مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:

رشد ۷۵ درصدی صادرات غیر نفتی از بندرانزلی | رشد ۴۶ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر گیلان

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد ۷۵ درصدی صادرات غیرنفتی در مجتمع بندری انزلی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان گیلان ۴۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد ۷۵ درصدی صادرات غیرنفتی در مجتمع بندری انزلی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان گیلان ۴۶ درصد رشد داشته است.

حمیدرضا آبایی اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری صادرات غیر نفتی (شامل غلات، آهن آلات، چوب و تخته، شیشه، کنستانتره، مصالح ساختمانی و…) از بندر آستارا نیز ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی میزان بارگیری کالا از مجتمع بندری انزلی را ۷۳ درصد اعلام و اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال بارگیری از بندر آستارا ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان گیلان ۴۶ درصد رشد داشته، خاطر نشان کرد: در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ ترانزیت کالا غیرنفتی از بنادرانزلی و آستارا به ترتیب ۲۳۲ و ۶ و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ساله در عرصه حمل و نقل دریایی در حال حاضر به عنوان برند شناخته شده در منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

بندرانزلی با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود که متاسفانه علیرغم همه هماهنگیها، اقدامات و رایزنیهای صورت گرفته در جذب بار و کالا و بهره گیری از تجهیزات مدرن و بروز که باعث شد در سال ۹۹ رشدی بالغ بر ۳۵ درصد را نسبت به سال قبل شاهد باشیم با لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در سه ماهه ابتدای سال جاری با کاهش تخلیه بیش ۲۰ درصدی مواجه گردیده است.

بندر چند منظوره آستارا نیز با ۵۵ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا بوده و دارای ۲ پست اسکله می‌باشد.

Share