یادداشت/ سینا مقدادی؛

ضرورت شهر هوشمند در توسعه آتی شهر رشت

رشت به لحاظ صنعتی بودن و موقعیت ویژه استانی و کشوری دارای جمعیت سیاری است که نیازمند تسهیل حضور برای فعالیت‌های اقتصادی دارند و این موضوع هم یکی از موارد مهمی است که نیاز هوشمندی‌سازی آن را دو چندان می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سینا مقدادی در یادداشتی نوشت:

شهر هوشمند، چارچوبی است که عمدتاً از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار و با هدف رفع چالش‌های رو به رشد شهرنشینی، ایجاد شده است.

بخش بزرگی از این چارچوب، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین‌هایی است و اطلاعات را در لحظه دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کمک کنند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند.

شهرنشینی پدیده‌ای بدون پایان می‌باشد. امروزه ۵۴٪ از مردم جهان در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶٪ برسد. پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از نکات بسیار ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سریع جمعیت و تأمین منابع مالی شهرها، می‌باشد.

با توجه به اینکه در یک دهه گذشته به دلایل سو مدیریت تحمیل شده به شهر و فرصت سوزی‌های صورت گرفته، فرصتهای توسعه شهر رشت یکی پس از دیگری از دست رفته است فلذا برای جبران این موضوع تنها راهکار پیشنهادی بنده استفاده از فناوری و جبران زمان از دست رفته از طریق بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا است و یکی از این ابزارهای پیشنهادی دستیابی به شهر هوشمند برای حل معضلات و مشکلات مرتبط با شهر رشت است که بیشتر از یک دهه است که بی‌دفاع رها شده و برای این مشکلات یا چاره اندیشی صورت نگرفته و یا اگر بوده در حد حرف باقی مانده است و فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفته است و چه بسا فرصت شهر رشت برای حل یک معضل و یا دستیابی به یک فرصت به شهر دیگری داده شده است.

بنابراین می‌بایست برای کنترل توسعه پراکنده شهر به توسعه فشرده بخش مرکزی شهر، گسترش فرهنگ عمودی‌سازی شهر و بالاخره فراهم کردن امکانات رفاهی در روستا برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر تاکید کرد.

بر اساس دیدگاه رشد هوشمند شهری، توزیع متناسب کاربری‌ها و «مسکن فشرده شهر» ضمن حفظ محیط زیست، باعث استفاده کمتر از خودرو برای حمل و نقل می‌شود.

این دیدگاه، با مبانی «شهر پایدار» و «شهر الکترونیک» در نظر است که در آن تلفیق کاربری کنونی و اشتغال با اولویت طراحی دسترسی پیاده همسو می‌باشد.

شهر رشت، با توجه به اینکه مرکز استان گیلان است نیازمند هوشمندسازی با برنامه‌های به روز و مدون جهانی است.

رشت به لحاظ صنعتی بودن و موقعیت ویژه استانی و کشوری دارای جمعیت سیاری است که نیازمند تسهیل حضور برای فعالیت‌های اقتصادی دارند و این موضوع هم یکی از موارد مهمی است که نیاز هوشمندی‌سازی آن را دو چندان می‌کند.

سازمان‌ها و ارگان‌های خدمات رسان شهری، که ایجاد رفاه اجتماعی از مهمترین ارکان آن‌ها هستند باید به هماهنگ‌سازی خدمات‌شان با خواسته‌های شهروندان نگاهی ویژه داشته باشند تا مجموعه‌ای با نهایت رضایتمندی شهروندان را گرد هم بیاورند و این مهم، اتفاق نمی‌افتد مگر با همسو بودن این ارگان‌ها به جهت رسیدن به هدف رفاه اجتماعی، که میتواند جزو برنامه‌های آتی شورای شهر رشت باشد.

Share