روحانی در جلسه هیات دولت:

درباره انتخابات خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم | جان انتخابات رقابت است

رییس جمهوری با بیان اینکه تکلیف جنگ تحمیلی در سوم خرداد مشخص شد، گفت: همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس و کشور خود و برای ملت و منافع ملی ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: در ماه خرداد سال ۱۴۰۰ هستیم و همواره در مقاطع مختلف ماه خرداد برای کشور ما و انقلاب ما سرنوشت ساز بوده است. در ۵۸ سال پیش در سال‌های اولیه نهضت اسلامی خرداد ۴۲ جزو مقاطع بسیار حساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی بود.

وی ادامه داد: امام (ره) آن سخنرانی معروف روز عاشورا را در مدرسه فیضیه در ۱۳ خرداد ایراد فرمودند. عجیب این است که رحلت امام هم در ۱۳ خرداد بود. آن سخنرانی مهم ایشان عصر ۱۳ خرداد سال ۴۲ بود و رحلت ایشان هم خرداد سال ۱۳۶۸ بود. البته تا زمانی که روح ایشان پرواز کرد ساعت ۱۰ و بیست دقیقه شب رسید ولی از عصر به بعد دیگر امام قدرت تکلم نداشت و در واقع ساعات پایان زندگی ایشان بود.

روحانی گفت: خرداد سال ۴۲ هم حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد و هم حادثه بزرگ و مهم ۱۵ خرداد که ایثار،‌ فداکاری و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد که ریشه‌ها و اساس نهضت اسلامی محکم شود و جان حضرت امام (ره) حفظ شود.

وی افزود: خرداد سال ۴۲ ما گذشتیم و آمدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب فراوان و بعد جنگ تحیملی باز هم در خرداد ۶۱ بود که به فتح الفتوح رسیدیم. حادثه ای که در سوم خرداد ۶۱ رزمندگان و همه فداکاران و ملت بزرگ توانستند بوجود بیاورند پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه ایران تمامیت ارضی انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: در برابر این توطئه رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند و دنیا در کمال بهت و باورنکردنی حادثه شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد ۶۱ بود.

روحانی یادآور شد: تکلیف جنگ تحمیلی در ۳ خرداد معلوم شد البته جنگ ادامه پیدا کرد و فراز و نشیب زیاد داشتیم و پایان آن عملیات مهم مرصاد بود. همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس و کشور خود و برای ملت و منافع ملی ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: خرداد ۶۸ هم با رحلت حضرت امام مواجه بودیم که مصیبت بسیار بزرگی برای ملت و تاریخ ما بود و کمتر از ۲۴ ساعت ما شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب و خلف صالح امام بودیم آن هم دنیا را به حیرت واداشت.

وی ادامه داد: کسی باور نمی‌کرد مجلس خبرگان رهبری قادر باشد از صبح که جلسه را شروع می‌کند تا قبل از غروب این مساله بسیار مهم پیچیده مذهبی و دینی و سیاسی که فوق العاده مهم بود به ثمر برساند و با یک رای قاطع رهبر معظم انقلاب پرچم را به دوش گرفتند که الحمدلله تا الان امروز پرچم را بر دوش دارند.

رییس جمهوری گفت: امسال هم در سال ۱۴۰۰ ماه باز هم با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. البته بسیاری از انتخابات مهم ریاست جمهوری ما در دوره‌ قبل هم در خرداد انجام شده است. در سال ۹۲ و ۷۶ هم انتخابات در خرداد بود بسیاری از انتخابات مهم ما معمولا در خرداد واقع شد. گاهی هم قبل از خرداد در اواخر اردیبهشت انجام شده و گاهی هم اوایل تیر بوده است.

روحانی عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری مساله بسیار مهمی است و تنها این نیست که ملت ما نسبت به رییس قوه مجریه پای صندوق می‌آید و اظهارنظر می‌کند. در میان همه انتخابات که داریم اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان که هر کدام سر جای خودشان با اهمیت هستند، مساله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد به رییس جمهور شود نه رییس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رییس جمهور یعنی عامه مردم جامعه و ملت شود، یک کسی می‌خواهد ملت ما را نمایندگی می‌کند و این بسیار مهم است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات با این عظمت، وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است.

