پس از پیگیری‌های مستمر دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

نخستین دستگاه آنژیوگرافی محیطی مغز گیلان وارد رشت شد

نخستین دستگاه تشخیصی پزشکی آنژیوگرافی محیطی پس از پیگیری‌های مستمر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان وارد گیلان و در مرکز آموزشی و درمانی پورسینا رشت مستقر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از وبدا، مرکز آموزشی و درمانی پورسینای رشت علیرغم اینکه تنها مرکز ترومای استان است، تاکنون فاقد دستگاه آنژیوگرافی بوده درحالی‌که سالانه بسیاری از بیمارانی که به علت انسداد عروق مغزی دچار سکته مغزی می‌شوند، برای درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند.
اهمیت دستگاه آنژیوگرافی محیطی ازآنجا مشخص میشود که اگر در ساعات اولیه مراجعه بیماران ، عروق مسدود شده آن‌ها باز شود آثار مخرب سکته مغزی در آنان باقی نمی‌ماند و این بیماران می‌توانند به زندگی طبیعی خود برگردند.
فقدان دستگاه آنژیوگرافی محیطی مغز در مراکز دولتی استان ازجمله پورسینای رشت، در روند ارائه خدمات درمانی بیماران نیازمند اخلال ایجاد می‌کرد درحالی‌که در این استان اساتید توانمند و حاذقی در رشته جراحی اعصاب و نورولوژی در حال فعالیت هستند.
جای خالی دستگاه آنژیوگرافی مغز در سبد تجهیزات پزشکی گیلان امکان تشخیص و باز کردن عروق مسدود شده بیماران را که دچار تروما و یا سکته‌های مغزی می‌شدند،  دشوار می‌کرد و بیماران به‌ناچار باید برای تشخیص و درمان گرفتگی عروق مغزی به بخش خصوصی یا سایر استان‌ها مراجعه می‌کردند.
البته همین ارجاع بیماران از مراکز دولتی به سایر بخش‌ها سبب از دست دادن زمان طلایی درمان بیماران سکته مغزی می‌شد و علاوه بر آن زمان طلایی برای درمان از دست می‌رفت و هزینه‌های گزافی هم به مردم تحمیل می‌شد.  از این‌ رو وجود دستگاه آنژیوگرافی محیطی در مرکز آموزشی و درمانی پورسینا بسیار برای مردم اهمیت داشت.
نیاز ملزم و مبرم گیلان و سانتر مرکز استان به دستگاه آنژیوگرافی مغز موجب شد تا تأمین این دستگاه جزئی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار بگیرد و خوشبختانه امروز شاهد ورود نخستین نمونه از این دستگاه تشخیصی به مرکز آموزشی درمانی پورسینای رشت هستیم.
به گفته دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعتبار خرید دستگاه آنژیوگرافی مغز، از محل اعتبار یک میلیارد یورویی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا در فروردین‌ماه سال گذشته برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی موافقت فرمودند اختصاص‌یافته است.
هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای استقرار و بهره‌برداری از دستگاه آنژیوگرافی محیطی مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت در حال نهایی شدن است و به‌زودی سیر ارائه خدمات این دستگاه به بیماران نیازمند آغاز می‌شود.

Share