوب بود و رییس جمهور از نزدیک مشکلات را دید و تصمیمات خوبی هم گرفته شد. احیای زمین های کشاورزی استان باید ادامه یابد که تصمیماتی در این زمینه گرفته شد. درباره تکمیل هرچه سریعتر طرح آب و فاضلاب و مدیریت روان آب ها تصمیم گیری شد. قرار شد قیمت تضمینی خرید محصولات تولیدی استان سریعتر اعلام شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه وزارت کشور یک وزارتخانه مهم بوده و در واقع حکمرانی عمومی با وزارت کشور است، تصریح کرد: تجمیع کارکردهای دستگاه های مختلف دولت با وزارت کشور است. اگر این تجمیع به خوبی انجام نشود، عدم تعادل بروز می کند. وظیفه بسیج ظرفیت های کشور و هماهنگ‌سازی هم با وزارت کشور است. اولین برنامه ما این است که وزارت کشور در جایگاه اصلی خود باشد. هدف ما ارتقای کیفیت و کمیت حکمرانی است.

وحیدی همچنین با اشاره به اینکه باید حکمرانی به داخل مردم بازگردانده شود، گفت: باید از تصدی گری دولت به نفع تصدی گری مردم فاصله بگیریم. در این زمینه به گفتمان سازی نیاز داریم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر برنامه های بخشی با استانی و ملی در یک تعادل قرار نگیرد دچار مشکل می شویم. الان یک صنعت جایی رفته که با مشکل کمبود آب مواجه است و باعث ایجاد مشکل شده است. این برنامه ها باید به تعادل برسد تا توازن و عدالت منطقه‌ای ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه وزارت کشور چند سند بالادستی مهم داریم مثل سند آمایش سرزمینی و تقسیمات کشوری که اگر خوب اجرا شوند، توازن منطقه‌ای برقرار می شود . من معتقدم که باید استان ها را محور توسعه قرار دهیم زیرا شرایط هر استان با سایر استان ها متفاوت است.

وی تاکید کرد: ما در انتخاب مسئولان حتما از مشاوره همه افراد صاحب نظر و معتمدین و نمایندگان مجلس استفاده می کنیم و با این مشاوره ها به بهترین افراد می رسیم. هرکسی توقعی دارد باید بداند معیار ما شایسته سالاری است. مدیری انتخاب می کنیم تا وظایف خود در قبال مردم را انجام دهد. مدیر پروازی توهین به مردم استان است. مگر می شود استاندار و فرماندار پروازی باشد؟ قحط الرجال که نداریم تا مدیر پروازی انتخاب کنیم. مدیر پروازی انتخاب نمی کنیم.

وحیدی همچنین گفت: جوان گرایی در انتخاب مدیران یک اصل است. ما سعی می کنیم از بین شایستگان، جوانان را انتخاب کنیم. استاندار باید تجربه کافی داشته باشد و توانایی پاسخگویی داشته باشد. اولویت ما در بین چنین افرادی، با جوانان است.

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید با قاچاق مبارزه کنیم ولی باید نگاه سیستمی داشته باشیم، گفت: نگاه سیستمی یعنی نگاه از مبدا تا مصرف کالا داشته باشیم. با طراحی سامانه ها و ارتباط آنها با هم، روند انتقال کالاها را رصد کنیم تا اگر قاچاقی رخ می دهد، از ابتدای مسیر کالای قاچاق رصد شود. نظام بانکی هم مهم است زیرا پول قاچاق شاید بخواهد وارد بانک ها شود. باید عالمانه، دقیق با قاچاق برخورد کرد. کوله بری را باید از بین برد. مرزها باید شکوفاترین محل برای تجارت و فعالیت اقتصادی باشد. توجه به اقتصاد مرزها اهمیت زیادی دارد.

وزیر کشور درباره امنیت مرزها گفت: ما مشکل امنیتی در مرزها نداریم البته دشمن برای از بین بردن امنیت مرزها برنامه دارد اما با تلاش نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، امنیت در مرزها حفظ شده است. با این حال گروه های تروریستی در مرزها دنبال نفوذ به کشور بوده و اقدام تروریستی انجام می دهند.

وی درباره چگونگی مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کشور، گفت: باید با استفاده از دیپلماسی، از دولتمردان افغانستانی بخواهیم با این پدیده برخورد کنند. از سویی باید با باندهای بزرگ مواد مخدر در نطفه برخورد کرد. کشت مواد مخدر بعد از حضور آمریکا در افغانستان ده ها برابر شده است و آمریکایی ها متهم اصلی هستند. ما باید فعالیت اطلاعاتی و دیپلماسی را فعال‌تر کنیم و کنترل مرزها و مبارزه در داخل کشور هم باید جدی تر دنبال شود. از سویی تقاضا در داخل کشور را باید کاهش دهیم که این مسأله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

وزیر کشور در پایان درباره رویکرد خود نسبت به نیروی انتظامی گفت: اقتدار نیروی انتظامی نباید خدشه دار شود زیرا این نیرو دنبال برقراری امنیت در جامعه است. وقتی نیروی انتظامی حرفی می زند، همه باید همراهی کنند. ما باید تلاش کنیم مشکلات نیروی انتظامی از جمله کمبودهای تجهیزات فنی و حقوق کارکنان نیروی انتظامی را حل کنیم.

Share