محققان چینی در مطالعه اخیرشان اظهار کردند:

نارسایی کلیه در کمین افراد افسرده است

محققان چینی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، حتی افراد دارای کلیه سالم نیز در صورت داشتن علائم افسردگی مکرر پس از مدتی عملکرد کلیه آن‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، افسردگی یک بیماری شایع در افراد میانسال و مسن است و می‌تواند به انواع مشکلات روحی و جسمی منجر شود. محققان در تحقیقات قبلی ارتباطی بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن (CKD) را دریافته بودند اما تصمیم گرفتند تاثیر آن بر افرادی که سالم هستند را نیز مورد بررسی قرار دهند. در این مطالعه محققان «دانشگاه نانفنگ» برای یافتن ارتباط افسردگی در افراد با کلیه‌های سالم بررسی‌هایی را انجام دادند و طی آن اطلاعات مربوط به ۴۷۶۳ فرد با کلیه‌های سالم را تجزیه و تحلیل کردند.

در آغاز مطالعه، ۳۹ درصد از شرکت کنندگان دارای علائم افسردگی بودند و طی یک پیگیری متوسط ​​۴ ساله، ۲۶۰ (۶ درصد) شرکت کننده کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه کردند. بین علائم افسردگی در ابتدای مطالعه و کاهش سریع عملکرد کلیه طی این سال‌ها ارتباط معنا داری وجود داشت. محققان اظهار کردند شرکت کنندگان با علائم مکرر افسردگی، ۱.۴ برابر بیشتر از شرکت‌کنندگان با علائم افسردگی کم، کاهش عملکرد کلیه را تجربه کردند.

بیماری کلیوی مزمن یک عامل خطرناک در بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین، شناسایی عوامل خطرناک اصلاح‌پذیر ممکن است به تشخیص و پیشگیری به موقع منجر شود و از بار عظیم عوارض مربوط به آن بیماری بکاهد.

Share