مدیرعامل آب منطقه ای گیلان تأکید کرد:

کاهش شدید دبی ورودی آب به مخزن سد سفیدرود|در منطقه فومنات، مشکل تامین آب نداریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: با رعایت تقویم زراعی و اعتماد به برنامه نوبت‌بندی آب کشاورزی، سال زراعی موفقی را پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید خرّمی در گفتگوی زنده با برنامه دریچه از رادیو گیلان، با اشاره به کاهش نزولات جوی در زمستان به ویژه برف در ارتفاعات حوضه آبریز سد سفیدرود و در پی آن وزش باد‌های گرم و در نتیجه ذوب ذخایر برف و سرریز زودهنگام سد سفیدرود به صورت کوتاه مدت، گفت: در حال حاضر ۷۸۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره داریم و این در حالیست که در سال گذشته در همین ایام بیش از یک میلیارد متر مکعب آب ذخیره داشتیم و اکنون نیز شاهد کاهش شدید ورودی آب به مخزن سد سفیدرود هستیم.

وی افزود: در حال حاضر دبی ورودی آب به سد سفیدرود ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است و این عدد در مدت مشابه سال قبل ۲۰۱ متر مکعب بر ثانیه بود که کاهش ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد و با توجه به این کاهش بسیار زیاد ورودی آب، چاره‌ای جز تکیه به منابع موجود و مدیریت بهینه مصرف آب را نداریم.

خرّمی با اشاره به کاهش شدید دبی ورودی آب به مخزن سد سفیدرود گفت: مشکلات حادی تاکنون در آبرسانی به شالیزار‌های تحت شبکه نداشته‌ایم و ادامه داد؛ بر اساس تقویم زراعی، پس از پایان مرحله اول آبگذاری پیوسته به مدت ۲۰ روز، نوبت‌بندی در کانالهای آبیاری بصورت ۴ روز قطع و ۸ روز وصل تا پایان دوره کشاورزی ادامه خواهد داشت مگر اینکه به ضرورت و البته با اطلاع‌رسانی قبلی تغییر کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در خصوص وضعیت آبرسانی در دشت فومنات تصریح کرد: متناسب با شرایط موجود و با مطالعات انجام شده، شیوه آبگذاری در دشت فومنات را از ۳ نوبت به ۲ نوبت تغییر دادیم و در حال حاضر بر اساس پایش‌های روزانه در منطقه فومنات، مشکل تامین آب نداریم و اعتقاد داریم با توجه به نوبت‌بندی‌ای که انجام می‌دهیم و با تکیه به منابع موجود، انشالله کشاورزی را در استان گیلان با موفقیت به پایان خواهیم رساند.

خرّمی در خصوص اراضی خارج از شبکه نیز، ضمن قدردانی از همراهی و همدلی کشاورزان عزیز گفت: ۳۷۰ سردهنه خاکی در استان بازسازی و آبگذاری شد و همچنین ۲۵۷ حلقه چاه عمیق کشاورزی در اختیار این شرکت نیز راه اندازی و وارد مدار بهره برداری گردیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در بخش دیگری از این گفتگو گفت: برای تسهیل در امر آبرسانی، لایروبی انهار درجه ۱ و ۲ به طول بیش از ۵۰۰ کیلومتر در سطح استان به اتمام رسانده‌ایم و تاکید نمود؛ کشاورزان عزیز گیلانی با هدف تسهیل و تسریع در رسیدن آب به شالیزارهایشان تا جای ممکن نسبت به لایروبی انهار بین مزارع خویش اقدام نمایند.

وی افزود: از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ که برنامه ریزی و اجرا برای سال زراعی جاری را آغاز نمودیم، تمامی ایستگاه‌های پمپاژ نیازمند به سرویس را تجهیز و راه اندازی کردیم و در حال حاضر ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ آب با ۹۱۰ پمپ دیزلی، برقی آماده بهره بردای داریم.

خرّمی با یادآور شدن کاهش بارش‌ها در گیلان و کشور به نسبت سال گذشته و بلند مدت گفت: بر اساس وضع موجود چاره‌ای جز رعایت تقویم زراعی و برنامه نوبت‌بندی آب کشاورزی را نداریم و درخواست ما از کشاورزان زحمتکش این است که با اعتماد به ثمر بخش بودن برنامه نوبت‌بندی آب کشاورزی، تقویم زراعی را رعایت کنند.

Share