روحانی یادآورشد: رییس جمهوری همه این وظایف را به عنوان رییس دولت بر عهده دارد اما بالاتر از این است. انتخابات شکوهمند مهم در کشور، ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی این مسئله اساسی و این هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تصرفات و تصمیماتی که در کشور انجام می‌گرفت اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است. چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا که می‌خواهد حرف بزند به عنوان نماینده ملت می‌خواهد سخن بگوید.

وی ادامه داد: وقتی سفیرهای خارجی می‌آیند به عنوان طرف دولت‌های خارجی، استوارنامه خود را دریافت می‌کند، تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضا، اجرا و دنبال کند و از همه مهمتر مسئول اجرای قانون اساسی است، بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد ولی این متن و صراحت قانونی اساسی ما است.

رییس جمهوری گفت: اگر خدای نکرده در انتخابات حضور کمرنگ باشد، مردم برایشان مسائلی روشن نباشد، انسجام ملی ما چه خواهد شد؟ مصلحت ملی ما چه خواهد شد، امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود، بنابراین ابعاد این مساله بسیار مهم است و باید در اطراف این ابعاد فکر شود.

روحانی عنوان کرد: امام راحل همواره به ما توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند مردم ما را به اینجا رساندند. ما که هستیم، کجا بودیم، همه ما یک طلبه یا دانشجو یا یک فرد عادی بودیم، مردم بودند که در یک نهضت اسلامی آمدند، فداکاری کردند، خون دادند.

رییس دولت دوازدهم افزود: مردم ۲۲ بهمن را به‌وجود آوردند، و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رای آمدند و ۹۸.۲ به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این ۹۸.۲ درصد کجا رفت، چرا آب می‌رود، ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رای می‌دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فرایند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه به عهده دولت بوده انجام داده و انجام خواهد داد به عنوان وظیفه بزرگی که بر دوش ما است. ما به فکر این نیستیم که چه کسی رییس جمهور می شود. هرکسی را که مردم می خواهند و صلاح دیدند به آن رای دهند. اما همه باید حس کنند که انتخابات است. همه حس کنند که پای صندوق انتخابات می روند و همه حس کنند که رای آنها است که امروز کسی را انتخاب می کنند.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: یک مرحله، مرحله احراز صلاحیت است که به عهده دولت نیست به عهده یک نهاد دیگری که البته مهم است آنها تصمیم می گیرند. مقدمات این تصمیم آنها از کجا می آید و چگونه تصمیم سازی می شود بحث‌های جداگانه دارد که مورد بحث ما نیست اما به هر حال در اختیار دولت نیست، نهادی مستقل است که خود بررسی می کند و تصمیم می گیرد که به هر حال تصمیم گرفت.

وی گفت: تصمیمی که از سوی شورای نگهبان عصر روز دوشنبه از آن مطلع شدیم و بعد شب برای ما روشن و واضح شد مشخص شد که چه کسانی مدنظرهستند. برای خیلی از سیاسیون و ما دلمان می خواست که شرایطی می‌شد و شورای نگهبان فرصت بیشتری می داشت تا افراد دیگری اضافه می شدند و ترکیبی می شد که اصل انتخابات است. جان انتخابات رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید کالبد بی جان می شود و می افتد اصل آن این است که یک رقابت فشرده باشد که انتخابات واقعی شکل بگیرد.

روحانی افزود: دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد من البته نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستیم و اشکال دارم منتها اصل ۱۱۳ را هر زمانی به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیری از اصل ۱۱۳ دارند که طبق آن تفسیر می گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید بنابراین به ناچار دیشب خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود که اگر ایشان در این زمینه می‌توانند کمکی انجام دهند خدمت ایشان تقدیم کردم. ایشان هم هر طور که مصلحت می‌دانند، و کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد.

وی در عین حال گفت: آقا هم معمولا در دوره های گذشته کمتر وارد شدند البته بوده موردی که ایشان نسبت به فرد یا افرادی را با حکمشان و دستور حکومتی اضافه کردند. مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه که ما می توانستیم انجام دهیم درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

ادامه دارد…

Share