وزیر میراث فرهنگی خبر داد؛

حیران یکی از قطب‌های زبیای گردشگری ایران است | تدوین سند راهبردی گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حیران آستارا با توجه به ظرفیت های بی شماری که دارد و سرمایه گذاری های صورت گرفته، می تواند به کانون گردشگری کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ادامه پروژه‌های افتتاحی دولت از سال گذشته، امروز ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با میزان سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۶۹۷ نفر در سراسر کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد و یکی از این پروژه ها، فاز نخست هتل پنج ستاره حیران آستارا در منطقه کوهستانی و گردشگری و در محوطه تله کابین حیران است که با حضور وزیر نیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار گیلان و مسئولان شهرستان به بهره برداری رسید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آئین افتتاح این پروژه با تاکید بر کمک به بهبود رفاه اجتماعی جوامع محلی، بازگشت بناها و بافت‌های تاریخی به حیات زندگی شهری، ارتقای کیفیت شهری و رونق گردشگری و صنایع مرتبط را از اهداف پروژه‌های اجرایی این وزارتخانه اعلام کرد.

علی اصغر مونسان بیان کرد: امروز به حوزه گردشگری کشور، گردشگری دریایی و معدنی نیز افزوده شده و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مونسان با اشاره به عملیات ابتکاری در اقامتگاه‌ها عنوان کرد: در این حوزه از ظرفیت‌های تاریخی کشور بهره گرفته‌ایم و در بحث تصویب سند راهبردی گردشگری کشور نیز قبلاً برنامه مدونی نداشتیم که در دولت دوازدهم این سند تصویب شد و سند برند ملی گردشگری برای توسعه گردشگری نیز به اجرا در آمده است.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به نظام جامع آموزش گردشگری کشور به عنوان یکی از نیازمندی‌های این صنعت تصریح کرد: با تدوین سند راهبردی گردشگری در این دولت، تحول خاصی در این خصوص روی خواهد داد.

مونسان ادامه داد: تعداد تخت‌های اقامتی تا قبل از دولت تدبیر و امید در کشور حدود ۲۰۰ هزار تخت بود و امروز این رقم به ۴۶۵ هزار تخت رسیده است و تعداد مراکز اقامتی از هزار و ۵۴۱ مرکز به ۲ هزار و ۳۴۲ باب افزایش یافته است و همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بوم گردی نیز به مجموعه اقامتگاه‌ها اضافه شده و اشتغال و نشاط را به ارمغان آورده است.

مونسان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۵ باب هتل با ستاره‌های چهار و پنج در کشور داریم بیان کرد: ۶۷۰ هتل دیگر نیز درحال ساخت است که ۱۷۵ مورد دارای درجه استاندارد چهار و پنج ستاره هستند و ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه دیگر نیز با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶۰ هزار میلیاد تومان در حال اجر است.

وی اضافه کرد: از آغاز دولت دوازدهم هفت اثر ملموس و غیرملموس در فهرست جهانی به ثبت رسیده و علاوه براین ۱۸۰ موزه در دولت تدبیر و امید بهره برداری شده است.

مونسان ادامه داد: بیش از ۳۴ هزار شی تاریخی در این دولت مورد مرمت قرار گرفت و بیش از ۴۸۰ اثر ثبت ملی را نیز به ثبت ملی رسانده‌ایم و امروز ۵۳۶ پروژه با دستور رئیس جمهوری در استان‌های مختلف ایران به بهره برداری می‌رسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین اظهار داشت: امروز در استان سر سبز گیلان در یکی از زیباترین نقاط دنیا و یکی از قطب‌های زبیای گردشگری ایران یعنی حیران آستارا هستیم و امروز هتل پنج ستاره در این منطقه گردشگری افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان ردیف بودجه برای حمایت از بخش‌های آسیب‌پذیر از کرونا در بودجه امسال ایجاد شده است و فعالانی که اغلب به صورت خانوادگی آمده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند امیدواریم مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

مدیرعامل منطقه گردشگری حیران آستارا نیز در خصوص پروژه هتل پنج ستاره آستارا به خبرنگار دیار میرزا گفت: مساحت کل پروژه هتل آپارتمان حیران هشت هزار و ۳۸۱ متر مربع است و ساخت آن از سال ۹۰ با همت احمد علی رستمی سرمایه گذار بخش خصوصی در پنج طبقه با ظرفیت اسکان ۱۴۴ مسافر و با امکاناتی نظیر کافی شاپ، ۷۲ سوئیت، فروشگاه و امکاکن تفریحی و اقامتی مناسب آغاز شده بود.

میرصادق سیدی با اشاره به ادامه فاز‌های این پروژه بیان کرد: این پروژه با ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون دریافت تسهیلات بانکی در حال تکمیل است و فاز نخست آن شامل طبقه سوم، چهارم و لابی آن است و با افتتاح این مرحله، زمینه اشتغال ۲۰ نفر فراهم شد.

وی ادامه داد: طبق برنامه زمانبندی، پروژه هتل پنج ستاره حیران آستارا تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و در کل، زمینه اشتغال برای ۵۰ نفر فراهم خواهد شد و به دلیل ارتفاع کوهستان حیران و تعطیلی مراکز تفریحی آن در فصل زمستان، عمده فعالیت هتل آپارتمان حیران به فصول گرم و معتدل سال محدود خواهد شد.

Share