فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه:

دکتر محمد معین، ستاره درخشان آسمان فرهنگ و ادب فارسی ایران است

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه گفت: استاد دکتر محمد معین، ستاره درخشان آسمان فرهنگ و ادب فارسی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمید رضایی امروز در آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت این استاد فرزانه که با حضور جمعی از مسئولین ادارات و نهادها در محل آرامگاه معین برگزار شد افزود: استاد معین سهم بسزایی در ارتقاء و غنی بخشی به فرهنگ و ادبیات فارسی ایران اسلامی دارد.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد معین و همه بزرگان علم و ادب ایران اظهار داشت: در طول تاریخ شاهد حضور بزرگان بسیاری در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی بوده ایم و استاد معین نیز به عنوان یکی از این بزرگان نقش موثری در اعتلای علمی و فرهنگی کشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید خدمات ارزنده استاد معین ارج گذاشته شود یاداور شد: شان این استاد و ادیب فرزانه بسیار والاست، بنابراین شناساندن ابعاد شخصیتی و علمی دکتر معین وظیفه ای همگانی است.

دکتر رضایی در ادامه با بیان اینکه نسل جدید باید با خدمات ارزنده استاد معین آشنا شود افزود: به واسطه وجود آرامگاه استاد معین، آستانه اشرفیه به یکی از شهرستان های فرهنگی استان و کشور تبدیل شده و همه ساله شاهد حضور فرهنگ دوستان به این منطقه هستیم.

تماس تلفنی فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با خانم دکتر مهدخت معین

ر رضائی صبح امروز در پنجاهمین سالگرد درگذشت استاد فرزانه دکتر محمد معین طی تماس تلفنی با دکتر مهدخت معین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ستاره درخشان آسمان فرهنگ و ادب فارسی ایران برای ایشان از درگاه خداوند متعال برای علو درجات و غفران الهی مسالت کرد.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه در این تماس تلفنی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه بزرگان علم و ادب ایران اظهار داشت: در طول تاریخ شاهد حضور بزرگان بسیاری در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی بوده ایم و استاد معین نیز به عنوان یکی از این بزرگان نقش موثری در اعتلای علمی و فرهنگی کشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید خدمات ارزنده استاد معین ارج گذاشته شود یاداور شد: شان این استاد و ادیب فرزانه بسیار والاست ، بنابراین شناساندن ابعاد شخصیتی و علمی دکتر معین وظیفه ای همگانی است.

گفتنی است امسال به جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و وضعیت نارنجی در این شهرستان، آیین بزرگداشت سالروز درگذشت استاد معین با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با ویروس کرونا برگزار شده است.
استاد محمد معین در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۲۹۷ در شهر رشت و در خانواده ای از علمای روحانی متولد شد. این استاد فرهیخته در تاریخ نهم آذرماه ۱۳۴۵ به سبب عارضه سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شد و بر اثر همین عارضه نیز به حالت اغماء رفت.
سرانجام دکتر محمد معین در سیزدهم تیر ۱۳۵۰ در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه و در کنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.
تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی از جمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.
از این اندیشمند بزرگ، مقالات و آثار مهم دیگری به چاپ رسیده که گردآوری و چاپ لغت نامه معین یکی از آثار بزرگ این استاد و اندیشمند فارسی به شمار می رود.

Share