گزارش دیارمیرزا از برگزاری جشن هالووین در ایران

هالووین؛ وصله ناجور بر قامت فرهنگ ایران | جای خالی جشن‌ها و آیین‌های ایرانی – اسلامی

فاطمه ذوالقدر با تأکید بر توجه به محتوا در حوزه فرهنگ ایران اسلامی برای جوانان عنوان کرد: امروز، عصر ارتباطات جمعی و تکنولوژی بوده و نقش رسانه به عنوان یک بازوی قوی در فرهنگ برای انتخاب مسیر صحیح توسط جوانان به شدت احساس می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در خصوص تاریخچه هالووین، راهبان سلت اهل سلتیک جشنواره‌ای را پایه‌گذاری کردند که در آن اعتقاد داشتند در ‌این شب دروازه بین دو دنیا گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیوها به روی زمین می‌آید.

مردم سلتیک در این شب لباس‌هایی از پوست حیوانات پوشیده و سر آنها را هم مانند کلاه خودی بر سر می‌گذاشتند تا ارواح خبیث پنهان شوند و با کوبیدن بر طبل و اشیایی مانند بشقاب های فلزی صداهایی ایجاد می‌کردند تا اجنه و دیوها را فراری دهد، از طرفی علاوه بر تأثیر این مراسم جشنواره روز برداشت محصول رومیان نیز که از قرن اول میلادی آغاز شد به خصوص جشنی که در ستایش پونا الهه میوه‌جات بوده است بر جشن هالووین تاثیر فراوانی گذاشته است و استفاده مختلف از کدو همه نشانی از جشن رومیان داشته که در آن برداشت محصول خود را جشن می‌گرفتند.

هالووین یکی از جشن‌های سنتی غرب است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر(دهم آبان) هر سال برگزار می شود و افراد در این شب لباس های عجیب و غیر مرسوم می‌پوشند و بیشتر = در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است.

 چند سالی است که برخی از جوانان کشورمان ۳۱ اکتبر (دهم آبان ماه) جشن هالووین غربی‌ها را جشن می گیرند.

* مخالفت کلیسا و اخلاق مداران غرب با جشن هالووین

پیمان ناصری زارع از جوانان آستارایی در مصاحبه با خبرنگار دیارمیرزا به جشن هالووین اشاره کرد و گفت: اهالووین جشنی برای پرستش شیطان است که حتی ادیان الهی را نیز مورد اهانت قرار می دهد.

دانشجوی کارشناسی ارشد ایرانشناسی عمومی دانشگاه گیلان با بیان اینکه برگزاری این جشن در کشورهای غربی انزجار و مخالفت کلیسا و اخلاق مداران را برانگیخته است، تصریح کرد: آداب و رسوم جشن هالوووین پوچ و خنده آور است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی در کشور ما نسبت به برگزاری جشن هالووین اقدام می کنند، تصریح کرد: میراث تاریخی و فرهنگی کشور ما سرشار از آیین هایی است که با زیبایی گره خورده و ما نباید سراغ فرهنگ کشورهایی برویم که در مقابل فرهنگ کشورمان چیز قابل عرضه‌ای ندارند.

ناصری زارع میراث تاریخی و فرهنگی هر ملت را به منزله حافظه آن ملت دانست و خاطرنشان کرد: اگر حافظه انسان از او گرفته شود، بی‌ریشه و بی‌هویت می‌شود و اگر ملتی حافظه تاریخی و میراث فرهنگی‌اش را از دست دهد هر کسی می‌تواند بر او مدیریت کند و ما باید با برنامه ریزی و اجرای جشن های مختص به فرهنگ اصیل خودمان، مانع از گرایش مردم به سوی فرهنگ‌های غلط و پوچ بشویم.

عضو انجمن علمی دانشجویان ایرانشناسی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه جشن‌های برخی جوامع غربی به فرهنگ و سنت های کشورما رسوخ پیدا کرده که این مسئله آسیب زاست و یکی از آسیب‌ها از بین رفتن فرهنگ و سنت اصیل کشور ما است، اظهار کرد: دستگاه‌ها و متولیان ذیربط باید به آیین ها و سنت هایی که با فرهنگ اصیل ما گره خورده بها بدهند و با برگزاری جشن‌ها و آیین‌ها از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی پاسداری کنند.

