یادداشت: سعید نیاکوثری

رخصتی تا ذبح اسماعیل دل

نیاکوثری، مدیر کانون فرهنگی هنری صبا در یادداشتی نوشت: عرفات صحنه معرفت ابراهیم است و میقات بزرگترین آزمون الهی… طوفان تردید بر کویر نفس می تازد و شعله های عشق را در دل پدر می افروزد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید نیاکوثری، مدیر کانون فرهنگی هنری صبا در یادداشتی نوشت:

گامهای بندگی ابراهیم بر زمین صلابت و پیشانی تسلیم بر خاک عبودیت و تاریخ قلم مبهوت بر صفحه حیرت نهاده، شکوه انتباه وحی را در چشمهای پدری جستجو می کند که می کوشد دیده از نگاه یگانه فرزند بر گیرد و دل از تعلق مهرش بگسلاند.
عرفات صحنه معرفت ابراهیم است و میقات بزرگترین آزمون الهی… طوفان تردید بر کویر نفس می تازد و شعله های عشق را در دل پدر می افروزد.

جدالی سخت در میدان آزمون الهی … ابراهیم در برابر ابراهیم… عشق در برابر مهر، عبودیت رو در روی تعلق ایستاده خدنگ تسلیم بر کمان بندگی نهاده و آهوی در کمند مهر فرزند را نشانه می رود… وسوسه ای در دل…تردیدی در ذهن، دستان لرزان ابراهیم … دیدگان پدر بر نگاه پرسشگر فرزند خیره می ماند… تیغ آهیخته و تشنه خون ……خون اسماعیل.

تیر وسوسه های ابلیس بر جان ابراهیم، قدم به قدم …گامهای توحید گاه تند و شتابان و گاه بی رمق و لرزان صحرای بر دار صحرای عرفات نبرد ایمان و تردید… صحنه قیام و قعود.

قربان عید تمام جانهایی است که در عرفات خلوت خویش وقوف کرده در مشعر عشق پیشانی تسلیم بر آستان حضرت دوست نهاده، دل به طواف کعبه دلدار سپرده، جان به خلود در میقات جانان دارند.
احرام لبیک بر دوش فکنده و بندهای تعلق از پای گسسته اند و ابراهیم وار اسماعیل نفس را پیش تولای جمال سبحانی و درگاه کریم رحمانی ذبح می کنند.

معبد دل را از اصنام پاک داشته، پای از زنجیرهای ازری رها نموده، در اتش انابت ،دنائت خویش را سوزانده و ابراهیم اندیشه اش در گلستان معرفت، خلوص بندگی یافته و ساغر جان از صفای صهبای زمزم آکتده داشته و در مشعر عبادت رمی جمرات نموده و شرمسار از تقصیرهای خویش پای به خانقاه دل نهاده و دل به شیدایی کعبه دلدار سپرده اند و هوای تقرب حضرت دوست مرید جانهای به وحدت رسیده و مقیم مقام ابراهیم دل ….

Share