ادامه درگیری‌ها میان طالبان و جبهه مقاومت

احمد مسعود: روز سقوط پنجشیر آخرین روز من خواهد بود

منابع محلی تایید می‌کنند که پنج شنبه شب درگیری‌های شدید میان جبهه مقاومت و طالبان جریان داشت و مسعود خبر سقوط این منطقه را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد مسعود، فرمانده مقاومت ضدطالبان در دره پنجشیر، جمعه شب خبر سقوط این منطقه را تکذیب کرد.

«رسانه‌های پاکستان دارند خبر تسخیر پنجشیر را پخش می‌کنند. اما اگر خدا بخواهد، روز سقوط پنجشیر آخرین روز من در پنجشیر خواهد بود.»

طلوع نیوز نوشت: طالبان و جبهه مقاومت از ادامه جنگ و وارد کردن تلفات سنگین بر یک دیگر خبر می‌دهند.

در این نیروهای جبهه مقاومت ادعا می‌کنند که حمله گسترده  طالبان را با وارد کردن تلفات سنگین بر آن‌ها عقب زده‌اند.

یک سخنگوی جبهه مقاومت می‌گوید که طالبان شام گذشته از چهار سو به ولایت پنجشیر حمله کردند؛ اما نتوانستند که به  پنجشیر داخل شوند.

فهیم فطرت، یک عضو جبهه مقاومت، گفت: «صدها تن از نیروهای شان کشته، زخمی و به اسارت نیروهای مقاومت ملی درآمده است. ده‌ها وسایط زرهی شان آتش گرفته و در محل باقی مانده است. ساحات زیادی را در مناطق گلبهار و جبل السراج از دست داده اند.»

ازسوی دیگر، طالبان وارد شدن تلفات به نیروهای شان را رد می‌کنند و می‌گویند که نیروهای آنان در پنجشیر از چند سو پیشروی داشته اند.

انعام الله، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، گفت: «مجاهدین از استقامت ورسج تخار و کران و منجان بدخشان به داخل ولسوالی پریان پیشروی‌های داشته اند و باهم وصل هم شده‌اند. همچنان مجاهدین از استقامت کاپیسا پیشروی‌هایی داشته اند. ساحات مرکزی ولسوالی شتل هنوزهم در تصرف امارت اسلامی قرار دارد.»

ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز گواه نبردهای شدید میان دو طرف می‌باشد.

در همین حال، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، روز جمعه از دو طرف خواست که از جنگ دست بکشند و مخالفت شان را از راه گفت‌وگو حل کنند.

در اعلامیه دفتر حامد کرزی که به رسانه‌ها فرستاده، چنین آمده است: «متاسفانه در این روزهای اخیر با وجود تلاش‌های اصلاح طلبان، عملیات نظامی و جنگ در پنجشیر آغاز شد که جای نگرانی عمیق است. به همین دلیل از دو طرف می‌خواهم که جنگ نه تنها راه حل نیست بلکه زخم‌های افغانستان زخمی و درد دیده را تازه می‌کند و اختلال ایجاد می‌کند. از هر دو طرف تقاضا دارم که مشکل فعلی را از طریق مذاکرات حل نمایند تا ملت رنجدیده ما از صلح و سعادت کامل برخوردار شوند.»

سرگی لاورو، وزیر خارجه روسیه، نیز می‌گوید که امیدوار است طالبان وارد جنگ با پنجشیر نشوند. او از تمام جریان‌های سیاسی می‌خواهد که بر سر یک دولت فراگیر توافق کنند.

لاوروف گفت: «در رابطه به پنجشیر همان‌گونه که می‌دانید، ما برای مدت طولانی طالبان و گروه‌های قومی و سیاسی را متعهد می‌کنیم تا یک حکومت انتقالی فراگیر در افغانستان روی کار آید. از آن‌جا که من می‌دانم روسیه قصد ندارد که واسطه این مذاکرات باشد، همه می‌خواهند که طالبان و نیروهای قومی و سیاسی دیگر به توافق برسند.»

با این همه، منابع می‌گویند که مذاکرات میان جبهه مقاومت و طالبان پس از آن با شکست روبه رو شد که هیأت طالبان پیش از بحث در مورد چگونگی ایجاد حکومت آینده، خواهان حل مساله پنجشیر شدند؛ اما هیأت جبهه مقاومت  خواستار بحث در مورد نظام آینده بود.

 

 

Share