یادداشت/ صابر عاشری لشت نشائی

فحش بده و معروف شو | لزوم مجازات‌های اجتماعی هتاکان

افرادی متوجه شده‌اند که می‌توانند از طریق اعمال دور از «شئونات انسانی» دست به افعالی نادرست بزنند و از این طریق به شهرت برسند! یعنی به نوعی با این طرز فکر پیش میرود که «ضد تبلیغ» نیز نوعی تبلیغ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صابر عاشری لشت نشائی در یادداشتی نوشت؛

در یکی-دو سال اخیر شاهد روند زشت «توهین به مردم شمال کشور» در فضای مجازی هستیم که تبدیل به یک نوع اپیدمی شده است. توهین و ناسزاگویی در هر شرایطی و به هر فردی تقبیح می‌شود و قابل توجیه نیست حال اینکه توهین به یک قومیت یا یک استان کاری به مراتب ناپسندتر و شنیع‌تر است.

اما سوال اینجاست که این توهین‌ها با چه منظور و اهدافی صورت می‌گیرد و در فضای مجازی دست به دست می‌شود!؟ کسانی که این کار را می‌کنند چه سودی از این عمل گستاخانه می‌بینند!؟

شهرت و معروف شدن شاید خوشآیند بسیاری از انسان‌ها باشد اما نحوه‌ی رسیدن به این شهرت نیز اهمیت دارد! جمله معروف «هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند» را حتما شنیده‌اید؛ دقیقا موضوع همینجاست یعنی افرادی متوجه شده‌اند که می‌توانند از طریق اعمال دور از «شئونات انسانی» دست به افعالی نادرست بزنند و از این طریق به شهرت برسند! یعنی به نوعی با این طرز فکر پیش میرود که «ضد تبلیغ» نیز نوعی تبلیغ است.

وقتی فردی که تا دو روز پیش، نانوای محله‌شان او را نمی‌شناخت با ساده‌ترین کار ممکن یعنی توهین کردن! می‌توانند چهره خود را وارد جستجوگر فضای مجازی (به فرض مثال اکسپلور اینستاگرام) کند و خود را به شهرت برساند -هرچند منفی- و در نهایت نیز چند ماهی بازداشت می‌شود یا هر مجازات دیگری که طبیعتا ارزش مشهور شدن را برای این افراد دارد، به راحتی دست به چنین اقدامی می‌زند.

حال سوال اینجاست که چه باید کرد؟ راهکار چیست؟ چگونه باید جلوی این کار را گرفت؟

از نظر نگارنده اگر از حرف‌های کلیشه‌ای اما درست مانند «لزوم فرهنگ‌سازی»، «ارائه آموزش درست به کودکان»، «معرفی الگوهای سالم و الگوسازی اصولی برای کودکان»، «تقویت آموزش و پرورش کشور»، «از بین بردن فقر و حل مشکلات معیشتی»، «اشتغالزایی» و… که بگذریم باید مجازات‌های اجتماعی در این راستا بیشتر شود. مجازات‌هایی از قبیل «تمیز کردن خیابان‌های شمال کشور به مدت یکسال یا بیشتر»، «منع خروج از شهر محل سکونت» یا «رنگ‌آمیزی جداول و دیوارهای شهر» و… یعنی باید مجازات فرد با عمل زشت وی مطابقت کند زیرا کسی که این راه را برای مشهور شدن انتخاب می‌کند ابایی از چند ماه حبس کشیدن ندارد!

مسئله بعدی نیز این است که خود مردم باید با این افراد برخورد کنند البته برخورد کردن با این افراد توسط مردم به معنای ضرب‌وشتم یا توهین متقابل به وی نیست بلکه مردم باید راه رسیدن به هدف او را قطع نمایند و با «ریپورت کردن» این فرد در فضای مجازی و عدم بازنشر مطالب او جلوی وی و افرادی که از این طریق قصد رسیدن به شهرت را دارند، بگیرند.

در پایان امید است در شرایطی که همه مردم کشور دچار مشکلاتی از قبیل کرونا و مشکلات اقتصادی و… هستند، افرادی صرف توجه به خود و برای رسیدن به اهداف‌شان سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی نشوند و از پاشیدن تخم نفاق در بین قومیت‌ها و مردم دست بردارند.

Share