آیت الله رمضانی بیان کرد:

امروزه نیازمند موسسات دین و سلامت هستیم | دین ضامن سلامت بشر است

آیت الله «رضا رمضانی» در همایش «دین، سلامت و کمک‌های بشر دوستانه» که روز یکشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ – در دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان خواستار دعوت دانشمندان در رشته‌های مختلف، طرح مباحث علمی و پررنگ‌تر شدن ابعاد بین المللی این همایش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ابنا، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تسلیت شهادت حضرت امام باقر (ع)، گفت: شخصیت علمی ایشان در میان ائمه (ع) زمینه یک دانشگاه عظیم را فراهم کرده و دانشجویان و علاقمندان مختلف را در حوزه‌های مختلف تربیت کردند. دهه اول ذی الحجه مرحله اتمام سلوک سالکانه اهل معرفت است. ایامی است که انسان می‌تواند در رابطه با خودیت و خود واقعی مطالعه کند.

وی با اشاره به موضوع همایش «دین، سلامت و کمک‌های بشر دوستانه» آن را مهم توصیف کرد و گفت: سلامت به کمال برمی‌گردد که هم می‌تواند مربوط به جسم و هم روح باشد. اگر ساحت‌های مختلف مربوط به انسان را مورد بررسی قرار دهیم به این رابطه خواهیم رسید.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در قرون اخیر در غرب رویکرد بدبینانه‌ای نسبت به دین وجود داشته است و برخی مدعی بودند رابطه‌ای بین دین و حقیقت وجود ندارد که این امری واقعی نیست و به تعبیر استاد مطهری خرافی است.

آیت الله رمضانی ادامه داد: هربرت اسپنسر و اگوست کنت و برخی دانشمندان غربی جهل را علت پرستش و گرایش به دین می‌دانند. نگاهی که این افراد نسبت به این حوزه دارند ربطی به معنویت، عرفان و سلامت ندارد. امروزه نیز معنویت بدون دین وحیانی و خدا مطرح می‌شود. در این نگاه بدبینانه، دین هیچگونه ارتباطی با سلامت جسم و سلامت روح و روان ندارد و در تعارض است.

وی با بیان اینکه در تاریخ بشر دورانی وجود ندارد که دین و خدا مطرح نشده باشد اظهار داشت: طبق فرموده مرحوم مطهری انبیاء نیامدند که بشر را به پرستش دعوت کنند. پرستش جزو گرایش‌های درونی و ذاتی بشر است. انبیاء آمدند که بشریت را به معبود راستین دعوت کنند تا معبود راستین را از معبود دروغین تشخیص داده و جدا کند.

آیت الله رمضانی شناخت نسبت به انسان و ساحت‌های وجودی او را یکی از مهمترین نکاتی عنوان کرد که امروزه باید مورد تحلیل و تعمیق قرار گیرد و افزود: سه نوع تعریف در رابطه با انسان وجود دارد: در نگاه اول انسان را محدود به حس و ماده می‌کنند، نگاه دوم نگاه انسان عقلی و نگاه سوم انسان شهودی است. برخی اندیشمندان نیز معتقدند انسان دو ساحت ماده و ساحت معنا دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: هنر انسان این است که بتواند با مدیریت عقلانی و وحیانی به صورت دقیق خود را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه ساحت ماده و ساحت معنا باید مورد بررسی قرار گیرد گفت: دین متکفل برنامه برای تنظیم و تعدیل ساحت ماده و معناست. اگر این نگاه را نسبت به دین داشته باشیم هر یک از این اصطلاحات جایگاه خاص خود را پیدا می‌کند. از این منظر وقتی به حوزه دین بپردازیم دین متکفل تعدیل سلامت جسم و نیز متکفل تعدیل سلامت روح و روان آدمی خواهد بود.

