آشنایی کامل با ارتودنسی ثابت

معمولا مدت زمان قرارگیری ارتودنسی ثابت را دندانپزشک مشخص می کند، اما به طور معمول این مدت زمان ۲ سال است که البته باز هم بستگی به میزان ناهنجاری و وضعیت دندان ها دارد

 

حتما شما هم بارها نام ارتودنسی ثابت را شنیده اید. ارتودنسی ثابت به این معنا است که شما به هیچ عنوان نمی توانید دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید و به صورت ثابت تا مدت زمان تعیین شده در دندان ها و دهان شما باقی می ماند. ارتودنسی ثابت این گونه است که دستگاهی به حالت نگین مانند بر روی دندان ها قرار می گیرد و این نگین ها با سیمی به یکدیگر وصل هستند. نام اصلی این دستگاه ، براکت است و بر روی دندان ها ثابت باقی می مانند. معمولا مدت زمان قرارگیری ارتودنسی ثابت را دندانپزشک مشخص می کند، اما به طور معمول این مدت زمان ۲ سال است که البته باز هم بستگی به میزان ناهنجاری و وضعیت دندان ها دارد. گاهی هم ممکن است بیشتر از ۲ سال به طول بیانجامد. در ادامه این مطلب، اطلاعات جامعی در مورد ارتودنسی ثابت به شما خواهیم داد.

درمان با ارتودنسی ثابت

 

چگونگی درمان ارتودنسی ثابت

حتما برای شما هم سوال است که ارتودنسی چگونه باعث نظم و بهبود در دندان ها می شود؟ جالب است بدانید که در طول درمان با ارتودنسی ثابت، دندان ها ماهی یک میلی متر حرکت می کنند. در برخی موارد دندان بیمار برای درمان کشیده می شود. سپس براکت ارتودنسی نصب می شود و بیمار بعد از مدتی متوجه روند درمان و حرکت دندان ها به جای خالی می شود. معمولا بیمارانی که ارتودنسی انجام می دهند باید ماهی یکبار دندان های خود را به متخصص ارتودنسی خود نشان دهند. ارتودنسی ثابت معمولا با درد همراه نیست اما در هر جلسه با فعال کردن سیم ها و فنرها و … ممکن است کمی احساس درد ایجاد شود که کاملا طبیعی و قابل تحمل است. در هر جلسه که دندان ها چک می شود، ممکن است دندان ها حرکت کرده باشند و مقدار کمی از انتهای سیم ارتودنسی از دندان آخر، جدا شود و نوعی احساس تیزی و آزار در دهان ایجاد شود.در این مواقع بیمار باید خیلی زودتر نزد دندانپزشک متخصص خود مراجعه کند تا انتهای سیم را کوتاه کند.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

معمولا در هر سنی می توان دندان ها را حرکت داد. البته باید بدانید که با افزایش سن، سرعت حرکت دندان ها هم کمی کاهش پیدا می کند. اما بهترین کار این است که بیمار قبل از رسیدن به سن بلوغ ویزیت شود و دندان‌های بیمار مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع بهترین سن برای انجام ارتودنسی قبل از رسیدن به سن بلوغ است. سن ارتودنسی گاهی بسیار مهم است و باعث می شود افراد خیلی سریع تر به هدف اصلی خود دست یابند.

 

                              

نکاتی برای نصب ارتودنسی

 

نکات طلایی در درمان ارتودنسی ثابت

 همانطور که گفتیم بر اساس نوع ناهنجاری معمولا طول دوره درمان بین ۱۲ ماه تا ۳ سال است. گاهی هم مشکلات فنی باعث می شود تا بیش از این زمان نیاز به درمان باشد. توجه داشته باشید که در طول درمان ارتودنسی باید به نکات زیر توجه کنید.

  • بیمار باید جهت بررسی ارتودنسی های خود به موقع به مطب دندانپزشک خود مراجعه کند.
  • بعد از چسباندن ارتودنسی به دندان، تا مدت زمانی غذا خوردن و صحبت کردن برای بیماران مشکل است، اما به مرور این روند عادی می شود.
  • پس از نصب براکت ها، از خوردن غذاهای سفت تا مدتی خودداری کنید.
  • در روزهای اول پس از نصب ارتودنسی دندان، از خوردن غذاهای رنگی مانند نوشابه، قهوه و … خودداری کنید.
  • از خوردن هر نوع غذای چسبنده و سفتی مانند آدامس و ته دیگ و … خودداری کنید.
  • از شکستن هر نوع تخمه ای خودداری کنید.
  • در صورت امکان از انجام ورزش هایی که امکان آسیب به صورت و سیم های ارتودنسی است، پرهیز کنید.
  • حتما بعد از خوردن هر نوع مواد غذایی، دندان ها و سیم های ارتودنسی را با مسواک ها و برس های مخصوص تمیز کنید. این کار باعث می شود تا دندان ها تغییر رنگ ندهند و بویی هم در دهان ایجاد نشود.
  • در صورت شل شدن براکت ها خیلی سریع به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

 

هزینه ارتودنسی ثابت

 

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

معمولا بیماران قبل از انجام ارتودنسی به فکر هزینه ارتودنسی هستند و در مورد آن تحقیق می کنند. هزینه ارتودنسی ثابت را نمی توان به صورت دقیق اعلام کرد، زیرا عوامل مختلفی در این کار دخیل هستند که باعث تغییر قیمت می شوند. هزینه ارتودنسی به متخصص ارتودنسی شما، شدت ناهنجاری ، نوع براکت و … بستگی دارد. قبل از انجام ارتودنسی بهتر است کمی وقت بگذارید و حسابی تحقیق کنید تا یک متخصص ارتودنسی خوب، باتجربه و حرفه ای پیدا کنید.

مزایای ارتودنسی ثابت

  • بیشترین و شدیدترین مشکلات دندان ها با ارتودنسی ثابت برطرف می شود.
  • نیازی به تعویض آن نیست.
  • به اصلاح طرح لبخند کمک شایانی می کند.
  • در هر سنی می توان ارتودنسی ثابت را انجام داد.
  • تنوع رنگ در ارتودنسی وجود دارد.

سوالات متداول پیرامون ارتودنسی ثابت

  • آیا ارتودنسی ثابت به دندان ها آسیب وارد می کند؟

 ارتودنسی دندان یک روند درمانی است و آسیبی به دندان ها وارد نمی کند. اما برخی از بیماران به علت عدم رعایت بهداشت دچار مشکلاتی اعم از پوسیدگی دندان ها می شوند. به همین علت هنگام درمان ارتودنسی باید به بهداشت دندان ها خیلی بیشتر از قبل رعایت شود تا مشکلی بوجود نیاید.

  • انتخاب نوع دستگاه ارتودنسی بر عهده دندانپزشک است یا بیمار؟

نوع ناهنجاری وارده بر دندان ها، مشخص می کند چه نوع دستگاهی برای بیمار پیشنهاد داده شود. متخصص ارتودنسی با در نظر گرفتن شرایط، بهترین انتخاب را می کند.

  • آیا برای انجام ارتودنسی دندان ها باید چک شوند؟

بله، قبل از انجام ارتودنسی و نصب براکت و سیم ها و … تمامی دندان ها از همه نظر باید بررسی شوند تا هیچ دندان خرابی در دهان باقی نماند. سپس بعد از این مرحله دندان ها توسط دندانپزشک، جرم گیری می شوند تا حسابی تمیز شوند و سپس نصب ارتودنسی انجام می شود.

منبع : http://www.orthodoctor.ir/

Share