فرماندار رشت در مراسم تجلیل از دهیاران؛

دهیاران در صدور مجوزها دقت کنند | نمی‌خواهیم روستا به شهر تبدیل شود

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه نقش دهیاران در مدیریت روستایی بسیار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به گستردگی کار و نقش آفرینی دهیاران، توجه ویژه‌ای را میطلبد که در بحث قانونگذاری بتوانند وضعیت شغلی دهیاران را تثبیت کنند تا به عنوان یک نیروی توانمند ارائه خدمت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی فتح‌اللهی امروز در مراسم تجلیل از دهیاران نمونه شهرستان رشت که به مناسبت بزرگداشت روز دهیار در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در بحث ارائه خدمت به روستاها، دهیاران نقش مهم و تاثیرگذاری دارند لذا روز دهیار نماد یادآوری است برای کمک و نقشی که دهیاران در آبادانی روستاها دارند.
فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه نیروی انسانی ماهر و توانمند، جایگاه بسیار ویژه‌ای را در توسعه جامعه دارد، افزود: در یک جامعه به تمام تخصص‌ها احتیاج است؛ تخصص فقط در علم پزشکی یا مهندسی نیست بلکه به همه تخصص‌ها در سطح جامعه نیاز داریم تا بتوانیم با کنار هم قراردادن این تخصص‌ها مشکلات جامعه را حل کنیم.
فتح‌اللهی با بیان اینکه هر جا که مردم حضور پر رنگ داشتند توفیقات بیشتری هم حاصل شده است، گفت: دهیاری و شوراها نماد بسیار واضح برای واگذاری امور مردم به خود مردم است؛ مردم خود تصمیم می‌گیرند که چه کسانی می‌توانند پیشقدم امور توسعه‌ای در محل زندگی‌شان باشند.
وی با بیان اینکه حضور مردم همواره پشتوانه بزرگ سیاسی و ملی برای مسئولین محسوب می‌شود لذا باید از این ظرفیت مردم در بحث توسعه استفاده کنیم، ادامه داد: نظارت بر عملکردها و رویکردها را باید از خودمان شروع کنیم، این روزها کار کردن در حوزه‌های عمرانی بسیار سخت و پرهزینه شده، به عنوان مثال هزینه تمام شده انتقال لوله گاز از جنوب به شمال، بیش از ۱۰ میلیون تومان است اما در مقابل هزینه واگذاری امتیاز به مشترک چقدر است؟! بنابراین دهیاران ما باید در صدور مجوزها دقت کنند تا هزینه‌های مازادی تحمیل نشود.
فرماندار رشت با اشاره به نقش دهیاران در مدیریت روستا، گفت: نقش دهیاران در مدیریت روستایی بسیار حائز اهمیت است و فلسفه تشکیل شوراها و دهیاری‌ها در کشور بیانگر توجه ویژه به نگاه مردم سالاری دینی حاکم در جامعه ایران دارد.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم روستا، روستا بماند و نمی‌خواهیم روستا به شهر تبدیل شود، افراد به دلیل فرار از زندگی شهری به روستاها پناه می‌برند توقع نداریم در روستا جاده‌های عریض و جدول‌کشی ببینیم. آیا اکنون طرح هادی بنیاد مسکن در این راستا قرار دارد؟
فتح‌اللهی بیان کرد: اگر ارزش افزوده املاک مردم در روستاها را بالا نبریم و انگیزه فروش را از آن‌ها نگیریم، یقینا هیچ قانونی نمی‌تواند مانع تغییر سبک زندگی روستایی در جهت تبدیل به شهر شود. تنها زمانی می‌توانیم مانع این کار شویم که برنامه‌ها و قوانینی تدوین کنیم که درآمد مردم در روستاها به گونه‌ای باشد که انگیزه فروش نداشته باشند.
وی اضافه کرد: در روستاها قبل از صدور مجوز برای هر کاربری مسکونی باید خدمات زیرساختی را هم درنظر بگیریم؛ وقتی هزینه‌های اجرایی بالا باشد مدیریت منابع بسیار مهم است لذا باید شناسایی کنیم که استعدادها و توانمندی روستاهای ما چیست.
فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اینکه باید از مشارکت مردم در طرح‌های توسعه‌ای روستایی شود، بهره‌مند شویم، ادامه داد: لازمه تحقق این مشارکت فرهنگ‌سازی است تا به عنوان یک فرهنگ اجرایی شود. با توجه به گستردگی کار و نقش آفرینی دهیاران، توجه ویژه‌ای را میطلبد که در بحث قانونگذاری بتوانند وضعیت شغلی دهیاران را تثبیت کنند تا به عنوان یک نیروی توانمند ارائه خدمت کنند.
وی بیان کرد: به بخشداران تاکید می‌کنیم با شوراهایی که دهیاران توانمند و ماهری دارند، مورد حمایت و کمک قرار گیرند؛ امیدواریم این سختی کاری که وجود با حلاوت دعای مردم قابل تحمل شود و باید از این فرصتی که به ما به عنوان مسئول داده شده باید استفاده کنیم.
لازم به ذکر است؛ شهرستان رشت ۲۲۴ دهیاری دارد؛ امروز از ۱۷ دهیار فعال و نمونه تجلیل شد.

Share