آیت الله رمضانی تاکید کرد: اگر حقیقت دین که مربوط به حقیقت جان و فطرت آدمی است شناسانده شود بشریت و نسل امروز و جوان جامعه به دین عشق ورزیده و عاشق دین و حقیقت دین می‌شوند. این مبتنی بر این است که دین را با چه گفتمان و ادبیاتی معرفی کنیم. در دین اسلام قطعا خشونت نیست و مملو از رحمت و محبت است. عده‌ای نیز به صورت علف هرز تلاش می‌کنند مانع تعمیق درباره حقیقت دین می‌شوند که باید در مقابل آنان ایستاد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در یک طبقه‌بندی امیرالمؤمنین (ع) علوم را بر چهار شعبه تقسیم می‌کنند: «علم فقه برای دین»، «علم طب، برای امراض بدن»، «علم نحو، برای مصونیت زبان از خطا» و «علم نجوم برای شناخت زمان». این طبقه‌بندی نشان از اهمیت دانش سلامت و اطلاع به علوم زمانه دارد.

وی اضافه کرد: امروزه کتاب‌ها و روایات زیادی درباره سلامت جسم نوشته شده به عنوان مثال امام علی (ع) به امام حسن (ع) می‌فرماید: «یا بُنَیَّ أ لا اعَلِّمُکَ أربَعَ خِصالٍ تَستَغنی بِها عَنِ الطِّبِّ؟ فَقالَ: بَلی، یا أمیرَ المُؤمِنینَ. قالَ: لا تَجلِس عَلَی الطَّعامِ إلّا و أنتَ جائِعٌ، ولا تَقُم عَنِ الطَّعامِ إلّا و أنتَ تَشتَهیهِ، و جَوِّدِ المَضغَ، و إذا نِمتَ فَاعرِض نَفسَکَ عَلَی الخَلاءِ. فَإِذَا استَعمَلتَ هذَا استَغنَیتَ عَنِ الطِّبِّ.» «پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آن‌ها از طب، بی‌نیاز شوی؟». گفت: بله، یا امیر مؤمنان! فرمود: «بر سفره نمی‌نشینی، مگر آن هنگام که گرسنه‌ای؛ و از سفره بر نمی‌خیزی، مگر در آن حال که هنوز، میل خوردن داری؛ خوب بجو؛ و به گاه خفتن، خودت را بر خَلا عرضه کن. اگر این چهار نکته را به کار بستی، از طب، بی‌نیاز شوی».

آیت الله رمضانی با اشاره به تحقیقات و آمار منتشر شده در کشورهای غربی درباره سلامت جسم و سلامت روح و روان انسان اظهار داشت: مردم در جهان توسعه یافته به بسیاری از رفاهیات و علوم دست یافتند، اما اضطراب، استرس، افسردگی و بی‌هویتی در این کشورها بیشتر از کشورهای در حال توسعه یافته است.

وی افزود: انسان به آرامشی که از درون و فطرت برخیزد نیاز دارد، اگر این آرامش از درون و فطرت انسان باشد ماندگار خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: امروزه نیازمند موسسات دین و سلامت هستیم. دین و سلامت باید در کتب درسی در سطوح مختلف به صورت علمی تعریف و تدوین شود. در بخش‌های هنری هم به شکل‌های مختلف به حوزه دین و سلامت پرداخته شود.

آیت الله رمضانی تاکید کرد: اگر به صورت دقیق به آیات و روایات بپردازیم دین در مقام هدایت متکفل امر سلامت بشر است و بشر را هدایت می‌کند که از سلامت جسم و روح برخوردار شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان مجاز نیست به بدن خود صدمه بزند و حفظ سلامت واجب است گفت: امام خمینی (ره) در یکی از فتواهای خود می‌فرماید: «مصرف هر چیزی که بدن آدمی آسیب برساند حرام است». دین به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم به حوزه سلامت می‌پردازد.

آیت الله رمضانی در پایان گفت: دین را نباید خشک و کلیشه‌ای به جامعه امروز معرفی کرد. جامعه امروز بشری و خصوصا عرصه بین الملل اگر با ابعاد اخلاقی، عرفانی، عقلانی و دیگر ابعاد دین آشنا شوند قطعا فاتح میدان آن کسی خواهد بود که بهترین تفکر و اندیشه را عرضه می‌کند.

Share