به نویسندگی و کارگردانی همایون رضایی زاده

«این پایان راه نیست»؛ روایتی از ایثار معلمان عشایر گیلان در دوران کرونا

فیلم مستند «این پایان راه نیست» با روایتی جدید از ایثارگری معلمان عشایر در دوران کرونا، به نویسندگی و کارگردانی همایون رضایی زاده، فیلمساز و مستندساز گیلانی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همایون رضایی زاده در گفت وگو با ایسنا، از رونمایی از فیلم مستند «این پایان راه نیست» خبر داد و اظهار کرد: فیلم مستند «این پایان راه نیست»، روایتگر تلاش و همت دو معلم در طبیعت بکر روستاهای عشایری و دورافتاده گیلان، در روزهای بحران کرونا است که تعطیلی مدارس و عدم تحصیل دانش‌آموزان برای آنها دغدغه شده و در فکر راه حل هستند.

وی با بیان اینکه دو معلم عشایری تصمیم می‌گیرند به دلیل نبودن امکانات در روستا مانند عدم دسترسی به تلفن همراه پیشرفته و اینترنت، همچون همیشه مسیر روستا را طی کنند تا به امر تدریس دانش آموزان در فضای باز با رعایت نکات بهداشتی بپردازند، افزود: در طول فیلم به بازخورد و شور و اشتیاق دانش آموزان که با انگیزه در کلاس درس حضور یافتند نیز اشاره شده است.

این فیلم ساز گیلانی، هدف از ساخت و تولید «این پایان راه نیست» را به تصویر کشیدن بخشی از زحمات فرهنگیان، در قالب فیلم مستند دانست و اضافه کرد: با وجود بسته شدن مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا، معلمان عشایری، کرونا را پایان جهان ندانسته و با تکیه بر امید و نشاط در تلاش هستند تا کلاس‌های درس را در فضای باز تداوم داده و برگزار کنند.

رضایی زاده، با بیان اینکه معلمان همچون کادر درمان و پزشکی، تلاش خود را در دوران کرونا در حرفه و تخصص خود داشته‌اند تا کرونا بهانه‌ای بر تعطیلی آموزش و پرورش نباشد، گفت: زمان پیش تولید، تولید و تصویربرداری این فیلم مستند در اوایل شیوع بیماری کووید۱۹ بوده و مابقی آن نیز در زمستان ۹۹ ضبط شده است که نهایتا در بهار سال جاری مراحل فنی آن از جمله تدوین، صداگذاری و… به مدت ۳۴ دقیقه به اتمام رسید.

نویسنده و کارگردان مستند «این پایان راه نیست»، از آمادگی این فیلم برای اکران در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: این فیلم با حمایت صندوق ذخیره فرهنگیان و مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تهیه و تولید شده و الله کرم رضایی زاده تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. همچنین مهدی(پارسا) کریمی(تصویربردار)، حمید فنایی(تدوین)، شهریار رضایی زاده(صدابردار و مدیر تولید)، عرفان ابراهیمی(صداگذار) و… از دیگر عوامل تولید هستند.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از این فیلم در حاشیه سی وپنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و روسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها به صورت مجازی برگزار شد، رقم خورد.

همایون رضایی زاده، دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی است و پیش از این کارگردانی فیلم‌های مستند «دلنواز»، «آیت رحمت»، «حماسه مردان محرم» و… را بر عهده داشته و در فیلم‌های مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند»، «اینجا خورشید می‌رخشد» و «رسم عاشق همینه» در بخش های تحقیق و پژوهش، تصویربردار و مدیر تولید فعالیت داشته است.

Share