سختی گیر رزینی صنعتی

سختی گیر رزینی یا به عبارتی دیگر دستگاه سختی گیر آب(water softener) تشکیل شده از انواعی مواد پلاستیکی به نام رزین هستند که همانند یک فیلتر در مقابل تماس آب سخت با آن سبب کاهش سختی آب می‌شود که در این مقاله به توضیح کامل و دقیقی در رابطه با سختی گیر های رزینی بپردازیم.

سختی گیر رزینی یا به عبارتی دیگر دستگاه سختی گیر آب(water softener) تشکیل شده از انواعی مواد پلاستیکی به نام رزین هستند که همانند یک فیلتر در مقابل تماس آب سخت با آن سبب کاهش سختی آب می‌شود که در این مقاله به توضیح کامل و دقیقی در رابطه با سختی گیر های رزینی بپردازیم.

 نوعی سیستم تصفیه آب با نام RO وجود دارد که امروزه به علت ویژگی های بیشتر سختی گیر های رزینی جایگزین این نوع سیستم تصفیه آب شده اند، یکی از علت های این جایگزینی هزینه مناسب تر سختی گیر های رزینی می‌باشد که همچنین می‌تواند املاح سنگین آب مانند منیزیم و کلسیم را بطور کامل از آب سخت حذف کند. امروزه کیفیت آب مصرفی در مناطق زیادی از کشور دارای املاح فراوانی هستند که این املاح موجب سختی آب می‌شوند که این سختی آب باعث بوجود آمدن رسوب در سطح قطعات و تجهیزات دستگاه می‌شود و رسوب گرفتگی در قطعات باعث عملکرد بسیار ضعیف دستگاه می‌شود. به همین دلیل بطور کلی بسیاری از واحدهای مسکونی، ویلاها و همچنین واحد های صنعتی از این نوع سختی گیر رزینی در تجهیزات خود استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب به توضیح دقیق تر سوالات مربوط به سختی گیر رزینی پاسخ کامل می‌دهیم.

سختی گیر رزینی چیست؟

همانطور که گفته شد سختی گیر رزینی به عبارتی نوعی دستگاه تصفیه آب می‌باشد که کار اصلی این تجهیز حذف کردن املاح سنگین آب یا به عبارتی سختی های آب می‌باشد. یون هایی مانند منیزیم و کلسیم عمومأ دلیل اصلی سختی آب می‌باشند که سبب رسوب گرفتگی در انواع تجهیزات دیگر مانند کندانسورها، پمپ‌ها، لوله ها و سایر قسمت هایی است که بطور مستقیم در جریان آب قرار دارند، هستند. برای کاهش سختی آب از یونی به نام سدیم در قطعه سختی گیر رزینی استفاده می‌شود که این یون کمک بسیار مفیدی در کاهش سختی اب دارد.

سختی آب چیست؟

سختی آب به علت وجود حجم بسیار زیادی از یون های کلسیم(cA) و منیزیم(MG) در آب مصرفی می‌باشد در واقع سختی آب هیچ کمک شایانی به دستگاه نمی‌کند و بیشتر باعث رسوب گیری قطعات دستگاه می‌شود، به همین علت سعی در حذف کردن این املاح بطور کامل از آب داریم. تشکیل رسوب در قطعات مختلف دستگاه به این صورت است که، یون های مثبت فلزی در تماس با سطح قطعاتی که با آب تماس مستقیم دارند به صورت رسوباتی به رنگ سفید، سبز دیده می‌شود. ما می‌توانیم با حذف این املاح بطور کامل از آب باعث کارکرد بهتر دستگاه شویم، به گونه ای که کاهش چشم‌گیری در تشکیل نشدن رسوب در قطعات و افزایش عمر دستگاه و سبب روانتر شدن گردش سیال ها می‌شود.

