معاون جهاد کشاورزی گیلان:

۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس و خوابیدگی شدند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان به دلیل بارش باران دچار ورس و خوابیدگی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، سید علی موسوی ظهر پنج شنبه در گفتگویی با اشاره به بارش شدید باران و وزش باد از روز گذشته در استان گیلان، اظهار کرد: بر اساس گزارشات دریافت شده ۲۵ درصد از شالیزارهای گیلان معادل حدود ۶۰ هزار هکتار براثر بارش باران دچار ورس یا خوابیدگی شده است.

موسوی با بیان اینکه البته خوابیدگی شالیزارها به محصول برنج خسارت وارد نکرده است، افزود: باید به این نکته اشاره شود که خوابیدگی برداشت مکانیزه محصول را غیر ممکن می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به خوابیدگی و ورس شالیزارها برداشت‌ها باید به صورت دستی انجام شود که این موضوع هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه وجود آب در شالیزارها درصد خوابیدگی شالی را افزایش می‌دهد، گفت: شالیکاران هنگام بارندگی، برای جلوگیری از خوابیدگی بیشتر شالیزارها، مرزهای شالیزارشان را برای خروج آب باز کنند.

وی اضافه کرد: باتوجه به بارندگی‌ها و بالا بودن رطوبت شلتوک، شالیکاران برای جلوگیری از افزایش ضایعات در فرآیند تبدیل شلتوک به برنج سفید، هماهنگی لازم برای رزرو بخش خشک کن شالیکوبی‌ها را انجام دهند.

موسوی گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد از شالیزارهای گیلان آماده برداشت است و بیش از ۹۵ درصد از شالیزارها هم به مرحله خوشه دهی رسیده است.

Share