نتایج ارزیابی که شامل جمع‌بندی نظر سه ارزیاب می‌باشد

نخستین ارزیابی اسب‌های کاسپین برای ثبت ملی در گیلان انجام شد

از زمان کشف اسب کاسپین این نخستین بار است که ارزیاب‌های ایرانی نسبت به بررسی اسب کاسپین برای ورود به تبارنامه ملی و بین المللی اقدام می‌کنند. این مهم پس از تلاش و رایزنی فراوان اعضای انجمن و کسب موافقت انجمن بین المللی اسب کاسپین انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پس از کسب مصوبه انجمن بین المللی اسب کاسپین مبنی بر نیاز نبودن به اعزام ارزیاب خارجی و دادن اختیار عمل کامل به انجمن حفاظت از اسب کاسپین برای بررسی اسب‌های کاسپین ایران، پس از ماه‌ها تلاش و برنامه ریزی، تیم ارزیابی انجمن برای بررسی اسب‌های متقاضیان ثبت در بخش پیش بنیادی تبارنامه ملی و بین المللی اسب کاسپین، در تاریخ ۲۷ خرداد به گیلان اعزام شد.

ارزیابان حاضر آقایان سینا ظهیر، کارن فیروز و مهدی بختیاری طی دو روز تعداد ۳۹ راس اسب‌های مالکین و تولیدکنندگان گیلان را از نظر تطابق تیپ ظاهری با استاندارد بین المللی اسب کاسپین مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج ارزیابی که شامل جمع‌بندی نظر سه ارزیاب می‌باشد به زودی از طریق وب سایت انجمن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

اسب‌هایی که در ارزیابی مورد تایید قرار می‌گیرند در فهرست اسب‌های پیش بنیادی طبقه‌بندی می‌شوند. این گروه از اسب‌ها باید دو کره از دو نریان یا مادیان متفاوت تولید نموده و در صورت موفقیت در پشت سرگذاشتن ارزیابی تولیداتشان و نتیجه مثبت آزمایش ژنتیکی تایید والدین، به بخش اسب‌های بنیادی و اصیل تبارنامه ملی و تبارنامه بین المللی اسب کاسپین ارتقا می‌یابند.

از زمان کشف اسب کاسپین این نخستین بار است که ارزیاب‌های ایرانی نسبت به بررسی اسب کاسپین برای ورود به تبارنامه ملی و بین المللی اقدام می‌کنند. این مهم پس از تلاش و رایزنی فراوان اعضای انجمن و کسب موافقت انجمن بین المللی اسب کاسپین انجام شد و به صورت مصوبه بین المللی درآمد تا برای ارزیابی اسب‌های کاسپین ایران نیازی به اعزام کارشناسان خارجی نباشد.

زمان و مکان دور بعدی برای ارزیابی اسب‌هایی که پرونده آن‌ها در نزد انجمن کامل می‌باشد پس از هماهنگی با مالکین اسب‌ها اعلام می‌شود.

ارزیابی اسب‌های کاسپین کشور برای ثبت ملی و بین المللی اسب کاسپین با همکاری مستقیم موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و انجمن حفاظت از اسب کاسپین در دست اقدام می‌باشد.

اسب کاسپین، نژادی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران دارد در معرض خطر انقراض قرار دارد و بسیج تمام ارگان‌ها و دلسوزان را برای حفاظت از آن می‌طلبد.

Share