نحوه کارکرد سختی گیر رزینی به چه شکل است؟

بغیر از یون های کلسیم و منیزیم عوامل دیگری نیز سبب سختی آب می‌شوند که به دلیل غلظت پایین آنها از این عوامل صرف نظر می‌کنیم. دستگاه سختی گیر سبب از بین بردن غلظت سدیم و منیزیم که از عوامل اصلی سختی آب هستند، است که همین امر باعث تصفیه آب می‌شود. این املاح معروف که سبب سختی آب می‌شوند با چشم در آب دیده نمی‌شوند ولی با گذشت زمان مشخصی تاثیر آن را با ایجاد رسوب بر روی سطح شیر بطور واضح دیده می‌شود. روش حذف یون های سخت کننده آب به این صورت است که جریان آب کاملا از رزین های کاتیونی و یا آنیونی باعث جذب یون های کلسیم و منیزیم از آب و وارد کردن یون سدیم به جریان آب شده است، این کار بطور کاملا یون های رسوب گذار را از آب گرفته و برای جایگزین آنها یون های سبک مانند یون سدیم را وارد جریان آب می‌کند. یکی دیگر از وظایف سختی دیگر رزینی فلزی در بسیاری از سیستم های صنعتی و غیر صنعتی آبی که در گردش مدار قطعات سخت بوده که وظیفه اصلی دستگاه رزینی نرم کردن آب در مدار چرخشی می‌باشد.

انواع سختی گیر های رزینی آب

سختی گیر رزینی فایبرگلاس

معمولأ این نوع از سختی گیر رزینی فایبرگلاس دارای مخازنی تشکیل شده از متریال فایبرگلاس می‌باشند که عمومأ کاربرد بیشتری از سختی گیر های فلزی دارند که دلیل اصلی این افزایش مصرف عدم خوردگی، رسوب گرفتگی و پوسیدگی مخزن های فلزی در مدل های مختلف سختی گیر های رزینی دارد. اما در این دوره این مدل از مخازن فایبرگلاس در کشور بطور مستقیم تولید نمی‌شود و از کشور های معتبر اروپایی و چینی در کشور وارد می‌شود.

سختی گیر رزینی فلزی

 این مدل از سختی گیر های رزینی دارای مخزن هایی به شکل استوانه ای و از جنس فلزی می‌باشند که معمولأ از متریال فولاد ST37 و یا ورق سفید گالوانیزه تشکیل شده اند و به این شکل تولید می‌شوند. معمولأ امروزه مخازن این مدل سختی گیر را به شکل استوانه ای به دلیل شکل ایستادن بهتر و عملکرد سختی گیر رزینی مناسب تر طراحی و تولید می‌کنند. این مدل از سختی گیر ها برخلاف سختی گیر های رزینی در داخل کشور طراحی و تولید می‌شود.

کاربرد سختی گیر رزینی

کاربرد مسکونی

همانطور که گفته شد امروزه آب مصرفی بیشتر مناطق کشور تشکیل شده از آب سخت هستند که همین امر باعث افزایش روز افزون استفاده از سختی گیر های رزینی در مناطق مسکونی نیز شده است. واحد های بزرگ مسکونی، اداری و تجاری از سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می‌شود که یکی از اجزای مهم استفاده شده در این سیستم سختی گیر رزینی آب می‌باشد. بر طبق گفته ها جریان آب ورودی به برج خنک کننده با عبور از این دستگاه یون سدیم را جذب کرده و تبدیل به آب نرم می‌شود و آسیب های ناشی از سختی آب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کاربرد صنعتی

استفاده از آب در ماشین آلات صنعتی امر بسیار مهمی است که اگر آب مصرفی در دستگاه های صنعتی دارای املاح بالا و آب سختی باشد قطعاتی ک در دستگاه در مجاورت مستقیم آب قرار دارند دچار رسوب گرفتگی فراوان می‌شوند و این امر باعث عملکرد ضعیف سیستم می‌شود. سختی گیر رزینی صنعتی کاربرد بسیار فراوانی در جلوگیری رسوب گرفتی می‌شود. بطور واضح تر تجهیز سختی گیر رزینی صنعتی دارای نوعی فیلتر صنعتی و نرم کننده آب بوده که از آنها معمولأ بسیار زیاد در دستگاه هایی مانند دیگ بخار، برج خنک کننده، هواساز و آب کشاورزی بسیار استفاده می‌شود.

قیمت سختی گیر رزینی صنعتی

قیمت سختی گیر رزینی صنعتی نیز همانند دیگر تجهیزات تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌باشد که یکی از مهم ترین این عوامل ظرفیت سختی گیر می‌باشد که تاثیر بسزایی در قیمت سختی گیر دارد. عوامل دیگری نیز بر قیمت سختی گیر ها تاثیر مستقیمی دارند که برای اطلاعات بیشتر از این قیمت ها به سایت رسمی مخزن سازه مراجعه کنید.

Share