بروز عوارض با سن مرتبط نیست

واکسن کرونا به چه کسانی نمی‌سازد؟

ما در حال‌حاضر منعی برای واکسیناسیون کرونا در بزرگسالان غیرباردار نداریم اما افرادی که دارای علائمی شبیه سرماخوردگی هستند از تزریق واکسن پرهیز کنند، ولی مشکلات مفصلی منعی برای تزریق واکسن ایجاد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اورژانس گیلان با انتشار متنی با عنوان «واکسن کرونا به چه کسانی نمی‌سازد؟» به برخی از سوالات متداول مردم در زمینه واکسن کرونا پاسخ داده است.

اگر هر نوع علائم سرماخوردگی دارید از تزریق واکسن کرونا پرهیز کنید. ولی در برخی مراجع فقط به داشتن تب برای به‌تعویق‌انداختن تزریق واکسن تاکید می‌شود. از نظر علمی چه توصیه‌ای شده است؟

در صورت وجود علائم مشکوک به کرونا شامل آبریزش بینی، سردرد، سرفه یا تب باید واکسیناسیون کرونا به تعویق بیفتد.

چرا برخی افراد پس از تزریق واکسن علائمی‌مثل تب، لرز و درد عضلانی نشان می‌دهند و برخی نه؟

بروز علائم پس از تزریق واکسن، بستگی به نوع واکسن و شرایط ایمونولوژیک دریافت‌کننده واکسن دارد.

آیا این نظر درست است که احتمال بروز عوارض پس از تزریق واکسن در کسانی که پیش از آن با ویروس کرونا مواجهه داشته‌اند بیشتر است؟

نه! این درست نیست. علائم بعد از واکسیناسیون ربطی به سابقه ابتلا ندارد.

آیا احتمال بروز عوارض بعد از تزریق واکسن در جوان‌ها بیشتر از افراد میانسال است؟

خیر، لزوما بروز عوارض با سن مرتبط نیست و صرفا براساس نوع واکسن و نوع عارضه متفاوت است.

چرا این روزها زیاد می‌شنویم که فردی پس از تزریق واکسن حتی در نوبت دوم، مبتلا به کرونا و حتی نوع نسبتا شدید آن شده است؟

ابتلا بعد از دوز اول شایع است چون دوز اول ایمنی قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند اما بعد از تزریق دوز دوم به‌خصوص دو هفته بعد از تزریق، به‌تدریج انتظار ایجاد ایمنی داریم که این ایمنی نیز صددرصد باعث پیشگیری نمی‌شود.

چه کسانی و با داشتن چه بیماری‌هایی نباید واکسن بزنند؟

ما در حال‌حاضر منعی برای واکسیناسیون کرونا در بزرگسالان غیرباردار نداریم اما افرادی که دارای علائمی شبیه سرماخوردگی هستند از تزریق واکسن پرهیز کنند، ولی مشکلات مفصلی منعی برای تزریق واکسن ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر بهتر است حداقل چهار هفته از مثبت شدن تست پی‌سی‌آر برای تزریق واکسن گذشته باشد. بهتر است کسی که علائم خفیف دارد، برای تزریق واکسن کمی صبر کند. همچنین کسی که شک دارد با فرد مبتلا تماس داشته است مشکلی برای تزریق واکسن ندارد.

Share