*جشن‌های غیراخلاقی غرب فرهنگ غنی ایران را هدف قرار داده است

مرتضی هاشمی نسب از دیگر جوانان آستارایی با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ گفت: فرهنگ هواست، این تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص حیاتی ترین موضوع جوامع بشری است و برای ایشان فرهنگ تنها دغدغه‌ای است که بارها و بارها در مورد آن به مردم و مسئولین نهیب زده اند، امروز هم فکر نکنم کسی بر این باور نباشد که اصلاح جامعه بدون اصلاح و رشد و تقویت فرهنگ ممکن باشد.

کارشناس ارشد MBA با اشاره به هجمه فرهنگی غرب برای ورود به کشور گفت: هجمه فرهنگی و جنگ فرهنگی هم سالهای سال است به فرهنگ غنی و اصیل ایرانی و اسلامی امان نمی‌دهد و پس از آنکه تمام تیرهای دشمن به سنگ خورده باز هم فرهنگ را میدان نبرد قرار داده اند.

وی ادامه داد: این سوال می تواند پاسخی بر امثال این ها باشد که مگر ما جشن و عید در ایران و اسلام و فرهنگ غنی خود کم داریم که جشن های غیراخلاقی و پوسیده و پوچ فرهنگ شکست خورده غرب را ارزش بنهیم؟

* نمی‌خواهم به چشم یک عقب مانده به من نگاه کنند!

مهسا از دانشجویان مراکز دانشگاهی جزو کسانی است که هالووین را جشن میگیرد، او با اشاره به علت حضورش در این گونه جشن‌ها گفت: من و دوستانم به صرف گذراندن دقایقی خوشگذرانی برای این جشن آماده می شویم و با انتخاب لباس های ترسناک و ماسک های وحشتناک سعی میکنیم آن را انجام بدهیم.

این دانشجو در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا در خصوص اطلاع از ریشه این جشن و سنخیت آن با فرهنگ کشور گفت: من و دوستانم با هدف خوش گذرانی هالووین را جشن گرفته و کاری با سابقه آن نداریم، وقتی می‌بینم دوستانم کاری می‌کنند، نمی توانم از قافله دور بمانم و نمی خواهم به چشم یک شخص عقب مانده به من نگاه کنند.

 

* سازمان های مردم نهاد به مقابله با جشن هالووین برخیزند

یوسف هدایتی مدیر عامل سازمان مردم نهاد پویندگان آرمان شهر فردا در این خصوص به خبرنگار دیارمیرزا گفت: بدون شک برای مقابله با پدیده‌های ناهنجار وارداتی از دنیای غرب باید با استفاده فرهنگ غنی و آئین های ریشه دار خود وارد عمل بشویم و این را باید باور کنیم که بسیاری از افراد متعلق به نسل های سوم و چهارم با آداب و رسوم اصیل ما غریبه هستند و به همین جهت با تبلیغات مجازی و رنگارنگ رسانه‌های غربی شیفته آن فرهنگ شده و به تقلید کورکورانه از آن می پردازند.

هدایتی با تاکید بر نقش مهم سازمان های مردم نهاد در این مقوله بیان کرد: باید سازمان های مردم نهاد که از دل همین مردم و با افکار و سلایق مختلف شکل گرفته اند با برگزاری برنامه های متفاوت و ابتکاری در حوزه فرهنگ به مقابله با جشن هایی نظیر هالووین برخیزند.

وی ادامه داد: کاش هیچ وقت سوراخ دعا را گم نکنیم و به جشن هایی مانند نوروز و شب چله سلامی تازه بدهیم تا آدمک های خوفناک هالووین به خواب ابدی بروند.

* هدف دشمن تبدیل فرهنگ دینی به فرهنگ غربی است

امام جمعه آستارا در گفت و گو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به تلاش دشمنان برای ضربه زدن به کشور از طریق تهاجم فرهنگی گفت: مسائل فرهنگی و اقتصادی به عنوان دو اولویت مهم کشور بوده و خطر روی این دو نقطه می چرخد و بنابراین باید مواظبت بیشتری صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حافط نیا با اشاره به فعالیت گسترده رسانه‌های غربی و استفاده از کاربرد تهاجم فرهنگی در کشورمان گفت: هدف دشمن همواره تهی کردن فرهنگ دینی و تبدیل آن به فرهنگ غربی بوده و به بهانه شاد کردن مردم به طور کاملا نامحسوس از طریق جشن هایی مانند هالووین در بحث فرهنگ ورود کرده و اهداف خود را پیاده می‌کند.

