مهدی رشاد در یادداشتی نوشت:

مدیریت شهری و کرونا؛ از افزایش تاب آوری تا مشارکت شهروندان

مدیریت شهری به عنوان یک نهاد اجتماعی برای ایفای بهتر وظایف خود همواره به مشارکت شهروندان نیاز داشته است و در پاندمی کرونا نیز شاهد جلوه دیگری از مشارکت شهروندان با شهرداری در امور اجتماعی بوده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی رشاد در یادداشتی نوشت:

شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی علاوه بر تنوع خدمات در حوزه های عمرانی، خدمات شهری و زیرساختی امروزه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز نقش آفرینی می‌کنند.

کروناویروس جهان را درنوردیده است و مردم سراسر دنیا با یکی از جدی ترین بحران های پیش آمده در عصر حاضر، دست و پنجه نرم می کنند و در این بین مدیریت شهری نیز در آزمون سختی قرار گرفت. پاندمی کرونا نهادهای دولتی و حاکمیتی را به چالش کشید و در این بین شهرداری ها نیز در شرایط سختی قرار گرفتند اما خلا مدیریت واحد شهری در ایران سبب نشد که شهرداری ها در آزمون کرونا موفق عمل نکنند.

اگرچه تا پیش از آغاز پاندمی کرونا تاب آوری شهری در برابر مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله همواره مورد توجه بوده اما همه گیری جهانی کووید ۱۹ نشان داد که تاب آوری کرونا نیز به دغدغه مهمی برای شهرها تبدیل شده است.

برای نمونه در حوزه حمل و نقل عمومی برنامه ضدعفونی ناوگان در دستور کار قرار گرفت، هرچند در رشت با توجه به ضعف سیستم اتوبوسرانی و نبود وسیله نقلیه انبوه بر با چالشهایی در این مواجه بودیم اما به نحوی تلاش شد که زندگی شهروندان مختل نشود. از یکسو شرایط مناسب برای تردد عادی شهروندان فراهم شود و از سوی دیگر مردم به “در خانه ماندن” تشویق شوند.

پیامد های خطرناک پخش ویروس منحوس کرونا و لزوم اهمیت بهداشت در راستای اجرای فاصله گذاری اجتماعی به امر مهمی تبدیل شد و از این رو ضد غفونی کردن وسایل بازی در پارک ها و بوستاها، افزایش کنترل بر میادین میوه و تره بار، بازارهای محلی و هفتگی از دیگر اقدامات مورد انتظار شهروندان از مدیریت شهری در این دوران بود.

تاثیرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کرونا بر ابعاد مختلف زندگی شهروندان بار دیگر به اهمیت مقوله سرمایه اجتماعی تاکید می کند. ارتباطات اجتماعی همواره بر بهره‌وری افراد تاثیر می گذارد و با همبستگی اجتماعی است که میتوان از بحران ها عبور کرد و اینجاست که برگزاری رزمایش مواسات و همدلی با مشارکت مردم و مدیریت شهری، اسکان بی خانمان ها و کمک به محرومان، میتوان شهروندان را برای کمک به یکدیگر تشویق کرد.

مدیریت شهری به عنوان یک نهاد اجتماعی برای ایفای بهتر وظایف خود همواره به مشارکت شهروندان نیاز داشته است و در پاندمی کرونا نیز شاهد جلوه دیگری از مشارکت شهروندان با شهرداری در امور اجتماعی بوده ایم.

اینجانب در دوران شیوع کرونا با توجه به حضورم در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنار کادر پرتلاش درمان گیلان بودم و بر خود واجب دانستم که بدون کوچکترین وقفه و ترسی در سنگر مدافعین و قهرمانان سلامت در کنار مردم عزیز کشور و استانم باشم و از این رو فراموش نکرده ایم که پرسنل آرامستانها نیز همانند کادر درمان زیر بار سنگینی کرونا قرار گرفتند و جان خود را در معرض خطر قرار دادند. در حوزه مدیریت پسماند و تفکیک زباله نیز باتوجه به خطرپذیری بالای زباله ها وظیفه مهمی بر دوش پرسنل این سازمان قرار گرفت تا پیامد بحران زباله نیز روی دوش مردم سنگینی نکند.

Share