همه آنچه که باید در مورد افتر افکت بدانید

عصر تکنولوژی و پیشرفت علم در دنیا در حال اوج گیری است به طوری که بیش از نیمی از زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. یکی از زمینه های پیشرفت تکنولوژی افتر افکت است که به عنوان یکی از پر کاربردترین پروژه های حال حاضر دنیا شناخته شده است. این برنامه که به منظور ساخت انیمیشن در دنیای مجازی به کار گرفته می شود به عنوان یکی از پر قدرت ترین ابزارهای موجود در دنیا شناخته شده است.

عصر تکنولوژی و پیشرفت علم در دنیا در حال اوج گیری است به طوری که بیش از نیمی از زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. یکی از زمینه های پیشرفت تکنولوژی افتر افکت است که به عنوان یکی از پر کاربردترین پروژه های حال حاضر دنیا شناخته شده است. این برنامه که به منظور ساخت انیمیشن در دنیای مجازی به کار گرفته می شود به عنوان یکی از پر قدرت ترین ابزارهای موجود در دنیا شناخته شده است.

در این مقاله قصد داریم در زمینه افترافکت مطالبی را خدمت شما عزیزان ارایه دهیم بلکه سوال های شما را در این زمینه پاسخ داده باشیم. اگر قصد شروع یادگیری این حرفه را دارید و یا در ابتدای راه کار با افترافکت هستید، قطعا این مطالب به شما کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید.

افترافکت چیست؟

به طور کلی می توانیم بگوییم که افترافکت یکی از برنامه های پر قدرت برای ساخت جلوه های بصری و نیز ترکیب این جلوه ها برای رسیدن به اثر هنری است. این اثر هنری که در تعریف آمده است، تمامی کارهای انیمیشنی را به همراه اصلاحات بر روی آن را شامل می شود. تغییراتی مانند اصلاح صورت، تغییر در حرکت کاراکتر، تغییرات اندازه و جهت تصاویر و همچنین ترکیب کردن چند عنصر با یکدیگر به وسیله افترافکت قابل انجام خواهد بود.

جالب است بدانید که شروع استفاده از افترافکت سبب یک انقلاب عظیم در دنیای ساخت فیلم های سینمایی شده است. و مهم تر اینکه این نرم افزار به راحتی قابلیت هماهنگی با سایر نرم افزارهای کاربردی را دارد.

موارد کاربرد افترافکت

همانطور که پیش از این گفتیم، افترافکت یک نرم افزار چند منظوره است که به دلیل قابلیت های فراوانی که در آن گنجانده شده است، در موارد بسیاری به کار گرفته می شود. در طراحی بسیاری از فیلم های سینمایی در سراسر دنیا از افتر افکت کمک گرفته شده است به طوری که حتی در شرکت های تبلیغاتی مطرح دنیا نیز اثراتی از این نرم افزار دیده می شود. به منظور  رسیدن به نتایج بهتر در زمینه برخی از آموزش های سینمایی نیز از این نرم افزار کمک گرفته می شود.

انیمیشن سازی به وسیله افتر افکت

چه در تولید محتوای فضای مجازی و چه در کارهای سینمایی روز دنیا، طراحی انیمیشن جذابیت کار را افزایش می دهد. منظور از ساخت انیمیشن ، جان بخشیدن به دنیای مجازی است به طوری که تاثیر گذاری محتوا را دو چندان می کند. در واقع به وسیله حرکت تصویر و نیز جابجایی لایه های آن به کمک نرم افزار افترافکت، انیمیشن ساخته می شود. انواع انیمیشن های ۲ بعدی، سه بعدی، انیمیشن شخصیت، تایپوگرافی انیمیشنی و نیز جلوه های بصری توسط این افزار  و با کمک برنامه های جانبی دیگر قابل اجرا خواهد بود.