امام جمعه آستارا یکی از دغدغه های دیرینه و مهم مقام معظم رهبری را همواره مقوله تهاجم فرهنگی دانست و تصریح کرد: باید اعتراف کنیم هنوز برخی از جوانان شناخت دقیق و روشنی از این واقعیت اجتماعی نداشته و غربی ها در طول سالهای متمادی به مغز و باور ایرانی تزریق کرده‌اند که تو نمی‌توانی و باید دنباله رو غرب و اروپا باشی! آنها نمی‌گذارند ما خودمان را باور کنیم، فقر علمی یکی از عوامل تهاجم فرهنگی است، عده‌ای فکر می‌کنند غربی‌ها هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ فرهنگی از ما برتر هستند، اروپایی‌ها کارهای غلط، خطاها و رفتارهای زشت بسیاری دارند چرا ما باید این کارها را از آنها یاد بگیریم؟

حافظ نیا ترویج مفاسد اخلاقی را از دیگر شاخه‌های تهاجم فرهنگی دانست و بیان کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز دشمنان به توپ و تفنگ احتیاج نداشته و با اشاعه بنیان‌های فرهنگی فاسد با ابزار ترویج مفاسد اخلاقی سعی در تضعیف و تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی دارند.

 

* خودباختگی و انگشت نما شدن از دلایل برگزاری جشن هالووین

فرماندار آستارا در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با انتقاد از برگزاری جشن هایی که هیچ سنخیتی با آداب و رسوم و اعتقادات مردم کشور ندارد، گفت: متاسفانه چند سالی است که اینگونه جشن ها در کشورمان برگزار می شود و این به نوعی یک تهاجم فرهنگی و اشاعه فرهنگ غرب محسوب می شود و برای کشوری با تمدن و فرهنگ اصیل چندین هزار ساله این گونه حرکات توسط عده ای جای تعجب دارد.

حسن رستم زاد با اشاره به شکل‌گیری فرهنگ ایرانی اسلامی با ورود اسلام به کشورمان گفت: اگر صرف برگزاری جشن اولویت این گونه حرکات باشد ما جشن‌ها و آیین‌های بسیار خوب ملی، باستانی، اسلامی و پر محتوا داریم.

نماینده عالی دولت در آستارا، نمادهای موجود در جشنهای ملی باستانی و اسلامی کشور را پر محتوا دانست و تصریح کرد: هالووین، ولنتاین و اینگونه مراسم‌های غربی هیچگونه محتوای عمیقی نداشته و گاهی اوقات بیشتر جنبه ترویج شیطان پرستی را دارند و این کشورها برای ایجاد یک قدمت و تاریخ ساختگی برای کشورشان این گونه حرکات را انجام می دهند تا بگویند چند هزار سال قدمت فرهنگ و تمدن دارند.

رئیس شورای تامین شهرستان آستارا گفت: بسیاری از این کشورها حتی قدمتشان به ۲۰۰ سال هم نمی رسد و برای مناسک و جشنهایشان قدمت چند هزار سال تعریف می‌کنند، در صورتی که ما در ایران باستان یکتاپرست بودیم و با ورود اسلام چه به لحاظ نمادها و الگوها و چه به لحاظ مناسک فرهنگمان بسیار غنی تر شد.

رستم زاد شب یلدا را یک آیین پسندیده با قدمت زیاد به عنوان یک جشن خوب ایرانی دانست و گفت: لفظ یلدا به معنای نوزایی، تولد خورشید و پیروزی نور بر تاریکی است و این نشان از فرهنگ و تمدن ایرانیان از گذشته تاکنون دارد و در مقابل جشن هالووین که با در آوردن کدو به شکل‌های عجیب و غریب و به تن کردن پوست حیوانات که نه محتوا و نه عمقی دارد و متاسفانه عده قلیلی بصیرت خود را افزایش نداده و فرهنگ غنی ایرانیان را نمی‌بینند.

فرماندار آستارا برگزارکنندگان این گونه جشن‌ها را افراد خود باخته دانست و گفت: این افراد به نوعی به دنبال خاص بودن و انگشت نما بودن هستند، در اسلام، قرآن و سیره اهل بیت همواره بر شادی تاکید شده است و برای مثال ما در همین استان گیلان جشن برداشت محصول و شخم زدن و اینگونه حرکات نشاط آور داریم، اگر افراد حقیقتاً به دنبال شادی هستند دلیلی به روی آوردن به فرهنگ سطحی و کم عمر غرب نیست.