ایجاد جلوه های بصری

از دیگر موارد کاربرد افترافکت، ایجاد جلوه های بصری است اما منظور از جلوه های بصری چیست؟ حتما تاکنون در فیلم های سینمایی یک سری حالت هایی مانند دود در هوا، زمینه های رنگی، انفجار و … را دیده آید. همه این ها از مواردی هستند که به راحتی به وسیله این نرم افزار قابل اجرا هستند که به این حالت ها جلوه های بصری گفته می شود. معمولا فیلم سازان حرفه ای در دنیا به منظور ایجاد حس هیجان در اثر های خود از جلوه های بصری استفاده می کنند‌.

افترافکت قادر است که به کمک سایر نرم افزارهای کاربردی، چندین جلوه را با یکدیگر ترکیب کرده و نتیجه بهتری را به مخاطب تحویل دهد. گاهی حتی در صورت نیاز می توان از صحنه های ۳ بعدی نیز برای جذاب شدن محتوا و جلب نظر مخاطب استفاده کرد.

پروژه افترافکت چیست؟

پروژه افتر افکت یک قالب آماده ویدیویی قابل تنظیم و در واقع یکی از بهترین منابع برای ایجاد یک ظاهر حرفه‌ای و با کیفیت در یک فیلم است. با دانلود پروژه آماده افتر افکت می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن خود برای ساخت تیزر یا فیلم دارید را اجرا نمایید. هر یک از پروژه آماده افتر افکت دارای فایل اصلی و دیگر فایل‌های مورد نیاز برای اجرای کامل می‌باشد.

معرفی محبوب ترین پروژه های افتر افکت

آیا با پروژه افترافکت آشنا هستید؟ با وجود اینکه گفتیم افترافکت یک برنامه چند منظوره است اما گاهی در برخی از کارها به هماهنگی با سایر نرم افزار ها نیاز دارد. به عنوان مثال افترافکت اجازه استفاده از طراحی های سه بعدی به عنوان ورودی به کاربر می دهد اما خود قادر به طراحی این مدل های ۳ بعدی نخواهد بود. برای رسیدن به این منظور می توانید از نرم افزار cinema 4D Basecamp استفاده کنید.

همچنین اگر قصد ویرایش تعداد زیادی محتوای ویدئویی را به صورت همزمان دارید، افترافکت پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. برای این منظور می توانید از سایر نرم افزارهای موجود استفاده کنید. نرم افزارهای Avid، premiere و نیز final cut pro از جمله مواردی هستند که قابلیت ویرایش چندین فایل را به صورت همزمان، ادغام آن ها با یکدیگر و نیز صداگذاری بر روی ویدیو را خواهند داشت. این نرم افزارها دارای توان بالا در ایجاد تغییرات گفته شده هستند و در این راستا می توان از افتر افکت هم به صورت مکمل آن ها استفاده کرد بلکه نتیجه مساعدی حاصل گردد.

تفاوت پریمیر با افترافکت

هر دو نرم افزار از برنامه های پر قدرت و البته کارآمد در دنیای ساخت فیلم های هستند اما تفاوت این دو نرم افزار در چیست؟ کاربرد اصلی برنامه پریمیر در ویرایش ویدیو، صدا و نیز ترکیب آن ها با یکدیگر است. بر این اساس ویرایش ویدئو با پریمیر آسان تر بوده و در مدت زمان کمتری نیز انجام خواهد شد.

در مقابل افترافکت به منظور ساخت و طراحی انیمیشن های مختلف به کار می رود. در واقع با جابجایی چند لایه در تصاویر امکان متحرک کردن آن ها برای افزایش تاثیر گذاری توسط افترافکت به وجود می آید. در یک مقایسه دیگر بین دو نرم افزار می توان گفت که افترافکت دارای تنوع بیشتر و نیز نرم افزاری های بیشتری برای ایجاد اصلاحات بر روی اثر هنری است و در مقابل در پریمیر امکان ایجاد، ویرایش و ساخت محتوای ویدئویی طولانی تر مهیا است.

Share