رستم زاد بر لزوم فراهم کردن محیط های نشاط آور با استفاده از تعالیم اصیل و آداب و ریشه های عمیق فرهنگی تاکید کرد و گفت: شهرستان آستارا به عنوان یک شهرستان فرهنگی در حوزه های مختلف همچون کتاب و کتابخوانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و به عنوان یک شهرستان مرزی با تمام تحرکات غرب در این خصوص مقابله می‌کنیم و اجازه آن را در شهرستان نخواهیم داد، البته باید با برنامه ریزی مناسب خلاهای موجود را پر کنیم و این خلا با تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی پر می‌شود.

* بی‌توجهی غرب به جشن هالووین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به بررسی جشن به عنوان یک آیین در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی گفت: اساسی ترین مشخصه جشن ایجاد جمع بوده و اولین مقوله برای حضور در یک جمع، امنیت روانی است و هنگامی که جشن‌ها به آیین تبدیل می‌شوند موقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی نیز در آن لحاظ می‌شود.

فیروز فاضلی جشن‌هایی مانند “هالووین” را ساخته شده برای مردم کشورمان ندانست و تصریح کرد: ریشه و بن‌مایه اینگونه جشن‌ها ترس است و شکلک‌های ترسناک بر چهره و اشکال ترسناک ساخته شده از کدو یا به متروکه رفتن با ریشه‌های فرهنگی ایرانیان سازگار نیست، به همین دلیل حتی در غرب نیز جشن هالووین آنطور که باید به عنوان یک آیین به کار نمی‌رود، انسان بطور عموم در جشن نیاز به آرامش دارد، با ترس که نمی توان جشن برگزار کرد.

* برگزاری جشن هالووین نتیجه خلاء فرهنگی است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار دیارمیرزا گفت: بیشترین توجه ما باید در حوزه جشن‌ها و آیین‌های خودمان باشد، هر اندازه که جشن ها و آیین‌های مرتبط با کشورمان مغفول بماند این خلأها باعث بیشتر در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفتن ما می‌شود.

فاطمه ذوالقدر با تأکید بر توجه به محتوا در حوزه فرهنگ ایران اسلامی برای جوانان عنوان کرد: امروز، عصر ارتباطات جمعی و تکنولوژی بوده و نقش رسانه به عنوان یک بازوی قوی در فرهنگ برای انتخاب مسیر صحیح توسط جوانان به شدت احساس می شود، گاهی اوقات متأسفانه از جانب برخی مسئولین باب این مسائل باز می‌شود و رعایت و نظارت دقیق در این حوزه بسیار دارای اهمیت است، مگر غرب از فرهنگ ما بهره می‌گیرد که ما به سمت آنها برویم؟

نماینده مردم تهران در مجلس الگو پذیری در مسائل را خوب دانست و بیان کرد: استفاده از نکات خوب فرهنگی همانند نظم منظم مردم اروپا نکته خوبی است اما برپای جشنی همچون هالووین توسط برخی از مردم کشورمان حقیقتاً عمل پسندیده ای نیست، اینها همه تهاجم فرهنگی بوده و همه از خلاهای فرهنگی به وجود می آید، عدم داشتن برنامه های فرهنگی مناسب جوانان را به سمت این جور مسائل می کشاند و رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با انجام برنامه‌های پر محتوای فرهنگی در مناسبت‌های مختلف ایرانی، ملی و مذهبی فضا را برای رشد تهاجم فرهنگی کمتر می کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه برنامه های مناسب، انجام حمایت‌های مادی و معنوی فرهنگی لازم، نظارت های دقیق در حوزه فرهنگ و توجه به تولید محتوا را از توصیه های مهم خود به متولیان فرهنگ اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه های فصلی و انجام برنامه‌های مختلف شاد به هر بهانه ای بسیار کاربردی است و برای مثال ماه ربیع الاول به عنوان یکی از ماه‌های دارای مناسبت های شاد مذهبی و یا آیین‌هایی همچون شب یلدا، عید غدیر و عید نوروز را میتوان در این حوزه الگو قرار داد و با پرداختن به این موضوعات در حوزه فرهنگ با بهره گیری از نقش صدا و سیما، رسانه‌ها و متولیان حوزه فرهنگ قطعاً فضا برای رشد این گونه مسائل و برگزاری جشن هایی همچون هالووین چه ارتباطی با فرهنگ ما ندارد کم خواهد شد.

گفتنی است سعی داشتیم با فرماندهی انتظامی شهرستان مرزی بندر آستارا نیز درخصوص دستورالعمل ها و نحوه برخورد پلیس با مشاغل و اماکن عمومی که اقلام هالووین را در سطح شهر به فروش می‌رسانند گفتگویی ترتیب دهیم که متاسفانه شرایط لازم فراهم نشد.

Share